“Форд Мустанг” - символът на едно поколение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

“Форд Мустанг” - символът на едно поколение

“Форд Мустанг” - символът на едно поколение

1588 прочитания

С модела си “Мустанг” “Форд” постига феноменален успех в Америка. Самата кола става символ за едно цяло поколение, а в гамата на марката все още се произвеждат автомобили с това име.

В началото на 60-те Лий Якока дава зелена светлина на проекта за масов автомобил, предназначен за американската младеж. Това трябва да е спортна кола, по-практична и по-продаваема от корвета на “Шевролет”. По-продаваема означава производство в голяма серия, както и да не е много радикална, тъй като пазарът на подобен вид автомобили е все още в началото си. Първият прототип е един чисто инженерен идеал за автомобил, с централно разположен двигател и изпреварил с години много концептуални разработки. Наречен “Мустанг I”, той е показан за пръв път през 1962, но неговата пространствена тръбна рама и купе, изработено от фибростъкло, не позволяват още масовото му производство. Тогава екипът, разработил прототипа, се заема с адаптирането му в уникалния състезателен “Форд GT40”, оставяйки други да създават “Мустанг II”. Изследванията показват, че масовите американски спортни коли трябва да са четириместни. Така новият модел е базиран върху съкратената платформа на “Форд Фалкон”. Премиерата на новата кола е през април 1964 в открита версия и с монтиран твърд покрив, като малко по-късно е демонстрирано и купето. Базовата му цена е малко под $2400 - изключително добра цена за това време, но не предлага нищо повече от обикновеното - преден двигател и задвижване на задните колела. Предимство са неговият стил и дългият списък с опции, които го правят уникален на пазара. Двигателите са от гамата на “Фалкон” - 2.8 л със 101 к.с. и 4.3 л със 164 к.с. Максималните скорости са съответно 145 км/ч и 170 км/ч. Моторната палитра скоро е разширена - през септември 1964 базовият шестцилиндров двигател достига обем от 3.28 литра, появява се и нов V8, 4.7 л с мощности 200 к.с., 225 к.с. или 271 к.с. Последният достига 6000 об./мин и дава на “Мустанг” превъзходни динамични характеристики - максимална скорост от 206 км/ч и ускорение до 160 км/ч за 19.7 сек, с 4-степенна механична скоростна кутия. Продажбите надхвърлят всички очаквания - 100 000 коли са продадени през първите четири месеца, а милионният “Мустанг” е произведен през март 1966, шест месеца преди големия конкурент “Шевролет Камаро”. Най-голяма слава донася на модела спортната версия, подготвена от Карол Шелби за Американския шампионат на туристически автомобили. Заместникът на прославената “Кобра” - “Шелби Мустанг GT- 350”, стартира през 1965 с променен в спортна насока външен вид и 306 к. с. Същата година той печели в клас Б срещу основния си съперник “Корвет” в новосформираните серии “Транс Ам”. Побеждава и през 1966 и 1967.

С модела си “Мустанг” “Форд” постига феноменален успех в Америка. Самата кола става символ за едно цяло поколение, а в гамата на марката все още се произвеждат автомобили с това име.

В началото на 60-те Лий Якока дава зелена светлина на проекта за масов автомобил, предназначен за американската младеж. Това трябва да е спортна кола, по-практична и по-продаваема от корвета на “Шевролет”. По-продаваема означава производство в голяма серия, както и да не е много радикална, тъй като пазарът на подобен вид автомобили е все още в началото си. Първият прототип е един чисто инженерен идеал за автомобил, с централно разположен двигател и изпреварил с години много концептуални разработки. Наречен “Мустанг I”, той е показан за пръв път през 1962, но неговата пространствена тръбна рама и купе, изработено от фибростъкло, не позволяват още масовото му производство. Тогава екипът, разработил прототипа, се заема с адаптирането му в уникалния състезателен “Форд GT40”, оставяйки други да създават “Мустанг II”. Изследванията показват, че масовите американски спортни коли трябва да са четириместни. Така новият модел е базиран върху съкратената платформа на “Форд Фалкон”. Премиерата на новата кола е през април 1964 в открита версия и с монтиран твърд покрив, като малко по-късно е демонстрирано и купето. Базовата му цена е малко под $2400 - изключително добра цена за това време, но не предлага нищо повече от обикновеното - преден двигател и задвижване на задните колела. Предимство са неговият стил и дългият списък с опции, които го правят уникален на пазара. Двигателите са от гамата на “Фалкон” - 2.8 л със 101 к.с. и 4.3 л със 164 к.с. Максималните скорости са съответно 145 км/ч и 170 км/ч. Моторната палитра скоро е разширена - през септември 1964 базовият шестцилиндров двигател достига обем от 3.28 литра, появява се и нов V8, 4.7 л с мощности 200 к.с., 225 к.с. или 271 к.с. Последният достига 6000 об./мин и дава на “Мустанг” превъзходни динамични характеристики - максимална скорост от 206 км/ч и ускорение до 160 км/ч за 19.7 сек, с 4-степенна механична скоростна кутия. Продажбите надхвърлят всички очаквания - 100 000 коли са продадени през първите четири месеца, а милионният “Мустанг” е произведен през март 1966, шест месеца преди големия конкурент “Шевролет Камаро”. Най-голяма слава донася на модела спортната версия, подготвена от Карол Шелби за Американския шампионат на туристически автомобили. Заместникът на прославената “Кобра” - “Шелби Мустанг GT- 350”, стартира през 1965 с променен в спортна насока външен вид и 306 к. с. Същата година той печели в клас Б срещу основния си съперник “Корвет” в новосформираните серии “Транс Ам”. Побеждава и през 1966 и 1967.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK