Спорт 1.0
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ако сравните архивни кадри от нацистката олимпиада в Берлин през 1936 г. или кадри от световни първенства по различни спортове с последната олимпиада и световно първенство, ще забележите огромни разлики. Освен това, че спортът се е изменил много като цяло (любима фраза на посредствените коментатори - "спортът вече не е същият."), много се е изменила визията за самия спорт и това, което зрителите очакват от него. През 1936 г. хората са научавали за олимпийските медалисти по радиото и от вестниците, след това са гледали черно-бели кадри от олимпиадата по кинопрегледите. Малко по-късно телевизията докарва спорта "в хола". Днес интернет го докара още по-близо - в офиса, на самото работно място на хиляди фенове. Технологиите влияят на спорта по много начини включително и до степен възникване на въпроса доколко това, за което днес говорим, е спорт. Като оставим настрана допинг-скандалите, hi-tech банските костюми, с които се намалява съпротивлението на плувеца и други подобни помощни средства, има спортове, които са изцяло изградени върху новите върхови технологии - като Формула 1 например. Там развитието на технологията за контрол върху поведението на болидите достига такива нива, че ФИА приема ограничения, които да запазят спортния елемент в състезанието и то да зависи и от пилотите все пак. Като любопитен куриоз остана световното по футбол за роботи, за което организаторите му са убедени, че някой ден ще стане по-интересно от това с хора.

Във Формула 1 технологията е бизнес. Дори Бърни Екълстън, който управлява с желязна ръка тази надпревара, не е в състояние да се бори с това, колкото и да желае да постави новостите под контрол. След като спортът десетилетия имаше славата на опасен и дори смъртоносен заради небезопасните болиди, технологиите през 80-те направиха много за намаляване на рисковете. Към това се добави и телевизионният бум, за да се стигне до сегашния момент, когато близо 300 милиона зрители следят пряко състезанията по телевизията. Тук излъчването на кадри и цели състезания в интернет засега се спира от два фактора - на малко места по света скоростта на достъпа до мрежата е такава, че да дава качествен образ в реално време, а в този спорт това е критично за интереса на зрителите/потребителите. Второто нещо е, че интернет-пазарът не е разработен както телевизионния и дори понятието право на излъчване все още е далече от онлайн-медиите. Въпреки това интернет допълва и отлично спомага за развитие на интереса към Формула 1 - сайтове на фенове, сайтове на отбори и пилоти, както и сайтове с новини по темата профилират вниманието на аудиторията. Няма нищо по-естествено от това този спорт да продължи възходящото си развитие онлайн.

Самите болиди, летящи с над 300 км/ч, са един вид hi-tech лаборатории - близо една миля кабели, над сто датчика и телеметричен трансфер към бокса на над 3 Mb/s информация - от температура на спирачките и обороти на двигателя до налягане на маслото. Тези данни могат да бъдат следени от феновете дори онлайн не по-трудно от борсовите котировки например. Работата на самия двигател, скоростната кутия и основните агрегати се контролира от компютър, в чиято памет са вкарани параметри, данни и алгоритми, отнели години работа и изследвания на екипите от инженери и изпитатели. Технологията е до такава степен голям фактор във Формула 1, че инженерите всъщност са под постоянен натиск от две страни - какво могат и какво им е разрешено да правят, пише сп. Wired. Електронно окачване, впръскване на гориво - практически всеки сезон се появяват новости, които после биват поставяни извън закона, за да не обезсмислят състезанието съвсем - то все пак е между пилоти, които (все още) са хора. Поради тази причина ФИА забрани от бокса да могат да се контролират параметри от работата на двигателя и постъпването на гориво в него.
За да бъдат сигурни, че няма да станат излишни в целия този спектакъл, пилотите дават всичко от себе си, за да изстискат още мъничко от колата на някоя права или в някой шикан. Следят телеметричните данни и са принудени да са в крак с технологията освен физическите претоварвания, на които са подложени. "В развитието на Формула 1 ние малко по малко се превръщаме в роботи", отбелязва Маурицио Гугелмин, бивш пилот от Ф1, оцелял в жестока катастрофа през 1989 г.

Е-волюция и при другите спортове

Да бъдеш спортен фен през настоящата година се превръща във все по-приятно нещо. Изпуснали сте финалите на футболен турнир или (опазил господ!) на самото световно първенство - има информация и снимки на всеки голям спортен портал. Ако някое събитие (като футболен мач или двубой между Тайсън и Ленъкс Люис) съвпада с работното време, а шефът не обича телевизори в офиса, то може да се следи и през интернет, без всички наоколо да разберат. В български условия няколко родни футболни портала показаха как може да се отразява дори само с коментари един мач почти пряко. Възможно е да се следи дадено спортно събитие дори през джобен компютър с връзка към интернет. "Технологията дава възможност всеки фен да ни каже какво иска и по какъв начин го иска", казва Боб Боуман, шеф на www.mlb.com - сайт, който предоставя обстойна информация за баскетболната лига на САЩ.

