Ако сравните архивни кадри от нацистката олимпиада в Берлин през 1936 г. или кадри от световни първенства по различни спортове с последната олимпиада и световно първенство, ще забележите огромни разлики. Освен това, че спортът се е изменил много като цяло (любима фраза на посредствените коментатори - "спортът вече не е същият."), много се е изменила визията за самия спорт и това, което зрителите очакват от него. През 1936 г. хората са научавали за олимпийските медалисти по радиото и от вестниците, след това са гледали черно-бели кадри от олимпиадата по кинопрегледите. Малко по-късно телевизията докарва спорта "в хола". Днес интернет го докара още по-близо - в офиса, на самото работно място на хиляди фенове. Технологиите влияят на спорта по много начини включително и до степен възникване на въпроса доколко това, за което днес говорим, е спорт. Като оставим настрана допинг-скандалите, hi-tech банските костюми, с които се намалява съпротивлението на плувеца и други подобни помощни средства, има спортове, които са изцяло изградени върху новите върхови технологии - като Формула 1 например. Там развитието на технологията за контрол върху поведението на болидите достига такива нива, че ФИА приема ограничения, които да запазят спортния елемент в състезанието и то да зависи и от пилотите все пак. Като любопитен куриоз остана световното по футбол за роботи, за което организаторите му са убедени, че някой ден ще стане по-интересно от това с хора.
Във Формула 1 технологията е бизнес. Дори Бърни Екълстън, който управлява с желязна ръка тази надпревара, не е в състояние да се бори с това, колкото и да желае да постави новостите под контрол. След като спортът десетилетия имаше славата на опасен и дори смъртоносен заради небезопасните болиди, технологиите през 80-те направиха много за намаляване на рисковете. Към това се добави и телевизионният бум, за да се стигне до сегашния момент, когато близо 300 милиона зрители следят пряко състезанията по телевизията. Тук излъчването на кадри и цели състезания в интернет засега се спира от два фактора - на малко места по света скоростта на достъпа до мрежата е такава, че да дава качествен образ в реално време, а в този спорт това е критично за интереса на зрителите/потребителите. Второто нещо е, че интернет-пазарът не е разработен както телевизионния и дори понятието право на излъчване все още е далече от онлайн-медиите. Въпреки това интернет допълва и отлично спомага за развитие на интереса към Формула 1 - сайтове на фенове, сайтове на отбори и пилоти, както и сайтове с новини по темата профилират вниманието на аудиторията. Няма нищо по-естествено от това този спорт да продължи възходящото си развитие онлайн.
Самите болиди, летящи с над 300 км/ч, са един вид hi-tech лаборатории - близо една миля кабели, над сто датчика и телеметричен трансфер към бокса на над 3 Mb/s информация - от температура на спирачките и обороти на двигателя до налягане на маслото. Тези данни могат да бъдат следени от феновете дори онлайн не по-трудно от борсовите котировки например. Работата на самия двигател, скоростната кутия и основните агрегати се контролира от компютър, в чиято памет са вкарани параметри, данни и алгоритми, отнели години работа и изследвания на екипите от инженери и изпитатели. Технологията е до такава степен голям фактор във Формула 1, че инженерите всъщност са под постоянен натиск от две страни - какво могат и какво им е разрешено да правят, пише сп. Wired. Електронно окачване, впръскване на гориво - практически всеки сезон се появяват новости, които после биват поставяни извън закона, за да не обезсмислят състезанието съвсем - то все пак е между пилоти, които (все още) са хора. Поради тази причина ФИА забрани от бокса да могат да се контролират параметри от работата на двигателя и постъпването на гориво в него.Е-волюция и при другите спортове
Да бъдеш спортен фен през настоящата година се превръща във все по-приятно нещо. Изпуснали сте финалите на футболен турнир или (опазил господ!) на самото световно първенство - има информация и снимки на всеки голям спортен портал. Ако някое събитие (като футболен мач или двубой между Тайсън и Ленъкс Люис) съвпада с работното време, а шефът не обича телевизори в офиса, то може да се следи и през интернет, без всички наоколо да разберат. В български условия няколко родни футболни портала показаха как може да се отразява дори само с коментари един мач почти пряко. Възможно е да се следи дадено спортно събитие дори през джобен компютър с връзка към интернет. "Технологията дава възможност всеки фен да ни каже какво иска и по какъв начин го иска", казва Боб Боуман, шеф на www.mlb.com - сайт, който предоставя обстойна информация за баскетболната лига на САЩ.
