Има ли посредник в самолета

Когато става дума за печеливши е-бизнес модели, пътническите авиопревози изплуват с една дължина пред останалите сектори на икономиката. Не случайно събитията от този бранш с озадачаваща регулярност пълнят страниците на специализираните издания. И посоката на движение е една - към ограничаване влиянието на посредниците в сектора.

Само ти и аз

В последните новини отново фигурира името на Orbitz, онлайн дистрибутор на самолетни билети, създаден от най-големите американски превозвачи. Бизнес моделът му е прост - предлага на пътниците широк избор от фирми и дестинации, удобство при резервации и същевременно намалява разходите на авиокомпаниите. Поредното сближаване на пласментното разстояние между превозвачите и техните клиенти реализира American Airlines, която започва да продава билети чрез директен линк от Orbitz към резервационната система на компанията. Така превозвачите и пътниците остават практически без стена помежду си. От собствен на авиокомпаниите посредник по продажба на самолетни билети Orbitz се превръща в гише за резервации на същите тези превозвачи. От непосредствения пласмент на самолетни места Orbitz очаква да намали разходите на American Airlines със 77% от всеки продаден билет. Спестените средства за индустрията като цяло от тази система щели да наближат 1 млрд. долара годишно, според изявления на отговорен служител на Orbitz.

Висш цифров пилотаж

Откъде идват зашеметяващите 77% така и не става ясно. Невъзможно е да става дума за съкращаване на общите разходи с над две трети. Ако това е вярно, авиокомпаниите би трябвало да имат най-впечатляващия марж на печалба след производителите на модни и луксозни стоки. От друга страна, 77% от пласментните разходи също не изглежда реалистично, предвид и без това агресивната политика на превозвачите по отношение на посредници от всякакъв ранг и калибър. Комисионите на пътническите агенции са орязани три пъти в сравнение с процентите, плащани преди 20 години. Случаите на напълно елиминирани комисиони зачестяват. Някои авиокомпании дори налагат „наказателна такса“ от долар-два за всеки билет, продаден през пътническа агенция. Делът на собствения онлайн пласмент и понастоящем не е малък. Системите са резервации (GDS - глобалните дистрибуционни системи, някога собственост на авиокомпаниите, а сега отделни икономически субекти), които посредничат между авиопревозвачите и пътническите агенции от години, са подложени на рестриктивни мерки от страна на бившите си собственици. Наистина превозвачите могат да спестят съществени средства от разходите за поддържане на телефонни центрове за резервации след преминаване към интернет пласмент на билети. Както и да реализират допълнителни приходи от увеличения оборот при неизбежно поевтиняване на полетите. Но каквито и сметки да правят от Orbitz, авиокомпаниите не могат да реализират икономии от три пети върху всеки билет.

Положението на Orbitz спрямо авиокомпаниите

може да се сравни със статута „най-облагодетелствана нация“ в американския външнотърговски режим. Orbitz получава най-ниските оферти от страна на превозвачите и посредниците като онлайн и традиционни пътнически агенции, GDS и туристически фирми недоволстват. Консорциумът неведнъж е разследван за неконкурентни практики както от федералната Комисия по транспорт, така и от Комисията по търговия, без да бъдат открити нарушения в законите. Дори се признава, че Orbitz е от полза за потребителите, които получават по-ниски цени на билетите. Съмненията за картелната същност на консориума обаче остават. Точно там се опитват да пробият посредниците, засегнати от агресивната политика на авиокомпаниите. Последното нововъведение според някои юристи приравнява Orbitz към резервационните системи като Galileo, Worldspan и Sabre, което означава, че всеки пазарен субект има право на достъп до изгодните тарифи на авиокомпаниите. Във връзка с този казус силните лобита на двете страни в Конгреса са внесли становища в двете вече споменати комисии. Ако наистина се вземе решение, в смисъл че Orbitz е GDS, тогава всички посредници ще могат да ползват офертите на компанията, без да се притесняват от ответни мерки за запазване на статуквото. Малко преди да бъде обявена новата възможност за директни резервации на „гишето“ на Orbitz същата авиокомпания, American Airlines, подписа споразумение с втората по големина онлайн пътническа агенция Travelocity. Договорът предвижда достъп на Тravelocity до преференциални цени за полети на American и разполагане на промоционални банери на авиокомпанията в сайта на агенцията. Очевидно, че при усложнената ситуация около статуса на Orbitz, американският превозвач се опитва да балансира с помощта на други пазарни играчи позициите си пред регулаторните органи.

Посредниците - слабото звено

Безкомпромисното движение на авиокомпаниите към съкращаване на разходите е обяснимо. Традиционните фирми са в криза. US Airways обяви банкрут преди 10 дни. Финансовото състояние на гиганта United Airlines също е незавидно. Атентатите от 11 септември въведоха масовия страх от летене сред пътниците. Поредица от стачки на наземния персонал през миналата година допълнително усложни ситуацията за превозвачите. Нормално е при кризата, в която авиокомпаниите са изпаднали, те да търсят начин за намаляване на разходите. Тъй като не могат да си позволят да пестят от комфорта на пътниците или от сигурността на полетите, традиционните превозвачи съкращават пласментната верига на продукта си до нулата.

Смъртта на търговския пътник

Авиокомпаниите са ударени сериозно и от влошения икономическия климат. Основният двигател на техните приходи - бизнес клиентите, вече нямат тези средства за луксозни места и специално обслужване, както само преди няколко години. Заради кризата в световната икономика и мрачните настроения, обхванали фондовите пазари, корпорациите орязват бюджетите си за бизнес пътувания. Командировките вече не са разточителен круиз - компаниите внимават много да не дразнят акционерите си, които са достатъчно изнер- вени от стремително спадащата възвращаемост от вложенията си. Фирмените самолети почиват в хангарите, а икономичната класа вече не е мръсна дума сред свикналия със самолетния разкош мениджмънт.

Две крила и перка по средата

Единствените, които мо- гат да се похвалят с постоянно нарастващ пътникопоток (и приходи), са авиокомпаниите от ниския ценови клас като RyannAir и EasyJet. Използването на отдалечени от познатите точки на приземяване летища с ниски такси и минимум удобства в самолетите създадоха нова представа за пътуване по въздуха. Те направиха самолетните превози достъпни за спестовните пътници и професионалните туристи. За последните полети на RyannAir например вече носят тръпката на автостопа. Същевременно точно потребителската група на EasyJet и Southwest Airlines е технологично просветена и реализацията на билетите става предимно онлайн. Ryannair продава над 90% от самолетните си места по интернет.

Е-пласментът набира височина

Независимо от решенията на регулаторните органи в полза или в ущърб на Orbitz, тенденцията към прехвърляне на реализацията на самолетни билети в интернет ще се запази. По всичко личи, че изтласкването на традиционните пътнически агенции от бизнеса се диктува не само от агресивното изземване на пласмента от страна на авиокомпаниите, а и от нарастващата компютърна грамотност в световен мащаб. Практиката на превозвачите е икономически обоснована и облагодетелства както тях самите, така и пътниците. Функцията на пътническите агенции, най-вече тези онлайн, все повече е агрегираща - да предлагат сложни пътнически продукти с висок марж на печалба като туристически пакети и круизи. Процентът на агенциите от продажба на самолетни билети вече е толкова незначителен, че може да се сравни с печалбата от продажба на цигари на дребно. Никой търговец не печели кой знае колко от тях, но ги има по витрините, за да привличат клиентите, които ще купят и по-различни стоки от същия магазин.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове