С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 окт 2001, 0:00, 2141 прочитания

Наистина ли Орфей е негър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Една кабелна телевизия с успех върти холивудски филм за похода на аргонавтите за Златното руно. В него митичният певец Орфей е негър. Този тип художествена свобода е всъщност нелепица, която учи масовата публика, че тракийците са чернокожи.
Постановката на Николай Ламбрев по “Евридика” от Жан Ануи (“Българска армия”) носи подобна художествена наглост. Първата и най-очебийна проява е нейната крещяща самозаявка за модерен театрален продукт. Като се започне от хладната метална визия на Мария Диманова, през агресивната музика, та до разчитането на характерите, доколкото това е направено. Българската “Евридика” също като новия прочит на древногръцкия мит за Язон има конкретни намерения, адресат и амбиция да учи зрителя си. Дотук нищо лошо. Но идват нелепиците. Хем да е история за всички, хем да е за тийнейджъри. Да е философският текст на Жан Ануи, но да звучи ежедневно. Да е предназначено за ума, но да разсмива очите. Поведението на героите да е подкрепено психологически, но пък и лесно да си ги подреждаш в графи “повърхностен” и “дълбок”.
В този смисъл увисва и решението на режисьора да покани в ролята на Евридика Йоана Буковска. Като актриса с по-силен медиен облик за сметка на творческа биография тя би могла да предизвика публиката с различно творческо лице. Нейната героиня обаче остава просто една сърдита на света странница, на която не вярваш дори когато казва “обичам те”. С крива усмивка преживяваш и напъните на Стефан Вълдобрев да изиграе съвременния Орфей. Вярвам му толкова, колкото и че Орфей е негър.
Любимият на Николай Ламбрев водевилен жанр и тук загатва за себе си в двойката герои Майката (Пламена Гетова) и Винсент (Веселин Ранков). Като антипод на екзистенциално страдащите Орфей и Евридика те пърхат в цветни костюми и напомнят Райна Чавдарова от Вазовия “Двубой”, която в трактовка на Ламбрев подскачаше с обръч и шорти по сцената на Народния театър. Заслуга на самите актьори е фактът, че между тях има история, която вълнува зрителя. Нещо, което не се получава при Вълдобрев и Буковска въпреки дългите им диалози.
За липсата на стил в “Евридика” говори и още един факт. Докато гледах спектакъла, пред мен един тийнейджър нетърпеливо питаше: “Абе тия кога ще пеят?” Очакването, че “Евридика” е мюзикъл, със сигурност не идва само от присъствието на Стефан Вълдобрев в него. По-скоро този жанр предполага префърцунени герои, натякнат конфликт, полюсно противоположни характери, решени само в една плоскост. И ако не беше желанието на Ламбрев да ме въвлича всуе във философски размисли, от “Евридика” би могъл да стане сносен мюзикъл. Тогава Орфей можеше да е каквото си иска, дори негър. Пък и аз нямаше да се чувствам неудобно, че в главата ми през цялото време звучи хитът на Вълдобрев “Този рай води в ада”.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокълнатите крале

29 мар 2003, 10302 прочитания

Мрачният швейцарец

29 мар 2003, 6844 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капител" Затваряне
Глътка свеж въздух

Джейсън Кинг: Инвестицията на PPF в "Теленор" е дългосрочна

Главният изпълнителен директор на "Tеленор България" пред "Капитал"

Тежка година с хубав край

Въпреки изпълнената с предизвикателства 2018 г. застрахователният сектор отчита добри резултати

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Уикенд в Матера

Бързо и лесно пътуване до древното градче, което заедно с Пловдив споделя титлата Европейска столица на културата 2019

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Апартаментите на ГЕРБ - самозабравяне по високите етажи на властта

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.03.2019 Прочетете