С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 фев 2003, 0:00, 2450 прочитания

Вселените на Борис Денев

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Отново виждаме величествените панорами на Търново, правени между 1938 и 1943 - многоцветни и пастьозни в предния план, синьо-сиви възвишения в далечината. Пак можем да се вглеждаме в класически портрети, типажи и пейзажи от пътешествия и войни. На два етажа на „Шипка“ 6 е представена изложба живопис и рисунки на Борис Денев (1883-1969).
Поредното показване на творбите на художника има своите предимства. Защото сред познатите картини винаги има още какво да откриеш. Например вариациите в живописния подход, обусловени сякаш не толкова от последователното авторово развитие, колкото от настроенията и вълненията пред всеки конкретен мотив. В тежките масивни колони на „Мостът край турската махала“ (1910) се изкушаваме да търсим кубистични влияния, но близката по време „Търновска улица“ (1913) ни опровергава с водещата роля на ярките живописни мазки. Включването на лилаво в „Пролет край Търново“ (1927) показва, че художникът не се е ограничавал до обичайните цветови хармонии, а е използвал всичко за постигането на търсената експресия. А тя е изключително силна в „Кръстци“ (1933), където живописта се завихря около централния мотив, за да му придаде тежка материална убедителност. Същевременно в цяла поредица картини живописта е дифузна, формите са размити, лишени от конкретност, всичко е подчинено на лиричното настроение.
Вглеждането в картините откроява и множество детайли: често скалите под старите търновски къщи падат като водопад; при реките посоката на четката внезапно се променя, сякаш да подчертае самоволния живот на водата; в ливадите на величествени панорами пребивават стада и пастири, пресъздадени с миниатюрни мазки, но възхитително точно и т.н.
Точността характеризира и рисунките, особено портретните, в които прецизната разработка на лицата естествено преминава в ескизно „нахвърляне“ на позата, жеста, дрехата. Всеки обект може да е интересен за художника - доказват го множеството пейзажи с каруци, стари къщи, древни църкви, италиански старини, разрушени джамии, бойни полета, убити войници и прочие. От военните рисунки харесах „Зимен поход“ - затъващи в преспите коне и хора, чиято множественост назад в прохода е представена съвсем лаконично, но много въздействащо. Впечатляват и телата на „Адамити“, отдадени на някакъв свой еретично-фанатичен танц...
Похвално е, разбира се, да се чества 120-ата годишнина от рождението на художника с подобаваща експозиция. Не е похвално обаче, че някои от картините в нея се рушат и никой не се е погрижил да ги реставрира, преди да ги представи. А всички знаем, че наследството изисква грижи - просто за да го има.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокълнатите крале

29 мар 2003, 10914 прочитания

Мрачният швейцарец

29 мар 2003, 6986 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капител" Затваряне
Елате в страната на Марлборо

Един от най-младите винарски райони в Нова Зеландия днес вече е световен авторитет

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10