Пътят към Европа според Доньо Донев
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Пътят към Европа според Доньо Донев

Пътят към Европа според Доньо Донев

988 прочитания

Откриване на изложбата на Доньо Донев във Френския културен институт: залата бе превърната в нещо като кафене с масички, бели покривки, запалени свещи, ядки, соленки и черни пепелници (неизбежен атрибут на нашата географска ширина). Имаше и екземпляри на списанието “Фрас”, в чието издаване художникът активно участва. Френският му колега карикатурист се беше разболял, така че той смело се изправи сам пред публиката си, озвучаван от цигулката на Ицко Финци.

“Доньо Донев все повече заприличва на един от тримата глупаци”, съобщи Финци, припомняйки изключително популярните анимационни герои, с които са израснали няколко поколения българи. И изненаданото им “Ъ”, когато попаднат в нелепа ситуация, трогателната им задружност, когато щъкат наоколо с цел да оправят положението, заплитайки се все повече и повече - филмчетата радваха еднакво и деца, и възрастни, сплотявайки семействата вечер пред телевизора.
Доньо Донев, роден през 1929, искал да стане моряк, както си призна, но попаднал в Художествената академия при легендарния преподавател Илия Бешков. И разказа забавната история как професорът го изпратил една седмица да рисува животни в зоологическата градина. Обаче лъвът непрестанно обикалял клетката, маймуните скачали нагоре-надолу и най-сетне патките се оказали относително спокоен модел за рисуване. Представил скиците си и на десетата Илия Бешков попитал “само патки ли има в зоологическата градин?”. “Има и други, отговорил Доньо Донев, но те мърдат.” Не знам дали покрай патките е постигнал изключителната си способност да извайва образи само с една линия, да създава типажи с минимум изразни средства, отбягвайки трафарета с присъщия си незлобив хумор. Например Бай Ганьо - с годините съм развила изключителна неприязън към този образ, чието преексплоатиране го е превърнало в мазохистична персонификация на българския народ. Трудно се примирявам с мисълта, че този простак в потури трябва да олицетворява психологията ни. При Доньо Донев обаче смисълът на този образ е различен - двама с потури и калпаци са сграбили табелата “Европа” и всеки се стреми да я изтръгне от другия. Тук ганьовският образ бележи само националната принадлежност, а боричкането за правилния път към Европа... Е, всички го наблюдаваме в политическия живот на страната. Същата табела авторът нарисува на място във Френския културен институт. В указаната от нея посока се движи доста очукан и почти изцяло бинтован индивид - състоянието на днешния българин, тръгнал към Европа. Следващата карикатура, която Доньо Донев нарисува, бе по класически сюжет - човек със сопа причаква другия зад ъгъла, но другият е хитър, носи пред себе си скулптурен бюст... Това насочва към цяла галерия карикатури извън политиката, носещи чистия хумор на ежедневието, на вица, разбираем и близък на всички хора по света.

Колега на Доньо Донев обясни защо художникът няма москвич. Получил е над 40 международни награди, без да напуска страната - “винаги някакъв чиновник от министерството му е носил поредния плакет”. Впоследствие разбрал, че всяка от тези награди е имала и парично изражение - нещо от порядъка на 1000 долара. Изчислил сумата и казал: “С 40 хиляди долара съм могъл да си купя цял москвич!”

Ето това е. Веселата наивност на героите му си има своите основания.

Откриване на изложбата на Доньо Донев във Френския културен институт: залата бе превърната в нещо като кафене с масички, бели покривки, запалени свещи, ядки, соленки и черни пепелници (неизбежен атрибут на нашата географска ширина). Имаше и екземпляри на списанието “Фрас”, в чието издаване художникът активно участва. Френският му колега карикатурист се беше разболял, така че той смело се изправи сам пред публиката си, озвучаван от цигулката на Ицко Финци.

“Доньо Донев все повече заприличва на един от тримата глупаци”, съобщи Финци, припомняйки изключително популярните анимационни герои, с които са израснали няколко поколения българи. И изненаданото им “Ъ”, когато попаднат в нелепа ситуация, трогателната им задружност, когато щъкат наоколо с цел да оправят положението, заплитайки се все повече и повече -

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Стихове

Стихове

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK