С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 ное 2002, 0:00, 598 прочитания

Подмолите на Гюнтер Грас

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

През 1960 германският писател Гюнтер Грас вече е написал „Тенекиеният барабан“ - книгата, направила го световноизвестен (признаван и охулван). По това време той пише и стихотворението: „Един американски самолетоносач/и една готическа катедрала/се потопяват взаимно/насред Тихия океан./До самия край младият викарий свиреше на органа-/Сега във въздуха висят самолети/ и ангели и не могат да кацнат.“ То някак ми изскочи, когато се запромъквах из подмолите на „Рачешката“ - най-новата книга на Грас (изд. „Атлантис КЛ“, превод Александър Андреев). Изскочи ми като представа за срещнати времена. За застопорени в заедност различни toposi. С отчетливо визуалното си внушение за неокончателност на „присъдата“.
Този поразяващ с мощта на въображението и писането си автор и в най-новата си новела (както сам я обозначава жанрово) се задвижва с бавния, тътрещ се ход на коремоногото, който си присвоява още от „Из дневника на един охлюв“ (1971). Напред-назад, малко встрани, завирайки се в този или онзи подмол, чак на дъното, после пак на повърхността - ей така се движи разказът в „Рачешката“. Историята за германския лайнер „Вилхелм Густ­лоф“ с десет хиляди бежанци на борда, потопен от съветска подводница, започва като интернет-story от чатрума на www.blutzeuge.de - неонацистка страница в мрежата. Събитието години наред е обвито в мълчание или направо в забрана. Обаче тази „голяма“ история набъбва отвътре чрез ред малки, наглед чужди си една на друга - и във времето, и в пространството. Разказвачът се ражда със самата история - точно в деня на потапянето на лайнера. Неговият син я възпроизвежда посвоему на страницата си в интернет.
Детайли, документална достоверност, развихрено въображение, ирония, разнообразие от езици, разговорени със стиловите им отлики - всичко това е издялал и наслоил в „Рачешката“ Гюнтер Грас. Повествованието обхожда семейни истории, идеологии и политически позиции, за да установи, че няма една възможна. Че има ред случайности и съвпадения, чието конфигуриране по определен начин променя съдбата на много хора. Че повторението на историите чрез децата ни вече е друга история, която може да е все тъй страшна.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокълнатите крале

29 мар 2003, 9517 прочитания

Мрачният швейцарец

29 мар 2003, 6417 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капител" Затваряне
Танцуващата вълна

Кои са банките с най-ниски такси

БНБ вече прави сравнение между офертите на всички институции на пазара

Голямата работа на рекламните агенции

Кои са най-големите комуникационни групи в България, които управляват близо 280 млн. рекламни инвестиции и как дигитализацията променя бизнеса им

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Всички сме обидени

Мартин Роусън, карикатуристът на The Guardian за политкоректността, смелостта да осмива в епохата след Charlie Hebdo, за Брекзит и изложбата си в Габрово

Бергман мания 2018

Сто години след рождението му Ингмар Бергман намира ново поколение публика за филмите си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Плажове с вечни концесионери, пореден проблем около Ветко Арабаджиев, петролът поевтинява

Емисия

DAILY @7AM // 15.11.2018 Прочетете