Спортът става по-гъвкав и наситен
Посредством желанието и възможността на потребителите да контролират и филтрират съдържанието, което гледат. Това е съществената еволюция между зрител и нет-сърфист, която все повече ще дава отражение върху големи състезания в бъдеще. Ако дадена телевизия е купила правата за олимпиадата за космическа сума, то тя явно счита, че с това е купила и правото да облъчва драгия зрител с реклами до припадък, а в замяна на това да излъчва любимия му кърлинг или колоездене в часове, които са нечовешки. Нетът просто премахва това. Не премахва рекламите - те няма да изчезнат. Когато рекламодателите и основните спонсори на големите спортни събития се убедят в рекламния потенциал на интернет-медиите, тогава ще отпадне и забраната спортни събития да се излъчват онлайн. Сайтовете на фенове, сайтовете, създаващи общности - привърженици (или противници) на даден отбор, също са силна притегателна сила - няма по-изкусително нещо от това да споделиш какъв... е съдията, нали? Платеният абонамент, макар и неособено популярен сега, вероятно също ще намери по-широко поле в бъдеще. Друг мощен стимул в отношенията спорт-зрители са игрите - за РС или конзолни. Пазарът на игри е достатъчно силно развита част от индустрията за забавления, а самите игри от типа на FIFA World Cup, All Star Tennis и WRC World Rally Championship мултиплицират интереса към спорта и помагат на много хора да се почувстват съпричастни с кумирите си. Това в бъдеще ще се разраства с възможността за световни онлайн-турнири по какъвто се сетите спорт.
Друг голям печеливш от развитието на интернет-технологиите са екстремните и немасовите спортове - там, където телевизиите нямат никакъв рекламен интерес или дори техническа възможност да ги излъчват поради факта, че се провеждат в труднодостъпни местности например. Отразяването на подобни събития в интернет е ежедневие, а за тях обикновено знаят малобройните им фенове, разпръснати по целия свят. Тези сайтове им помагат да следят и да се информират за новостите в леденото катерене или световните въздушни игри. От подобни сайтове нерядко черпят информация (негласно) и големите медии, когато някое събитие им привлече вниманието върху "екзотичен" за тях спорт. С тази разлика, че в нета екзотиката е по-скоро нормална.
Ако сравните архивни кадри от нацистката олимпиада в Берлин през 1936 г. или кадри от световни първенства по различни спортове с последната олимпиада и световно първенство, ще забележите огромни разлики. Освен това, че спортът се е изменил много като цяло (любима фраза на посредствените коментатори - "спортът вече не е същият."), много се е изменила визията за самия спорт и това, което зрителите очакват от него. През 1936 г. хората са научавали за олимпийските медалисти по радиото и от вестниците, след това са гледали черно-бели кадри от олимпиадата по кинопрегледите. Малко по-късно телевизията докарва спорта "в хола". Днес интернет го докара още по-близо - в офиса, на самото работно място на хиляди фенове. Технологиите влияят на спорта по много начини включително и до степен възникване на въпроса доколко това, за което днес говорим, е спорт. Като оставим настрана допинг-скандалите, hi-tech банските костюми, с които се намалява съпротивлението на плувеца и други подобни помощни средства, има спортове, които са изцяло изградени върху новите върхови технологии - като Формула 1 например. Там развитието на технологията за контрол върху поведението на болидите достига такива нива, че ФИА приема ограничения, които да запазят спортния елемент в състезанието и то да зависи и от пилотите все пак. Като любопитен куриоз остана световното по футбол за роботи, за което организаторите му са убедени, че някой ден ще стане по-интересно от това с хора.
Във Формула 1 технологията е бизнес. Дори Бърни Екълстън, който управлява с желязна ръка тази надпревара, не е в състояние да се бори с това, колкото и да желае да постави новостите под контрол. След като спортът десетилетия имаше славата на опасен и дори смъртоносен заради небезопасните болиди, технологиите през 80-те направиха много за намаляване на рисковете. Към това се добави и телевизионният бум, за да се стигне до сегашния момент, когато близо 300 милиона зрители следят пряко състезанията по телевизията. Тук излъчването на кадри и цели състезания в интернет засега се спира от два фактора - на малко места по света скоростта на достъпа до мрежата е такава, че да дава качествен образ в реално време, а в този спорт това е критично за интереса на зрителите/потребителите. Второто нещо е, че интернет-пазарът не е разработен както телевизионния и дори понятието право на излъчване все още е далече от онлайн-медиите. Въпреки това интернет допълва и отлично спомага за развитие на интереса към Формула 1 - сайтове на фенове, сайтове на отбори и пилоти, както и сайтове с новини по темата профилират вниманието на аудиторията. Няма нищо по-естествено от това този спорт да продължи възходящото си развитие онлайн.
Самите болиди, летящи с над 300 км/ч, са един вид hi-tech лаборатории - близо една миля кабели, над сто датчика и телеметричен трансфер към бокса на над 3 Mb/s информация - от температура на спирачките и обороти на двигателя до налягане на маслото. Тези данни могат да бъдат следени от феновете дори онлайн не по-трудно от борсовите котировки например. Работата на самия двигател, скоростната кутия и основните агрегати се контролира от компютър, в чиято памет са вкарани параметри, данни и алгоритми, отнели години работа и изследвания на екипите от инженери и изпитатели.
0 коментара