Спортът става по-гъвкав и наситен

Посредством желанието и възможността на потребителите да контролират и филтрират съдържанието, което гледат. Това е съществената еволюция между зрител и нет-сърфист, която все повече ще дава отражение върху големи състезания в бъдеще. Ако дадена телевизия е купила правата за олимпиадата за космическа сума, то тя явно счита, че с това е купила и правото да облъчва драгия зрител с реклами до припадък, а в замяна на това да излъчва любимия му кърлинг или колоездене в часове, които са нечовешки. Нетът просто премахва това. Не премахва рекламите - те няма да изчезнат. Когато рекламодателите и основните спонсори на големите спортни събития се убедят в рекламния потенциал на интернет-медиите, тогава ще отпадне и забраната спортни събития да се излъчват онлайн. Сайтовете на фенове, сайтовете, създаващи общности - привърженици (или противници) на даден отбор, също са силна притегателна сила - няма по-изкусително нещо от това да споделиш какъв... е съдията, нали? Платеният абонамент, макар и неособено популярен сега, вероятно също ще намери по-широко поле в бъдеще. Друг мощен стимул в отношенията спорт-зрители са игрите - за РС или конзолни. Пазарът на игри е достатъчно силно развита част от индустрията за забавления, а самите игри от типа на FIFA World Cup, All Star Tennis и WRC World Rally Championship мултиплицират интереса към спорта и помагат на много хора да се почувстват съпричастни с кумирите си. Това в бъдеще ще се разраства с възможността за световни онлайн-турнири по какъвто се сетите спорт.

Друг голям печеливш от развитието на интернет-технологиите са екстремните и немасовите спортове - там, където телевизиите нямат никакъв рекламен интерес или дори техническа възможност да ги излъчват поради факта, че се провеждат в труднодостъпни местности например. Отразяването на подобни събития в интернет е ежедневие, а за тях обикновено знаят малобройните им фенове, разпръснати по целия свят. Тези сайтове им помагат да следят и да се информират за новостите в леденото катерене или световните въздушни игри. От подобни сайтове нерядко черпят информация (негласно) и големите медии, когато някое събитие им привлече вниманието върху "екзотичен" за тях спорт. С тази разлика, че в нета екзотиката е по-скоро нормална.

Ако сравните архивни кадри от нацистката олимпиада в Берлин през 1936 г. или кадри от световни първенства по различни спортове с последната олимпиада и световно първенство, ще забележите огромни разлики. Освен това, че спортът се е изменил много като цяло (любима фраза на посредствените коментатори - "спортът вече не е същият."), много се е изменила визията за самия спорт и това, което зрителите очакват от него. През 1936 г. хората са научавали за олимпийските медалисти по радиото и от вестниците, след това са гледали черно-бели кадри от олимпиадата по кинопрегледите. Малко по-късно телевизията докарва спорта "в хола". Днес интернет го докара още по-близо - в офиса, на самото работно място на хиляди фенове. Технологиите влияят на спорта по много начини включително и до степен възникване на въпроса доколко това, за което днес говорим, е спорт. Като оставим настрана допинг-скандалите, hi-tech банските костюми, с които се намалява съпротивлението на плувеца и други подобни помощни средства, има спортове, които са изцяло изградени върху новите върхови технологии - като Формула 1 например. Там развитието на технологията за контрол върху поведението на болидите достига такива нива, че ФИА приема ограничения, които да запазят спортния елемент в състезанието и то да зависи и от пилотите все пак. Като любопитен куриоз остана световното по футбол за роботи, за което организаторите му са убедени, че някой ден ще стане по-интересно от това с хора.

Във Формула 1 технологията е бизнес. Дори Бърни Екълстън, който управлява с желязна ръка тази надпревара, не е в състояние да се бори с това, колкото и да желае да постави новостите под контрол. След като спортът десетилетия имаше славата на опасен и дори смъртоносен заради небезопасните болиди, технологиите през 80-те направиха много за намаляване на рисковете. Към това се добави и телевизионният бум, за да се стигне до сегашния момент, когато близо 300 милиона зрители следят пряко състезанията по телевизията. Тук излъчването на кадри и цели състезания в интернет засега се спира от два фактора - на малко места по света скоростта на достъпа до мрежата е такава, че да дава качествен образ в реално време, а в този спорт това е критично за интереса на зрителите/потребителите. Второто нещо е, че интернет-пазарът не е разработен както телевизионния и дори понятието право на излъчване все още е далече от онлайн-медиите. Въпреки това интернет допълва и отлично спомага за развитие на интереса към Формула 1 - сайтове на фенове, сайтове на отбори и пилоти, както и сайтове с новини по темата профилират вниманието на аудиторията. Няма нищо по-естествено от това този спорт да продължи възходящото си развитие онлайн.

Самите болиди, летящи с над 300 км/ч, са един вид hi-tech лаборатории - близо една миля кабели, над сто датчика и телеметричен трансфер към бокса на над 3 Mb/s информация - от температура на спирачките и обороти на двигателя до налягане на маслото. Тези данни могат да бъдат следени от феновете дори онлайн не по-трудно от борсовите котировки например. Работата на самия двигател, скоростната кутия и основните агрегати се контролира от компютър, в чиято памет са вкарани параметри, данни и алгоритми, отнели години работа и изследвания на екипите от инженери и изпитатели.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

ФалITи

ФалITи

Аз, роботът...

Аз, роботът...

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK