От 1 януари 2004 г. в Русия влиза в сила очакваният почти три и половина години нов митнически кодекс (МК).
Той е закон с максимално пряко действие. Чрез него рязко се съкращава подзаконовото нормотворчество и така се облекчава и опростява митническият режим. В крайна сметка целта е да се активизира външнотърговската дейност. Новият кодекс ще действа с не повече от стотина подзаконови акта, а досега действащите над 3000 ще бъдат отменени.Нови моменти:
Много от новите положения вече работят, но досега те бяха регулирани с подзаконови актове. Но има и редица принципно нови моменти. За митническото оформяне
За мястото за митническо оформяне
Съгласно новия кодекс митническата декларация може да бъде подадена в който и да било митнически орган, имащ правото да приема декларации (чл. 125, т. 1).
Освен свободен избор на мястото за деклариране новият кодекс дава право на превозвачите самостоятелно да избират маршрута за вътрешен митнически транзит на стоките до пункта за окончателно митническо оформяне (чл. 86, т. 3). Само за отделни видове стоки е запазено правото на правителството на Руската федерация да определя маршрута. Досега превозвачите бяха длъжни да ползват определени от митническите власти маршрути. По този начин митницата няма вече да се меси в логистиката на доставка на стоките и фирмите ще могат да оптимизират процеса.
Опростяване на процедурите
ГТК е длъжен да установи облекчени процедури за фирми, отговарящи на три критерия - да нямат административни нарушения; да водят документацията си по начин, унифициран и съпоставим с този на митницата (ще има специален документ за въвеждане на стандарт по този въпрос); да са осъществявали външнотърговски операции поне три години.
Облекченията се състоят в следното:
- право за съхранение на стоките до тяхното освобождаване в складове на фирмата декларант
- осъществяване на митническия контрол не на митницата, а в местата за съхранение на стоките
- право на митническо освобождаване преди подаването на декларацията, но след предварително заплащане на митническите сборове, и предоставяне на документи, позволяващи идентификация на стоките
- разрешение за подаване на митническа декларация, обща за всички стоки, внесени (изнесени) през даден период (механизма на т.нар. периодични декларации, обезпечаващи „зелен коридор“).
Това го имаше и досега - т.нар. бели списъци, включващи фирми, контролирани по опростени процедури. Но тези положения се регулираха с подзаконови нормативни актове.
За митническите плащания
Те се правят в течение на 15 дни от момента на пристигане на стоката в Русия (чл. 329). Досега техният срок беше обвързан с датата на подаване на митническата декларация (до или към момента на подаване на декларацията).
Даже ако митничарите не са съгласни с размера на митото, те ще са длъжни в рамките на трите дни да освободят стоката, при условие че декларантът обезпечи (внесе или гарантира) митните сборове в завишения, т.е. претендиран от митницата размер (чл. 323, т. 6). В такъв случай средствата остават на разположение на държавата до момента на изясняване на случая.За обжалване на решенията на митницата
Новият кодекс дава широки възможности на участниците във външнотърговския процес за ефективно обжалване действията на митническите власти. Отменя се досегашната задължителна процедура за първоначално обжалване действията или бездействията на митницата в по-висшестоящия митнически орган. Тази процедура отнемаше от 1 до 3 месеца и без нея съдът не приемаше искове. Участниците във външнотърговския процес получават право да се обръщат директно към арбитражен съд.
За „околомитническите“ структури
С новия кодекс се въвеждат изключително високи финансови изисквания към фирмите, оказващи митнически услуги (митнически брокери, собственици на митнически складове, складове за временно ползване, митнически превозвачи).
Изводи:
- Очевидно държавата предпочита да работи с неголям брой, но големи митнически брокери, които отговарят за своите действия не само с добра репутация, но и с реални пари.
- Ще се стигне до основно преструктуриране на пазара на митническите услуги - на него се очаква да останат не повече от 30-40 брокера (сега те са около 700).
- Възможни са първоначални трудности, докато пазарът отново намери своето оптимално състояние (по-вероятни в началото на годината), а също така рязко поскъпване на митническите услуги.
За отношенията с декларанти
Митницата ще е длъжна да предоставя консултации при запитвания от страна на участниците във външнотърговския процес, безплатно и в рамките на един месец от датата на запитването. (Затова ще бъдат създадени митнически информационни центрове.) Митницата ще носи отговорност в случай на недостоверни указания или тълкувания в отговор на запитване.
За защита правата на интелектуална собственост
Митницата ще има право до 14 дни да задържи стока, за която има подозрение, че се внася в нарушение на правата върху интелектуална собственост. Това може да стане както по искане на праводържателя на съответна примерно търговска марка, така и по преценка на митническия орган. В първия случай, ако стоката се окаже неправомерно задържана, имуществените вреди са за сметка на праводържателя, по чието искане е станало задържането на стоката. Във втория случай, когато митницата е действала по своя преценка, разходите и пропуснатите ползи на вносителя не се покриват от никого, задържането се счита правомерно и държавните органи не носят отговорност за нея.
Какво е възможно да се случи:
Влизането на 1 януари 2004 г. в действие на новия митнически кодекс е възможно на първо време да предизвика някои неблагоприятни ситуации по руските митници:
Възможно е да възникнат опашки във втората половина на декември в резултат на стремежа на повечето вносители да се презапасят със стока, от една страна, във връзка с коледните празници, а от друга - поради очаквани трусове при влизането в сила на новия кодекс.Същевременно с това е логично да се очаква
Развитието на следните процеси:
Високите финансови изисквания към участниците на пазара на митническите услуги ще доведат до преструктурирането му. Това означава, че тези руски вносители (в това число и партньори на българските износители), които ползват услугите на афилирани с руските митници структури, ще бъдат принудени да променят логистичните си схеми за внос и да преподписват договори с нови за тях митнически брокери, т.е. с тези, които останат на пазара. Почти със сигурност това ще доведе до временно напрежение и покачване цените на митническите услуги. Като резултат - първоначални затруднения в логистиката на вносни стоки, по-високи разходи за митническото им освобождаване и възможно покачване на цените им. Като се има предвид, че българските продукти са в ниския пазарен ценови сегмент, който е силно чувствителен даже и към незначителни ценови колебания, и че основните им конкуренти са стоките, произведени в Русия, вероятно ще има някакво (макар временно и не сериозно, но все пак реално) разместване в позициите на някои участници, опериращи на пазари, на които присъстват и български стоки (храни и вино, козметика и парфюмерия).
* авторът е икономически съветник на Генералния консул на България в Санкт Петербург
Текстът на новия митнически кодекс може да бъде намерен на адрес http://www.stiv.spb.ru/.
От 1 януари 2004 г. в Русия влиза в сила очакваният почти три и половина години нов митнически кодекс (МК).
Той е закон с максимално пряко действие. Чрез него рязко се съкращава подзаконовото нормотворчество и така се облекчава и опростява митническият режим. В крайна сметка целта е да се активизира външнотърговската дейност. Новият кодекс ще действа с не повече от стотина подзаконови акта, а досега действащите над 3000 ще бъдат отменени.Нови моменти:
Много от новите положения вече работят, но досега те бяха регулирани с подзаконови актове. Но има и редица принципно нови моменти.
0 коментара