Стартира кампания за етика в бизнеса с имоти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стартира кампания за етика в бизнеса с имоти

Стартира кампания за етика в бизнеса с имоти

1549 прочитания

Инициативата е на изданието за България и български имоти Quest Bulgaria. Партньори са Банка ДСК, агенциите за имоти "Адрес", "Bulgarian Real Estate Online" и "Living Bulgaria", ипотечния посредник "Bulgarian Home Loans" и адвокатската кантора "Георгиева, Петров, Ненков и Георгиев".

Според инициаторите на кампанията, най-честите случаи на измама при сделки с имоти са свързани с некоректното обявяване на цената, в която често не се включва ДДС и комисионните на брокерите.Често срещано е и неетичното отношение на посредници, които предлагат имот, от чиято продажба са пряко заинтересувани. От Quest Bulgaria са убедени,че чуждестранните купувачи са готови да платят дори малко повече, в случай че им бъде осигурена прозрачност и сигурност при сделките.

Джейн Гудол, инициатор на кампанията и издател на Quest Bulgaria отговори на няколко въпроса за "Капитал":

- Г-жо Гудол, какви са целите, които искате да постигнете с тази кампания?

- Поставяме си доста амбициозна цел, но въпреки това смятам, че тя не е недостижима. Бихме искали да направим така, че България да се открои сред другите страни в Централна и Източна Европа по качество на услугите в областта на недвижимите имоти. Това може да се постигне като участниците на пазара сами направят стъпки за неговата регулация, не като се чака да ни бъдат наложени норми и законодателства от Европейския съюз например.

- Какви са конкретните стъпки, които смятате да предприемете?

- Първоначално ще обсъдим стратегията си отново с нашите партньори, които избрахме след продължително търсене. Засега нямаме намерение да търсим други партньори за кампанията, защото тези според нас достатъчно добре представят различните типове играчи на имотния пазар. Следващата ни стъпка е да популяризираме инициативата и да съберем поддръжници за създаването на една неправителствена организация. Целта на тази структура ще е да изработи етичния кодекс за бизнеса с недвижими имоти и да съблюдава спазването му. Ето защо бихме искали в нея да участват възможно най-много фирми, свързани по един или друг начин с този бизнес.

- В България вече има етичен кодекс, разработен от Националното Сдружение за Недвижими имоти (НСНИ). Какво тогава налага създаването на нови правила?

-Кодексът на НСНИ е изработен през 2003г, когато имотните сделки с чужденци в България не са били толкова големи. В този смисъл има някои особености на работа, които не са отразени в този докумет. Ние смятаме, че предложените от нас етични правила биха били едно естествено продължение на този кодекс, правейки сделките с чужденци по-прозрачни.

Повече за самата кампания, както и точките от предложения кодекс можете да видите тук.

Инициативата е на изданието за България и български имоти Quest Bulgaria. Партньори са Банка ДСК, агенциите за имоти "Адрес", "Bulgarian Real Estate Online" и "Living Bulgaria", ипотечния посредник "Bulgarian Home Loans" и адвокатската кантора "Георгиева, Петров, Ненков и Георгиев".

Според инициаторите на кампанията, най-честите случаи на измама при сделки с имоти са свързани с некоректното обявяване на цената, в която често не се включва ДДС и комисионните на брокерите.Често срещано е и неетичното отношение на посредници, които предлагат имот, от чиято продажба са пряко заинтересувани. От Quest Bulgaria са убедени,че чуждестранните купувачи са готови да платят дори малко повече, в случай че им бъде осигурена прозрачност и сигурност при сделките.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    Avatar :-?
    mpp25

    Хубава инициатива, но ще отнеме време да се превърне в реалност. Българският манталитет има нужда от голяма промяна. В далаверата е истината, нали така. А това че не живеем сами в този свят не е важно - взимаме парите и си тръгваме, а това което остава след нас не ни засяга.
    Няма да е лошо някои да им обясни на тези посредници какво е конфликт на интереси.
    Много неща трябва да се променят със сигурност, за да можем малко да си оправим репутацията пред чужденците. И после трябва да казвам че сам горда, че сам Българка....

  • 2
    Avatar :-|
    pippi

    Според мен за агенциите които работят законно и по правилата няма да има проблем да подкрепят този етичен кодекс. Проблемът обаче остава с некоректните брокери-шмекери, които използват незнанието на хората за да въртят далавери. Май докато не започне да се наказва от закона този вид злоупотреба няма как да се изчисти бизнеса с имоти от такива

  • 3
    Avatar :-?
    sek

    Вижте кои са инициаторите ?
    Адрес не са от най-коректните!

  • 4
    Avatar :-|
    на крадци не вярвам

    Това е началото на дразгите между фирмите за имоти.Като им намалее още малко работата ще започнат и да се хапят по между си.

  • NATALIQ

    AZ SAM GORDA 4E SAM BALGARKA ZA6TOTO......................

  • 6
    Avatar :-|
    HRISTINA
  • 7
    Avatar :-|
    Кога услугите ще са на ниво!?

    Здравейте,
    бих искал да предупредя всички бъдещи клиенти на TBM2 да помислят дали искат да получат подобно обслужване:
    случайност ме сведе с тази фирма, имаха предложение което ме заинтригува, след направен оглед реших, че предложението е за мен и помолих да ми бъде изпратен договор. Изпратена ми бе бланка образец 2003 година с допуснати грешки в нея. Договора имаше доста неща, които исках да бъдат допълнени и отделих около 2 часа за да направя нов договор на базата на изпратеният ми плюс неща, които желаех да присъстват. Упрекнах хората, че изпращат доста суров договор и ги помолих да представят моят вариант за съгласуване със собственика, като точките където има несъгласие да бъдат извадени за да се обсъдят. По някакви причини не получиха отговора ми, поради което загубихе ден в очакване. След като договора бе получен от TBM2 имах няколко безцелни разговора с г-н Борис Тодоров как техният договор става, а моят не става (без да се посочят конкретни причини защо е така)!!! Това за мен беше загуба на време и реших да проведа още една среща за да изчистя споровете и подходя конструктиво към въпроса. Уви само загубих време и нерви! При среща представих договора на TBM2 с посочени критерии, които не ме устройват, но хората нямаха желание да чуят какво искам аз, държаха се нагло, спореха неаргументирано и повярвайте накараха ме да се чувствам не като клиент, а като човек който трябва да се моли за тяхната богословия да си свършат работата. Тъй като ценя времето и професионализма споделих с тях мнението си, че се държат крайно непрофесионално и сервиза им е ужасен. Г-н Борис Тодоров предложи да не взима полагащата им се комисионна, като те обещават да си свършат работата. Аз им предложих да оставя капаро, за да съм сигурен, че апартаментът няма да бъде предлаган повече (каквото се правеше през цялото време докато ние водихме преговори) те го взеха и се разбрахме да направим среща между трите страни за подписване и доуточняване на условията. На следващият ден получих писмо със следното съдържание:

    Zdraveite,
    tyi kato nastoiavahte da poluchite obisnanenie kade sa netochnostite po predlojenia ot vas dogovor za naem, koito ne beshe odobren ot naemodatelia sym vi podgotvil dosta zabelejki po nego.
    Blankata, koiato ni donesohte vchera v ofisa tochka po tochka e ocvetena s cherven himikal za vsichki propuski, netochnosti i greshki. Sega ot vas ili ot vashata sypruga ochakvame obiasnenia ot koi tochno nashi deistvia ili otnoshenie ne ste dovolni. Tezi obiasnenia ochakvame po povod vashite komentari citiram: "che vi pravim na maimuni" , "obslujvaneto ni e losho" i t.n.
    Nie ne sme dlajni da vi davame obiasnenia, zashto vashia dogovor ima propuski, a oshte po-malko da vi provejdame uridicheski obrazovatelni kursove, no v sluchaia dnes sym v nastroenie i podrobno sym vi opisal vyv vashia dogovor kade sa propuskite - taka na dobra volia. Za tozi obrazovatelen kurs po princip bi triabvalo da vi poiskame dopalnitelno zaplashtane, no ne sme takiva hora :-) a i razbrahme, che trudno priemate chujdo mnenie ;) no tova nas ne ni kasae...
    Ochakvame vi dnes otnovo v nashia ofis mejdu 16:00-17:00h da ni zaplatite celia komision po sdelkata, a imenno *** evro bez DDS ili tiahnata levova ravnostoinost po dneshnia kurs na BNB.
    Obsyjdahme utejnenia otnosno 50-te % koito standartno vzimame v takiva sluchai poradi vasheto agresivno otnoshenie kam nas nepredizvikano ot nasha strana po nikakav nachin, no kakto vehce kazah dnes sme v dobro nastroenie i ne iskame nishto poveche ot vas ot tova, koeto vi obiavihme oshte na ogleda v ponedelnik.
    Kogato ni donesete dnes tezi parichki shte poluchite i dogovora si na hartien nositel s vsichki korekcii napraveni ot nas. Sreshtu sumata ot ***lv s dds shte poluchite razbira se faktura s kasov bon na imeto na firmata vi i shte mojete da si go minete za razhod.
    Pozdravi,
    TBM2

    Аз лично не смятам, че е коректно да пиша на клиентите си, независимо какви са отношенията между нас писмо на латиница в подобен стил.
    Отказах се от услугите на фирма с подобно отношение!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK