Net решения за средното образование
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Net решения за средното образование

Net решения за средното образование

Интернет и новите технологии настъпват в училищата въпреки липсата на средства, конкуренцията на геймърските клубове и... учителите

698 прочитания

Получаването на информация и факти днес е безкрайно улеснено. Прилагането на съвременните технологии в образованието (от първите години до края на живота на човека) изглежда съвсем естествено с оглед на неизчерпаемите запаси от информация, които предлага световната компютърна мрежа. С осигуряването на достъп до компютър за всеки ученик, въвеждането на нови и интерактивни методи в учебния процес, които са по-добре профилирани спрямо нуждите на всеки, вече изглежда реалност осъществяването на човешката мечта за придобиване на знания непрекъснато, навсякъде и през целия живот. С помощта на интернет е възможно осъществяването на учебен процес на немислими до този момент места, както и по-лесното въвеждане и използване на графики, снимки и таблици.

Интернет обаче не е заместител на класическата класна стая и училищната библиотека. Защитата на авторските права ограничава разнообразието на предлагана литература онлайн. Възможностите за измами и използването на чужд авторски продукт са много повече поради по-голямата анонимност, която притежава сърфиращият. Навлизането на нови технологии в образованието изисква усилия както от учещи, така и от преподаватели. Интернет е просто още един инструмент, който може да направи ученето по качествено, ефективно и изчерпателно, но не по-лесно или по-бързо.
Няколко месеца поред началната учителка в едно провинциално училище в средна Англия Керъл Уеб наблюдавала с безмълвно безсилие как нейните малки възпитаници с нетърпение чакат училищния звънец, за да седнат пред компютрите с игри и да сърфират в интернет. Но когато с учудване разбрала, че всички нейни ученици имат домашни компютри, а 95% от тях - и достъп до интернет, решението дошло само. С малко помощ от местните власти на скучната училищна страница в интернет се появила виртуална класна стая, чрез която учениците могат да свалят своите уроци и да четат от детските си стаи, да задават въпроси и да участват в онлайн дискусии с учители, родители и съученици.

Виртуалният експеримент

се оказал успешен и целият клас отбелязал видимо повишение на резултатите от тестовете в края на годината. „Всъщност това, което направих първоначално, беше да сложа уроците в страницата, задачите за домашна работа и няколко забележки към родителите, отне ми не повече от ден обмисляне и ден за техническа работа“, обяснява Керъл, която в момента е мениджър по въвеждане на IT методи в училището. Постепенно на страницата се появили връзки към други образователни сайтове, софтуер и мултимедия с образователна цел, дискусионен форум специално за родителите - истински жив сайт на класа. В момента учениците дори изпращат своите домашни работи чрез електронна поща, „истински шок за учителите от по-старото поколение“, признава Керъл. Идеите започнали да текат по виртуалната мрежа и постепенно на сайта се появили и оценките на всеки ученик, забележките на учителите по всяка една от работите, както и напомняне за годишните срещи с родителите и наближаващите крайни срокове за предаване на писмените работи и изпити. Повишеният интерес вече станал толкова очевиден, че убедил както невярващите колеги, така и ръководството на училището. Една година след началото на тази схема всичко било отразено в малка публикация в пресата, което провокирало интереса и на други учители и училища. Отново по интернет колегите на Керъл започнали да обменят информация със своите колеги от едно холандско средно училище, които също се убедили в положителните резултати от онлайн общуването между учители, ученици и родители. Холандските колеги на Керъл дори преминали една стъпка напред, те въвели график за

Онлайн дежурства на учителите

които да отговарят на всякакви зададени въпроси. „Това, което установихме, беше, че учениците преливат от всякакви въпроси към учителите, но поради една или друга причина не ги задават. Комуникацията в класната стая е незаменима, но общуването онлайн я допълва по чудесен и доказано ефективен начин“, твърдят холандските учители. Схемата се оказала полезна за всички ученици и особено незаменима при оказване на помощ на тези, които отсъствали поради болест. Ръководството на училището дори отпуснало заеми на учителите, за да купят домашни компютри и да дават дежурствата от домовете си вместо от училищната компютърна зала.

Краят на класната стая не е дошъл

Възможността за дистанционно обучение обаче все още не означава край на традиционната класна стая с учител. Според изследвания на британски учени при учениците между 8 и 12 години ефективността на обучението с компютър в училищните стаи е много по-голяма, защото там те могат да бъдат насочвани, докато вкъщи алтернативите за забавление като последната версия на някоя компютърна игра или сайтовете на Бритни Спиърс са много повече. Полезността се оказва голяма, когато учениците трябва да изпълнят конкретна задача, но не и да бъдат оставяни сами да се обучават, са изводите на изследователите. Изследователите намерили обяснение за един интересен мит, според който момчетата показват по-голяма активност и усвояване на заниманията с нови технологии, докато момичетата били с по-високи резултати по всички останали предмети в началното и средното образование. Според европейското изследване образователният софтуер, мултимедията и сайтовете с помощ за ученици преливали от „мъжки“ символи като автомобили, пирати и самолети, което е нормален резултат от факта, че в тяхното разработване са участвали предимно мъже, а по-голямата част от учителите, които ги въвеждат в класните стаи, са също мъже. Когато тези символи били заменени с розови мечета и герои от приказките, интересът на момичетата към всичко, което става на мониторите, рязко се повишил. „Проблем има, но той не е в мозъците на момичетата“, се казва в изводите на доклада.

Истинският проблем при въвеждането на нови технологии в училище обаче се оказват не толкова учениците, които бързо приемат новата схема, нито техните родители, които принципно поощряват нововъведенията. Според изследване на директората по образованието към Европейската комисия основен проблем пред новите методи в началното и средното образование са учителите, на които им липсва увереност и знания при боравенето с нови технологии. Според изследване, проведено в две от най-напредналите страни в тази област - Великобритания и Дания, броят на компютрите в училищата се е увеличил неколкократно през последните пет години. Едновременно с това не се е променил процентът на учителите, които ползват новите технологии повече от два пъти на седмица (традиционните проектори със слайдове и диапозитиви отдавна не се броят за нова технология). Този процент остава твърдо около една трета от общия брой учители. От 1999 г., когато Европейската комисия обяви своята инициатива eEurope за свързване на всички начални и средни училища на Стария континент, до март 2001 г. около 80% от всички училища в Европа са били свързани към интернет. Към края на 2002 се очаква този процент да достигне 100. „Интернет вече промени образованието в Дания, а сме само на първата фаза от неговото пълно усвояване“, казва Уилям Шарлинг, мениджър на датския образователен сайт Sektornet. „Мрежата е фантастичен метод за комуникация с ученици, колеги и родители, но за дълго време напред класната стая и най-вече учителят ще остане в центъра на образователната система. Образованието трябва да остане социален процес, а не дистанционен“, допълва той. За разлика от колегите си в Европа, за които свързването на училищата в обща мрежа е по-скоро средство за евроинтеграция, американското правителство поставя въпроса за спешно въвеждане на новите технологии на твърд икономически принцип. Според изводите на комисията по образованието на американския Сенат професиите, за които е необходима специална квалификация, в момента са 85% от общия брой от работните места в националната икономика, сравнени със скромните 20% през 1950 г. До 2005 г. около 50% от знанията, които квалифицираните работници и служители са имали към 2000 г., ще станат напълно излишни. „Нужна е всеобща мобилизация, за да се отговори на изискването на следващия век“, се казва в

Стратегията за интернет базирано образование

от 2000 г. Тя е изготвена от сенаторите след запознаване както с проблемите на образованието, така и с изискванията на представители на частния бизнес. Според официалната статистика до момента една компания отделя средно 5500 долара на служител за повишаване на неговата IT квалификация, докато едно американско училище отделя не повече от 200 долара на ученик.

Общият бюджет за пълното привеждане на училищата по най-високите съвременни стандарти и даването на равни шансове на всички ученици, независимо от местоположението и доходите на родителите, е най-малко 127 милиарда долара. Тези средства обаче дават реален шанс за постигане на три засега недостижими мечти на учителите още от древността: в центъра на образованието да е отделният ученик, а не класната стая; да се отделя специално внимание за силните и слабите страни на всяка обучавана личност; и не на последно място - да направи обучението през целия живот реалност. Интернет страници с образователен софтуер и мултимедия

www.eun.org www.lehrer-online.de

Получаването на информация и факти днес е безкрайно улеснено. Прилагането на съвременните технологии в образованието (от първите години до края на живота на човека) изглежда съвсем естествено с оглед на неизчерпаемите запаси от информация, които предлага световната компютърна мрежа. С осигуряването на достъп до компютър за всеки ученик, въвеждането на нови и интерактивни методи в учебния процес, които са по-добре профилирани спрямо нуждите на всеки, вече изглежда реалност осъществяването на човешката мечта за придобиване на знания непрекъснато, навсякъде и през целия живот. С помощта на интернет е възможно осъществяването на учебен процес на немислими до този момент места, както и по-лесното въвеждане и използване на графики, снимки и таблици.

Интернет обаче не е заместител на класическата класна стая и училищната библиотека. Защитата на авторските права ограничава разнообразието на предлагана литература онлайн. Възможностите за измами и използването на чужд авторски продукт са много повече поради по-голямата анонимност, която притежава сърфиращият.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

ФалITи

ФалITи

Аз, роботът...

Аз, роботът...

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK