С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 дек 2000, 0:00, 864 прочитания

Бягство от дървото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Изложба “Дървопластика” откри секция “Дърворезба” на “Шипка” 6. Тези две названия показват достатъчно ясно някогашните противоречия в отношението към този материал - както институционални, така и творчески. Съгласно едно старо деление изкуствата бяха изящни и приложни, като дърворезбата спадаше към вторите. До началото на 80-те години, когато се появи симпозиумът в Ясна поляна, който промени отношението към материала. Движението бе към скулптура и преход към изящните изкуства.
Настоящата изложба показва един посвоему краен етап - когато дървото се обезличава или съвсем буквално изчезва в скулптурата и дори картината. Това става по няколко линии. Първата и като че ли най-лесна е чрез оцветяването. Драматично червено и синьо характеризира произведенията на Иван Мастагарков. Деликатни тонове подчертават стилизираните животни на Иван Бубев - костенурка, риби и бухал. И за да изчерпя животинския свят, ще посоча много симпатичната и едра жаба на Илия Краев в топло тъмночервено, която би зарадвала всяко дете и детето у всеки от нас. Своеобразна кулминация на тази посока е пано с позлата и тъмносиньо стъкло на Тихомир Курдов, озаглавено “Има нещо някакво такова”.
Преход между тази посока и другата - на скриването на материала чрез самия него - осъществява “Дървопластика” на Цветан Донковски, която изглежда направена от метал. Недалеч е “Колона” на Петър Бонев, чиято бяла загладеност имитира мрамор.
Картинната насока е може би най-интересната. При Милена Узунова композициите запазват и дори подчертават дървото: сърцевината и годишните кръгове в “Небесен дъжд”, както и кората в “Брези”. Йова Бончева като че ли отива най-далеч, използвайки дървени парченца и трески като живописни мазки.
На симпозиума в Ясна поляна се откриваше дървото в суровата му красота и се правеха пластики, които да я откроят. Сега то е материал като всеки друг - просто изразно средство и толкова. Парадоксът е, че секция “Дърворезба” е направила изложба “Дървопластика”, която няма нищо общо с Дървото.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокълнатите крале

29 мар 2003, 10450 прочитания

Мрачният швейцарец

29 мар 2003, 6883 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капител" Затваряне
Джон Малкович под наем

Имплозия на "Позитано" 20

След бламирането на Корнелия Нинова за евролистата въпросът е накъде е поела БСП и кой я води

Ковачки се сбогува с Общинска банка

Фирмите на енергийния магнат оттеглиха исковете си срещу решението на БНБ от 2011 г., с което им беше отнет контрола

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София