17 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ФалITи

Икономически нежизнеспособни ли са технологичните изданията

Еленко Еленков
986 прочитания

Дотком кризата продължава да носи своите последствия. Сред тях са фалитите на много от професионалните технологични издания, започнали съществуването си преди и след бума. От България това е трудно да се забележи, защото нито едно от тях не се продава по сергиите. Технологично заинтересуваните и абонираните фирми със сигурност са забелязали сливането на списанията Business 2.0 и eCompany Now, изтъняването на Wired и липсата на Industry Standart, Upside, Forbes ASAP, Shift и RedHerring. Тези, които са следили техните сайтове, със сигурност са видели последните елегични съобщения, които се опитват да обясняват как намаляването на рекламите и свиването на бюджетите е довело естествено „спиране“. Един често споменаван фактор е безплатната технологична информация в интернет, която до голяма степен задоволява нуждите на читателите на тези списания. Според анализаторите пък проблем е и остарялата хартиена индустрия.

Поредицата от фалити на списания, започнала през миналата година, продължи и през тази. Red Herring e с 10-годишна история в публикациите на технологични теми. Броят му за този месец се оказа последен за читателите и за 30-те души редакторски екип. „Херингата“ започва през 1993 като технологично и бизнес списание, като споменава термина интернет едва в шестия си брой. „Петък беше тъжен ден. След 10 години активно участие Red Herring напуска сцената. Публикувах моя материал „Следващите 10 години ще са много по-интересни“ и нашият изпълнителен редактор Дъф Макдоналд ми се обади: „Ти май не си в час. Затваряме заведението.“ Това разби сърцето ми. Ироничното е, че в началото доказахме, че правим активен и доходоносен бизнес - през първите четири години се самофинансирахме и не сме вземали и цент от инвеститори. Интернет балонът промени всичко. В периода 1999-2000 трябваше да утроим бизнеса си, като той достигна до 100 млн. долара в продажби. След като дотком балонът се пръсна, единственият начин да оцелеем беше да съкратим разходите по-бързо от конкуренцията. Направихме го, но след годините метаморфоза RedHerring е трудно да се върне към корените...“
Това е откъс от последното съобщение на съоснователя Тони Пъркинс, натоварен с нелеката задача да публикува информация на сайта, че списанието спира. През юни 2000 г. Red Herring имаше дебелина от три сантиметра и 628 страници, повече от половината рекламни. След няколко месеца списанието се сви до под 100 страници и се върна към първоначалните теми за предприемачи и управление на капиталите. Forbes ASAP в продължение на 10 години беше технологично приложение на едноименното американско списание. Първоначално излизаше на всеки два месеца като притурка, а в последната си година беше на четири месеца. Според издателите причините за затварянето са, че „на рекламния пазар има свиване, каквото не сме виждали от 30-те години насам“, и че „няма място за списание за нова икономика“. Industry Standart следва подобна схема. Абсолютен рекорд от 7558 рекламни страници за 2000 г., 300 страници на брой и множество награди за добра журналистика. Следва свиване до 90 страници, съобщение за фалит и активно търсене на купувачи.
Близки истории могат да разкажат и екипите на 13-годишния ветеран Upside и изданието на Ziff Davis (компанията - собственик на известния сайт ZDNet), наречено Smart Business. Според Financial Times пазарът за такива издания не може да се върне към миналото и проблемът не е в прехвалването на новата интернет икономика и секването на рекламните инвестиции, а в старите хартиени медии. Технологичните издания, които до момента се държат, са Business 2.0, Wired и FastCompany. Всички те са подкрепени от медийни конгломерати и могат да си позволят допълнително финансиране и преживяване в по-трудни условия. Но дори това не им помага да държат нивото, което са имали през технологичното лято на 2000 г. През 2001 медийната къща Time сля екипите на двете си бизнес списания - Business 2.0 и eCompany Now, като ги обедини под шапката на Business 2.0.
Списание Wired претърпя основен фейс лифт, редизайн и преосмислено съдържание. През лятото на миналата година то пренасочи критичните си статии към, по техните думи, „специални рекламни секции“, движени от рекламните отдели на големите фирми. Wired посвети цял брой на компании като Nike и Nvidia и покани Анди Гроув - изпълнителния директор на Intel, да се появи на корицата. В съдържанието му все повече присъстват теми за забавление, PC игри и потребителски устройства и все по-малко борсови индекси и анализи на технологичните компании. Свиването обхваща не само печатните издания, но и онлайн списанията, които са се заели с нещата професионално. Най-яркият пример е Salon.com - американско е-списание, което през последните няколко месеца се опитва активно да се задържи онлайн. Финансовите резултати на Salon показват, че от старта през 1996 г. до момента има 80 милиона долара загуба. На пръв поглед тази цифра е голяма, при положение че Salon нямат разходи за разпространение, но все пак - съдържанието се пише от водещи автори, фотографи, анализатори и писатели. Както другите издания, Salon също има богати рекламодатели (Mercedes, Porsche, BMW) и малки разходи по разпространението. При Salon проблемът е, че все още няма достатъчно хора, които са свикнали да плащат за качествено онлайн съдържание. Въпреки десетките милиони загуба главният редактор изглежда оптимистично настроен за бъдещето. Наскоро той публикува официално писмо, с което помоли всички 50 000 абонати да закупят по един абонамент за техни приятели, като по този начин задържат списанието на повърхността.

И все пак се забелязва светлина в тунела при IT изданията. Интернет е популярен начин на живот, а промененият вид на Wired показва, че подобни издания все пак могат да съществуват. Това, че хартиеният Financial Times отбеляза загуби за последното тримесечие на миналата година, а FT.com отбеляза печалба, може да доведе до друг извод. Списанията скоро ще могат да печелят, като предлагат допълнителни платени услуги и съдържание чрез сайтовете си. „IT списанията ще се върнат, въпреки че ще бъдат в различна форма. Ще има нов бум в бизнеса и нова реколта от списания, които ще го отразяват“, оптимистично коментира Джон Бателе в последното обръщение на залезлия Industry Standart.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Аз, роботът...

Аз, роботът...

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK