Голямата тройка вече вижда парите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Голямата тройка вече вижда парите

Облаците над централата на GM в Детройт се сгъстяват<br />

Голямата тройка вече вижда парите

Константин Николов
2516 прочитания

Облаците над централата на GM в Детройт се сгъстяват<br />

© Reuters


Той предвижда назначаването от федералното правителство на свръхмогъщ "авто цар", който да има правомощията да обяви трите компании във фалит, ако те не се преструктурират до месец март.

Но съдбата на плана и на едни от най-известните автомобилни марки в света остава несигурна заради опозицията към него на републиканците в Сената. За да влезе в сила, проектът трябва да бъде одобрен и от горната камара на Конгреса, където демократите имат мнозинство, но се нуждаят от подкрепата на някои републиканци.

След като спасителният план беше приет с 237 срещу 170 гласа в Камарата на представителите, републиканци освиркваха решението, въпреки яростното лобиране за него от администрацията на президента Буш. Някои конгресмени подчертаха, че не искат Голямата тройка да получава пари на данъкоплатците, без преди това да обещае да направи още по-сериозни отстъпки. Според противниците на споразумението няма нищо лошо в това трите компании да обявят фалит и впоследствие да се преструктурират.

"Хората с право се притесняват, че след като получат парите автогигантите и профсъюзите няма да направят нужните промени", заяви сенаторът републиканец Джон Сунуну. Много от съпартийците смятат, че автомобилният сектор може да "повлече крак" и други индустрии да поискат държавна помощ. Конгресът отхвърли предишното искане на Голямата тройка за 34 млрд. долара и обяви, че ще отпусне пари само за краткосрочните разходи. General Motors обяви, че се нуждае от 10 млрд. долара, за да оцелее до 31 март, а Chrysler - от още 4 млрд. долара. Ford е в най-добро състояние от трите групи и обяви, че не иска пари в брой, а само кредитна линия за 9 млрд. долара.

"Автомобилният цар" ще следи как трите производителя преструктурират операциите си. Ако тези мерки не дадат нужните резултати, правителството ще може да си поиска обратно отпуснатия заем, което почти сигурно ще доведе до фалит на GM и Chrysler. Представителят на държавата също така ще може да налага вето върху всички транзакции на компаниите за над 100 млн. долара. Освен това се налага забрана върху дивидентите и се ограничават бонусите и обезщетенията за мениджмънта. В замяна на отпуснатите пари Вашингтон ще получи дялове в автомобилните компании. Планът предвижда и дългосрочно правителствено финансиране, ако Голямата тройка изпълни изискванията до края на март.

Демократите имат мнозинство в Сената от 50 на 49 места и се нуждаят от подкрепата на най-малко 10 републиканци, за да може планът да мине без сътресения.

Той предвижда назначаването от федералното правителство на свръхмогъщ "авто цар", който да има правомощията да обяви трите компании във фалит, ако те не се преструктурират до месец март.

Но съдбата на плана и на едни от най-известните автомобилни марки в света остава несигурна заради опозицията към него на републиканците в Сената. За да влезе в сила, проектът трябва да бъде одобрен и от горната камара на Конгреса, където демократите имат мнозинство, но се нуждаят от подкрепата на някои републиканци.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    БСП-НДСВ-ДПС

    Голямата тройка вече вижда парите ... Каква игра на думи!

  • 2
    Avatar :-|
    the Capital

    И аз си помислих за наш'та тройка...

  • 3
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    Много са любопитни САЩ! Постоянно прокламират "свободен пазар" и "ненамеса на държавата в икономиката с непазарни средства", но винаги щом го закършат - действат както най-им изнася! Пазарните принципи налагат тримата позакъсали автопроизводители на САЩ да получат финансова помощ под формата единствено на кредити, които кредити с времето, след като се възстановят, да върнат. При това - с лихва (пък била тя и много ниска). А какво става тук? Нещо се споменава за безвъзмездна помощ за "ДжиЕмСи" и за "Крайслер"!

    Ето как САЩ никак не са стрикни относно принципите, които иначе най-усърно прокламират по цял свят - неучастието на държавата в икономиката! Докато ние, България, най-стриктните от най-стриктните съблюдатели на строгите пазарни логики в икономиката, не позволяваме никакви намеси на държавата в икономиката ни. Пък дори и за да се развие по-ускорено тази икономика! Затова и резултатите ни не са като американските! А именно - ние никога няма да станем световна икономическа сила.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK