С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 окт 2001, 0:00, 1888 прочитания

Наистина ли Орфей е негър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Една кабелна телевизия с успех върти холивудски филм за похода на аргонавтите за Златното руно. В него митичният певец Орфей е негър. Този тип художествена свобода е всъщност нелепица, която учи масовата публика, че тракийците са чернокожи.
Постановката на Николай Ламбрев по “Евридика” от Жан Ануи (“Българска армия”) носи подобна художествена наглост. Първата и най-очебийна проява е нейната крещяща самозаявка за модерен театрален продукт. Като се започне от хладната метална визия на Мария Диманова, през агресивната музика, та до разчитането на характерите, доколкото това е направено. Българската “Евридика” също като новия прочит на древногръцкия мит за Язон има конкретни намерения, адресат и амбиция да учи зрителя си. Дотук нищо лошо. Но идват нелепиците. Хем да е история за всички, хем да е за тийнейджъри. Да е философският текст на Жан Ануи, но да звучи ежедневно. Да е предназначено за ума, но да разсмива очите. Поведението на героите да е подкрепено психологически, но пък и лесно да си ги подреждаш в графи “повърхностен” и “дълбок”.
В този смисъл увисва и решението на режисьора да покани в ролята на Евридика Йоана Буковска. Като актриса с по-силен медиен облик за сметка на творческа биография тя би могла да предизвика публиката с различно творческо лице. Нейната героиня обаче остава просто една сърдита на света странница, на която не вярваш дори когато казва “обичам те”. С крива усмивка преживяваш и напъните на Стефан Вълдобрев да изиграе съвременния Орфей. Вярвам му толкова, колкото и че Орфей е негър.
Любимият на Николай Ламбрев водевилен жанр и тук загатва за себе си в двойката герои Майката (Пламена Гетова) и Винсент (Веселин Ранков). Като антипод на екзистенциално страдащите Орфей и Евридика те пърхат в цветни костюми и напомнят Райна Чавдарова от Вазовия “Двубой”, която в трактовка на Ламбрев подскачаше с обръч и шорти по сцената на Народния театър. Заслуга на самите актьори е фактът, че между тях има история, която вълнува зрителя. Нещо, което не се получава при Вълдобрев и Буковска въпреки дългите им диалози.
За липсата на стил в “Евридика” говори и още един факт. Докато гледах спектакъла, пред мен един тийнейджър нетърпеливо питаше: “Абе тия кога ще пеят?” Очакването, че “Евридика” е мюзикъл, със сигурност не идва само от присъствието на Стефан Вълдобрев в него. По-скоро този жанр предполага префърцунени герои, натякнат конфликт, полюсно противоположни характери, решени само в една плоскост. И ако не беше желанието на Ламбрев да ме въвлича всуе във философски размисли, от “Евридика” би могъл да стане сносен мюзикъл. Тогава Орфей можеше да е каквото си иска, дори негър. Пък и аз нямаше да се чувствам неудобно, че в главата ми през цялото време звучи хитът на Вълдобрев “Този рай води в ада”.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокълнатите крале

29 мар 2003, 9987 прочитания

Мрачният швейцарец

29 мар 2003, 6703 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капител" Затваряне
Под чардаците на Боженци

Селцето посреща градските чеда с мелнишки омаи и габровски шеги

Лекарствата, които напускат България

Над 1500 медикамента са дерегистрирани заради ценовия натиск от страна на държавата

Коледните подаръци на кабинета

За трета поредна година държавата разпределя милиарди от излишъка в бюджета непрозрачно и без дебат

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Елена Розберг

Заедно с Ива Дойчинова и Евелина Павлова тя започна новия медиен проект Triple Eye

Кино: "Ралф разбива интернета"

Смислена анимация за приятелството и "живота" в Мрежата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, ДСК купи SG Експресбанк, Спас Русев и Елвин Гури придобиват албански телеком

Емисия

DAILY @7AM // 17.01.2019 Прочетете