С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 юни 2001, 0:00, 703 прочитания

Възкресението на Дилетанта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Чавдар Мутафов е безспорно една от най-интересните и загадъчни фигури в културния ни живот. Учил машинно инженерство и архитектура в Мюнхен, той до края на дните си остава еднакво изкушен както от литературата, така и от техниката и архитектурата. И до днес едни от най-хубавите училищни сгради в София са построените от писателя Чавдар Мутафов. Освен това той е изкуствовед, художествен критик, есеист, преводач. Разнопосочността на неговите интереси и таланти е съпоставима само с тази на друг гениален “дилетант” - Гео Милев. Неслучайно драстично модернистките, естетски изяви на Мутафов не се харесват след 9.IХ.1944. Обявен за упадъчен естет и фашист, той е не само насила “забравен”, но и изпратен без съд и присъда в трудов лагер.
Книгата на Катя Кузмова-Зографова “Чавдар Мутафов. Възкресението на Дилетанта” (ИК “Ваньо Недков”) е първи опит да бъде обхваната в цялост този удивително разнопосочен талант, да се изтъкнат търсенията му на писател авангардист и архитект новатор. Най-голямото достойнство на книгата е документалният материал, чрез който е проследена житейската и творческата съдба на писателя. Голяма част от документите - спомени, писма, фотографии, рисунки, се публикуват за първи път. От архива на писателя са разчетени негови неизвестни статии и художествени творби. Като приложение е поместена в отделен раздел (също за първи път) кореспонденцията му с видни български творци - писатели, художници, музиканти, между двете световни войни. Всичко това превръща книгата на Кузмова-Зографова в документален разказ за цяла една особено драматична епоха, белязана от непримирими разломи между реализъм и модернизъм, родно и чуждо, ляво и дясно.
Специални адмирации заслужава и виртуозното полиграфско изпълнение на книгата. Освен всичко друго,тя е и една “вещ”, достойна за естет като Чавдар Мутафов.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокълнатите крале

29 мар 2003, 10451 прочитания

Мрачният швейцарец

29 мар 2003, 6884 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капител" Затваряне
Джан Имоу - калиграфът на китайското кино

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Комиците в политиката: Без майтап

Украйна е на път да си избере комедиен артист за президент. И съвсем не е единствената, която удря смешен шамар на статуквото

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа