Парламентът "поправи" Закона за конфликт на интереси

Според Олимпи Кътев (НДСВ) промените в закона узаконяват конфликта на интереси на 48 депутати, които още не са подали декларациите си.
Според Олимпи Кътев (НДСВ) промените в закона узаконяват конфликта на интереси на 48 депутати, които още не са подали декларациите си.
Според Олимпи Кътев (НДСВ) промените в закона узаконяват конфликта на интереси на 48 депутати, които още не са подали декларациите си.    ©  Юлия Лазарова
Според Олимпи Кътев (НДСВ) промените в закона узаконяват конфликта на интереси на 48 депутати, които още не са подали декларациите си.    ©  Юлия Лазарова

Народното събрание прие на второ четене промените в Закона за конфликт на интереси, който влезе в сила на 1 януари тази година. След критиката на Европейската комисия по поправките, депутатите се отказаха от някои от идеите си, стесняващи действието на закона. Публичните лица все пак ще декларират не само сключени консултантски договори, но и тези с лица, които извършват дейност в области, свързани с вземаните от публичните длъжности решения в кръга на правомощията или задълженията им по служба. На висшите чиновници ще се отнема възнаграждението, получено от правоотношение или действия, довели до конфликт на интереси, но не и цялата заплата, получена за периода, през който конфликтът на интереси е бил укрит. Румен Такоров (БСП) оттегли предложението си да се върнат възнагражденията на политическите лица в бордовете на дружества.

С поправките се удължи срокът за подаване на декларации за конфликт на интереси до края на април, като още месец след това ще могат да се правят промени в декларираните обстоятелства. По действащия закон срокът изтече на 31 март. Досега декларации са подали 353 от общо 406 лица, заемащи публични длъжности и подлежащи на проверка. Декларации са си спестили 48 депутати (виж карето), конституционният съдия Владислав Славов, председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков, заместник-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Ралица Агайн и досегашният член на КФН Тенчо Тенев.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Обикновен избирател
    • - 2
    • + 4

    НДСВ за пореден път показа на хулещите го зложелатели, че е цивилизована партия. Браво!

    Нередност?
  • 2
    raisa avatar :-|
    Ганева
    • + 7

    Абе, и да подадат и да не подадат декларации, при положение, че никой не им търси сметка какво са попълвали и няма санкции за неверни данни - все тая. Могат да си пишат каквото си искат и пак да си вършат каквото си знаят. Въобще тази коалиция, това управляващо мнозинство, излезе най-долнопробното и неморално мнозинство от всички досега.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Добре облечен бизнесмен
    • + 5

    За пред кого е този театър с гласуване на беззъб закон? За пред апатичната местна публика, която очаква точно това? За пред крайно изнервената администрация на ЕС, която крепеше надежди че все пак може и нещо да мръдне? Зверски мирише от този фарс. Престъпници се крият зад парламента като институция за да узаконяват своите а и чужди съзнателни постъпки в ущърб на всички. Някакви марионетки гласуват закони с чужду карти и ни водят към все по-мизерно съществуване. Съд ?.. съд няма, има несподелената безотговорност на парламентарното гласуване. И Софиянаски е на свобода заради това... единственият доказано некорумпиран човек в държавата. Всички дела затънаха в гласуваните решения на общинския съвет. А за нас остава само срама и безсилната злоба към всичко що е в политиката. Сигурен съм че историята някой ден ще погледне на този етап в социалното ни развитие и ще го нарече самоубийството на България. Срам срам и пак срам..

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    nabliudatel
    • + 3

    Добре поне, че публикувахте имената. Всички те са ПРЕСТЪПНИЦИ, независимо от това, как ще накривяват на закона шапката, та да не ги хваща правосъдието. Те са ПРЕСТЪПНИЦИ два пъти по-лоши от обикновените, улични крадли. И това е БГ парламент. И те знаят, че всички знаят, че те знаят, че са ПРЕСТЪПНИЦИ. И въпреки това - не им пука. Чудя се, що за човеци са това? Пълна тъга...

    Нередност?
  • 7
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • + 1

    Според мен спасението е само едно - промени в Конституцията ни, които да направят държавата ни малко по-демократична (поне на хартия, че властници и "опозиции" като сегашните могат да опорочат и най-хуманните идеи):

    Член 4. Алинея 3. На никое човешко същество и по никакви причини не могат да се налагат смъртна присъда и смъртно наказание.

    Член 4. Алинея 4. Република България гарантира неприкосновеността и свободата на човешките мисли, на човешките чувства и на човешкия дух.

    Член 4. Алинея 5. Република България участва в изграждането и развитието на Европейския съюз.

    Член 10. Алинея 1. Изборите, националните и местните референдуми се произвеждат въз основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване.

    Член 10. Алинея 2. Изборите в България са мажоритарни.

    Член 63. Алинея 1. Народното събрание се състои от 240 народни представители.

    Член 63. Алинея 2. Един избирателен район може да излъчва само по един народен представител.

    Член 65. Алинея 2. За народен представител от произволен избирателен район могат да кандидатстват български граждани от цялата страна.

    Член 65. Алинея 3. Кандидатите за народни представители, които заемат държавна служба, прекъсват изпълнението и`, след регистрацията си.

    Член 67. Алинея 2. Народните представители от произволен район представляват не само жителите на съответния им район, от който са излъчени, а всички български граждани без изключение.

    Член 67. Алинея 3. Народните представители действат въз основа на Конституцията и законите в съответствие със своята съвест и убеждения.

    Член 69. Алинея 1. Народните представители не носят наказателна отговорност за изказаните от тях мнения и за гласуването си в Народното събрание.

    Член 69. Алинея 2. Народните представители не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбуждано наказателно преследване за публично оповестяване на класифицирана информация, освен с разрешение на Народното събрание, а когато то не заседава - на председателя на Народното събрание.

    Член 69. Алинея 3. Разрешението, дадено от председателя на Народното събрание се внася за одобрение от народните представители на първото заседание на Народното събрание.

    Член 69. Алинея 4. Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител.

    Отмяна на Член 70 (алинеи 1 и 2).

    Член 84. Точка 18. прекратява предсрочно собствените си пълномощия.

    Член 89. Алинея 4. Не по-малко от една четвърт от общия брой на народните представители може да предложи на Народното събрание да гласува предсрочно прекратяване на собствените си пълномощия. Пълномощията на Народното събрание се прекратяват предсрочно, когато за това са гласували повече от половината от всички народни представители.

    Член 89. Алинея 5. Не по-малко от една стотна от максималния брой избиратели според избирателните списъци от последните по време национални избори могат да предизвикат произвеждане на референдум за предсрочно прекратяване пълномощията на Народното събрание. Пълномощията на Народното събрание се прекратяват предсрочно, когато за това са гласували повече от половината от гласоподавателите на произведения за целта референдум. Резултатите от референдума са валидни, ако в него са участвали не по-малко от половината от максималния брой избиратели според избирателните списъци от последните по време национални избори.

    Член 97. Алинея 1. Точка 5. утвърдителен глас от повече от половината гласоподаватели на произведен за целта референдум за предсрочно прекратяване пълномощията на президента и вицепрезидента.

    Член 97. Алинея 5. В случаите на т. 5 произвеждане на референдум за предсрочно прекратяване пълномощията на президента и вицепрезидента могат да предизвикат не по-малко от една стотна от максималния брой избиратели според избирателните списъци от последните по време национални избори. Резултатите от референдума са валидни, ако в него са участвали не по-малко от половината от максималния брой избиратели.
    -------------------

    Горната философия може да се приложи и спрямо съдебната система (там проблемите са от близко естество). Аз ще се опитам скоро да свърша и тази работа, но понеже на мене никой не ми плаща за това, че върша работата на политиците ни - трябва да намеря свободно време (всички много добре знаят, с колко свободно време разполага "обикновения" работещ човек).

    Интересно - дали би се намерила действително демократична политическа формация, която да се ангажира с предложените от мен законови промени! Защото на думи всички политици са много големи демократи, ама когато опре до дела...

    Нередност?
  • Jim Stark
    • + 2

    Обсъждането на закона за конфликт на интереси от депутатите е все едно:
    - престъпник сам да реши каква присъда да получи в съда;
    - или нещо като онова дето в Америка големите шефове на големите компании, сами опрделят колко милиона да си вземат бонус;
    - или сами да си създаваме втарички в закон който после да заобикаляме....

    Не виждам каква е РЕАЛНАТА полза от този закон, ОСВЕН ако не е строг и стриктен - а той НЕ Е такъв!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал