Orbitz ще се листва на борсата

Офлайн-играчите в пътническия сектор в стремеж да спечелят онлайн-предимства

Целият месец май бе особено наситен на събития в сектора на пътническите превози и туризма. Този период бе белязан от плановете на интернет-дилъра на самолетни билети Orbitz (собственост на най-големите американски авиокомпании) за листване на фондовата борса, разследванията срещу фирмата на антитръстовите органи в Съединените щати и ред други събития, които маркираха опита за измъкване на традиционните играчи в бранша от дупката, в която попаднаха след експанзията на онлайн пътническите агенции.

На 16 май Orbitz подаде заявление за първоначална публична емисия на акции. В плановете на компанията влиза

Набиране на 125 млн. долара

за оперативни дейности и за придобиване на други фирми в бранша. Представители на Orbitz не разкриват кои компании биха били евентуалните мишени. Сред анализаторите най-често се проявяваше недоумение защо Orbitz излиза на борсата в един относително неблагоприятен момент, когато тече разследване за неконкурентни практики на фирмата. Обяснението макар и неочевидно се заключава именно във факта, че чрез размиването на собствеността на компанията ще бъде далеч по-трудно да є бъде вменена игра в полза на авиокомпаниите-основатели на Orbitz. Демонизирането на Orbitz от страна конкурентите и поддръжниците им сред законодателите и правителството в САЩ е логично, доколкото фирмата наистина представлява заплаха за пазарните позиции на двете най-големи онлайн-агенции Expedia и Travelocity, а напоследък все по-директно засяга бизнеса и на традиционните резервационни системи. Показателен е фактът, че в подадените от Orbitz документи за листването на фирмата са представени занижени данни за пазарния дял компанията. Използвано е изследване на Jupiter Media Metrix, според което Orbitz държи едва 10% от резервациите в сектора (по данни от други източници делът на компанията в края на първото тримесечие е между 13% и 17%). Освен това в същите документи Orbitz упорито се позовава на второто поред разследване от страна на министерството на транспорта (първото бе през лятото на миналата година), като евентуална пречка пред бъдещото листване на борсата. Целта е да бъде променен хищническият имидж на Orbitz, създаден от конкурентите макар и с риск от по-ниски котировки в ранния период на емисията.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал