С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 окт 2000, 0:00, 2283 прочитания

Оброкът на Атанас Яранов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Ако беше жив, Атанас Яранов (1940 - 1988) би навършил 60 години - възраст, която със своето достолепие подхожда в най-голяма степен на неговите проникновени картини, част от които са представени в зала “Райко Алексиев” на СБХ. Художникът изработи своя уникален твърдо-цветен стил в началото на 70-те. Чрез него в рамките на няколко типа алегорични композиции успя да изрази максимално широка гама от емоции - от мрачно тревожни до трепетно нежни състояния, колкото вечни, толкова и текущо отразяващи нагласите на обществото (както го възприемах тогава).
В общите художествени изложби от началото на 80-те съм запомнила главно птиците - зловещи същества, съпровождащи разпада на живота. Накацали край трупове - човешки и животински, протегнали шии към остатъци от каруца, кръжащи хищно край дървена закачалка или просто застанали с полуразперени криле, вперили поглед към зрителя с кръвожадно въжделение. Тъмни и страшни композиции, от които очертанията изпъкват в метално сиво, убито червено, злокобно жълто. Именно категоричността на очертанията и твърдата изваяност на формите създават убедителната материалност на кошмара, в който пребиваваме - ние като зрители, но и като част от обществото. И колкото искаме да се отърсим от него, толкова той ни привлича в сънната си протяжност.
Нещо от тази злокобност има и в някои от карнавалните картини на Атанас Яранов. Светложълтите, направо сияйни фигури оформят кукерско шествие с дионисиев разгул, който напомня древния произход на тези празници. Веселба, шум, който отнякъде се появява съвсем осезателно, завладяващ чар на общото действие, но... Забелязваш фигурата, маскирана с конски череп, стряскаш се от изкуствената усмивка на тиквена глава, от преднамерено щедрите жестикулации и разбираш странната жестокост на древния ритуал, събрала живот и смърт в едно с извечно безразличие.
Ритуалността е в основата и на друга група картини, които обаче са светли и изпълнени с надежда. “Молитва за дъжд” например или композициите, свързани с оброка, жертвата и посвещението. В тази група е и “Добрият пастир” - тема, която ни отвежда към зората на християнството. Все светли в пряк и преносен смисъл картини, изпълнени с общочовешки позитивен драматизъм - странно съчетание наистина, което тук съжителства в пълна емоционална хармония.
Хармонията на човешките отношения в интимен план отличава друга група картини на художника, от която в изложбата е представена само една. Мъж и жена в леглото - нищо особено, казваме си, виждали сме толкова вариации и интерпретации, че едва ли нещо може да ни изненада. Но не е така. Това е една от най-вълнуващите картини в изложбата, точно защото препраща към личната сфера на всеки от нас. Цялата нежност на спящите, съкровената връзка между тях носи болка и радост - това е бленуваното пълно единение на любовта.
Тук просто се налага да спомена и друга картина на Атанас Яранов, представена на обща изложба на “Шипка” 6 през втората половина на 80-те. Един ведър и жизнеутвърждаващ сексуален акт - истинска радост за окото и душата, своеобразен апотеоз на оптимизма и вярата в бъдещето. Прекрасна картина, пред която незнайно защо си спомних за някогашните мрачни птици. Нещо се променяше тогава и художникът вероятно е имал предчувствие за това...



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокълнатите крале

29 мар 2003, 9543 прочитания

Мрачният швейцарец

29 мар 2003, 6433 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капител" Затваряне
В клетката - Различният човек

Защо Брюксел вдигна ръце от България

Основната причина за провала на мониторинга е, че ЕК просто нямаше достатъчно правомощия да наложи промените.

Призовката за Лозан Панов е до всички съдии

Атаката срещу председателя на Върховния касационен съд се развива по план - той вече е мишена на антикорупционната комисия

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нов вицепремиер в кабинета; ЕК срещу Италия заради бюджета

Емисия

DAILY @7PM // 21.11.2018 Прочетете