С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 мар 2001, 0:00, 758 прочитания

Гражданинът Вайда

"Човекът от мрамор" (Czlowiek z marmuru) - Полша, 1976, реж. Анджей Вайда; 160 мин

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какво се случва: Матеуш Биркут (Йежи Радживилович) става национален герой - стахановец, подреждайки за една смяна 30 000 тухли на социалистическия строеж в Нова Хута, Полша. Годината е 1952. Издигат му мраморен паметник, портретът му виси в училищата, а амбициозният режисьор Бурски прави кариера с документалния филм за него "Архитекти на нашето щастие". При опит за нов рекорд на Биркут му подават нажежена тухла, ръцете му са изгорени завинаги, а за саботажа е обвинен най-добрият му приятел от бригадата. Когато изпращат приятеля му в лагер, Биркут протестира публично, паметникът и портретите му са махнати, арестуват го, а жена му го напуска като "народен враг". През 1956 Биркут е реабилитиран, но на изборите призовава за помирение в името на Полша, отново е низвергнат и оттогава следите му се губят. След 20 години младата режисьорка Агнешка (Кристина Янда) събира истината за живота на Биркут от стари хроники и срещи със свидетели за дебютния си документален филм "Падащи звезди". В точката на пресичане на истината с официалния мит филмът е спрян от продуцента му конформист, но Агнешка продължава разследването докрай.
Какво се помни: Механизмите на създаване и разрушаване на масовите митове чрез кино. Истинската история се случва в цензурираната кинохроника - там Биркут е начело на работниците, протестиращи срещу развалената храна, мизансценът е нарочно като аналогичната сцена от "Броненосецът "Потьомкин". Сянката на Кафка в епизода, когато двамата приятели са извикани на разпит в полския вариант на ДС - Биркут чака дълго да дойде неговият ред, после влиза в тясната канцелария, от приятеля му няма следа - никой не го е виждал нито да влиза, нито да излиза.
Място в историята: "Гражданинът Кейн" на социалистическото кино. И Кейн, и Биркут са медийни продукти на системите, накрая и двамата са разрушени от тежестта на собствения си мит. Един от редките случаи на политически филм, изиграл реална политическа роля. Прожекцията му на националния фестивал в Гданск през 1977 прераства в най-големия митинг на "Солидарност" дотогава, самият филм се превръща в духовно знаме на профсъюза. През 1981 Вайда снима победното продължение "Човекът от желязо", където Лех Валенса играе себе си.
Играч на мача: Анджей Вайда и кинематографичният му перфекционизъм в моментите, когато идеята преминава в емоция. Здравата му хватка над трите стилистично различни вътрешни филма, които правят "Човекът от мрамор": истинската история на Биркут е в ключа на романтичната мелодрама и "Пепел и диамант"; филмът разследване е решен парадокументално (камера от ръка, широк обектив), в стила на киното на "моралното безпокойство" (Зануси, Кешловски) от края на 70-те; "хроникалният" поток на манипулираното минало е като в "Гражданинът Кейн".
С една дума: Когато реалността побеждава политическата идея, обикновената човешка съдба е най-уязвима и първа се принася в жертва.

Филмът може да се види в кино "Одеон" на 11.III. (неделя) от 19.30 ч и на 14.III.(сряда) от 16.45 ч.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокълнатите крале

29 мар 2003, 10451 прочитания

Мрачният швейцарец

29 мар 2003, 6884 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капител" Затваряне
Призракът на маркиз дьо Сад

Легендарният французин и неговата философия през погледа на Холивуд

Ковачки се сбогува с Общинска банка

Фирмите на енергийния магнат оттеглиха исковете си срещу решението на БНБ от 2011 г., с което им беше отнет контрола

Фотоистория: Катедралата "Нотр Дам" – емблемата на Париж

Строителството започва през 1163 г. и завършва през 1345 г., като сградата се смята за шедьовър на готическата архитектура

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа