“Шевролет Корвет” - шофиране с вятъра в косите

След края на Втората световна война необятният американски пазар изпитва нужда от спортни автомобили. Началото е поставено с внесените от прибиращите се войници английски открити коли MG и “Ягуар”. Единственият американски продукт, предлагащ подобни емоции при шофиране с вятъра в косите, е станалият популярен през войната JEEP. Освен че няма комфорта на лек автомобил, поддръжката му е доста сложна и явно се нуждае от заместник. “Дженерал мотърс” първи приемат предизвикателството за създаване на американски аналог на европейските модели. Проектирането на “Корвет” започва през 1951. Дизайнът на купето е поверен на легендарния Харли Ърл, а конструкцията на шасито е разработена от Морис Оли - специално поканен от Европа специалист по окачването. Колата е приета добре при премиерата си през 1953, макар да не е много по-различна от останалите американски коли. Шестцилиндров двигател с обем 3.8 литра и едва 150 к.с., двустепенна автоматична скоростна кутия - с тези оръжия “Корвет” не може да пребори в пряк дуел “Ягуар ХК 120”. Продажбите вървят вяло до 1955, когато са монтирани 3-степенен автоматик и първият V8 със 195 к.с. Продажбите тръгват леко нагоре, но още са под очакванията. Затова през следващата година “Корвет” е подложен на модернизация, за да отговори на истинските нужди от “мускулеста” кола. Мощността на рестилизирания модел нараства главоломно през шестте години на производство. Оригиналният 4.3-литров мотор предлага 225 к.с. през 1956 и колата достига 190 км/ч, а през следващата година обемът е увеличен на 4.6 литра с мощност от 283 к.с. Появява се и 4-степенна механична скоростна кутия. Благодарение впръскването на горивото след 1962 двигателят е вече 5.3 литра и 360 к.с. Промяна има и във формата на купето - закръглената задна част придобива формата на пача опашка, зъбообразната предна решетка е заменена с мрежа. Виновник автомобилът да застане начело на висшата лига на спортните коли е Зора Аркус-Дънтов, присъединил се към GM през 1953 и известен днес като бащата на истинския “Корвет”. Първата голяма крачка в историята на уникалния дизайн на семейството “Корвет” идва през 1963 със Стинг Рей. Той въвежда европейски изглеждащи купе и кабриолет. Под новата си обвивка колата крие основно модернизирано шаси с напълно независимо задно окачване, като дисковите спирачки се предлагат като опция. Двигателите са същите, а най-бързата версия достига 240 км/ч и се ускорява от 0 до 100 км/ч за 6.2 сек. В първите години след появата си “V8 Шевролет Корвет” е неизменен лидер на американската спортна сцена, но през 1965 губи от 7-литровата “Кобра” на Шелби. По неговите стъпки Дънтов монтира в корвета 6.5-литров мотор с 425 к.с. през същата година и 7-литров през следващата. С последния колата се ускорява до 160 км/ч за 11.2 сек, като в зависимост от предавките достига скорости от 224 км/ч и 256 км/ч. Произведените през 1966 и 1967 коли днес са най-търсени от колекционери и заклети любители на модела.

Следващият “Корвет” (след 1968) засилва европейския стил в дизайна на купето. То е по-дълго, по-ниско и по-агресивно. Наподобява вечната бутилка на “Кока - Кола”. Преживял още три издания и макар позагубил от чара на своите предшественици, “Шевролет Корвет” все още е един от символите на американското автомобилостроене.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал