С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 апр 2001, 0:00, 3715 прочитания

Танцьорка в мрака

Филмът на Ларс фон Триер е всичко, което киното винаги е искало да бъде

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Не се лишавайте от този филм. “Танцьорка в мрака” (“Златна палма” и награда за женска роля на Бьорк от Кан 2000) е европейският шедьовър на миналата година. Той е всичко, което киното винаги е искало да бъде - заради самото себе си и заради своята публика. Връхлита я с пречистващото и хипнотично страдание на една от най-красивите и реалистични филмови трагедии, сътворявани до днес. Макар режисьорът й да продължава да твърди, че е направил мюзикъл.
Датчанинът Ларс фон Триер снима кино вече 20 години с присъщата си изключителна нескромност, потискащо мощен талант и абсолютно нежелание да се съобразява с правилата, които сам успява да наложи като естетическа и философска норма. Първите му филми “Елементи на престъплението” (1984), “Епидемично” (1988) и “Европа” (1991) са тържество на халюцинативните изображения в един отчужден и механизиран от болезненото съзнание свят. Съвършени, но дистанцирани визии на самовлюбен кинематографичен талант. И понеже сигурно е вярно, че най-висшата форма на гордост е любовта към другия, в средата на 90-те Триер се обръща на 180 градуса и издига в култ автентичността на киното и човешкото присъствие в него. Малка, подвижна видео- или дигитална камера, реалистично осветление, пълна свобода на актьорското изпълнение. “Порейки вълните” (1996), “Идиотите” (1998) и “Танцьорка в мрака” (2000) са тотална концентрация върху смисъла и мотивите на човешкото съществуване в неговата най-уязвима и силна проява - любовта. Безмилостно потъване в емоционални и духовни бездни, чиято невъзможна святост граничи с греха.
Въздействието на “Танцьорка в мрака” на моменти достига измеренията на физическа болка. Болка, която се усилва неимоверно от почти свръхестественото присъствие на Бьорк във всеки кадър и всяка секунда на филма. Бьорк не играе. Тя буквално изживява съдбата на своята чехкиня, емигрирала в САЩ през 60-те, за да спаси сина си от настъпващата наследствена слепота, която постепенно обгръща и самата нея в мрак. Една съвсем обикновена жена - крехка, слаба, необразована и беззащитна, която обожава филмовия мюзикъл и превръща с въображението си грозотата на реалността в красиви мелодии и движения. Тази жена ще убие заради сина си и ще увисне на бесилката в непоносимо праведна хармония със себе си и със света.
Не се лишавайте от този филм.

Интервюта с Ларс фон Триер и Бьорк - на стр. III



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокълнатите крале

29 мар 2003, 10921 прочитания

Мрачният швейцарец

29 мар 2003, 6988 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капител" Затваряне
Готие в София, вдъхновен от младостта си

Родни манекени дефилират с облекла от последната колекция на френския дизайнер

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10