Вече нищо няма да е същото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вече нищо няма да е същото

Вече нищо няма да е същото

...или накъде отива телекомуникационният сектор

989 прочитания

Знаете ли къде свършват телекомуникациите и започва IT секторът? Да? Радвайте се на това знание, докато още можете, защото съвсем скоро различаването между двата сектора ще се окаже изненадващо трудна задача.

Допреди няколко години разликата беше съвсем очевидна за потребителя. От една страна, той си имаше телефон, от друга - компютър. Понастоящем същият този потребител има мобилен апарат с потенциал за бърз достъп до интернет, благодарение на който може да гледа клипове или да проверява електронната си поща. Има също така и компютър, през който може да води телефонни разговори или да осъществява видеоконферентна връзка. Една от основните движещи сили зад постепенното сближаване и смесване на информационни технологии, телекомуникации и електронни медии е скрита зад простичкото двубуквено съкращение IP. Стандартът IP (интернет протокол) позволява на всякаква дигитална информация (аудио, видео, картинки, текстови документи, всичко) да се движи по мрежа за пренос на данни. Добър пример за това е VoIP (Voice over IP - пренос на глас през IP мрежа) технологията, за която така много се говори в последните няколко години. Преносът на

Глас по IP

има (и ще има) все по-голямо значение за телеком компаниите. Лесен начин за проследяване на тази тенденция е да се провери какво оборудване си купуват операторите. Според проучване на Gartner Dataquest през 1999 г. само 1.4% от общите продажби на оборудване за телефонния бизнес са на VoIP системи. За миналата 2003 г. обаче делът им вече е стигнал 53%, а през 2007 г. се очаква да е 97%. Анализаторите от IDC прогнозират за 2007 г. продажби на VoIP оборудване на стойност 15.1 милиарда долара.

Дори и никога да не сте чували за VoIP, вероятно се е случвало да го използвате, без да знаете. Това все по-често правят и телекомуникационните компании, защото така се намалява цената за преноса на глас. VoIP се използва при голяма част от международните разговори, което позволява те да стават по-евтини. Друго място, където може да сте се сблъсквали с технологията, без да забележите, е офисът. Корпоративният сектор е голям VoIP потребител по много причини. Освен че дава възможност за реализиране на най-разнообразни услуги, технологията позволява на компаниите да използват една и съща мрежа за пренос на данни и глас. Това спестява парите, които иначе биха били дадени за дублиране на инфраструктурата. VoIP започва да навлиза и в домовете на крайните потребители по по-забележим начин. Алтернативни телекомуникационни фирми започнаха да предлагат на хората с високоскоростна интернет връзка начин да я използват и за телефонни разговори. С IP телефон или комбинация от адаптер и обикновен телефон човек вече може да набира и да получава обаждания по начин, който не се различава много от традиционния, освен в дребната подробност, че разговорът минава през интернет инфраструктура, а цената му е много по-ниска. За тези услуги често се използва плосък модел на плащане (фиксирана месечна такса). Възможно е също тарифиране по трафик вместо по време. Появяват се и безплатни алтернативи като популярната програма Skype, която позволява провеждане на разговори с много добро качество през интернет. Известно време традиционните телекоми с ужас наблюдават отстрани това развитие на нещата. Напоследък обаче по старата максима „ако не можеш да ги победиш, присъедини се към тях“ операторите бавно и полека започват да приемат новия модел. Eдин от последните примери за това е British Telecom. Компанията реши да премине към изцяло IP мрежа до 2009 г. Операторът обеща на потребителите си, че след този преход ще могат да включват всякакви устройства към мрежата и да получават бърз интернет.
Тенденцията глас да се изпраща по IP мрежи е трайна. Според Juniper Research през 2009 г. световният VoIP пазар ще носи приходи от 32 милиарда долара годишно, т.е. ще представлява 12% от общите приходи от пазара на телефония, оценен на 260 милиарда долара. Като цяло телекомуникационният сектор показва

Стабилен растеж

и, изглежда, е загърбил кризата отпреди 3-4 години. По време на дотком бума голям брой компании както в Америка, така и в Европа надценяват непосредствената необходимост от инфраструктура за пренос на данни. Те усилено инвестират в полагане на оптика (чийто капацитет така и не се използва напълно тогава), а после фалират. Междувременно много европейски мобилни оператори решават, че е дошъл моментът за предлагане на високоскоростен интернет достъп през мобилен телефон. Окуражени от тази мисъл, те хвърлят огромни суми (общо 109 милиарда евро) в търгове за лицензи, които им дават право да градят мрежи от трето поколение (3G). Оказва се обаче, че времето на тази технология още не е дошло и операторите затъват в дългове. Някои се отказват и връщат получените лицензи обратно на правителствата си, за да не им се налага да строят твърде скъпите 3G мрежи. Сега обаче телекомуникациите отново вървят напред. Помага им фактът, че корпоративният сектор в последно време е склонен да купува услуги и оборудване, които могат да му спестят пари в дългосрочен план. Растежът обаче не е равномерно разпределен по сектори. Мобилните оператори отбелязват много по-бързо развитие от фиксираните. В България, където цените на мобилните услуги са сравнително високи, като се има предвид средната заплата, приходите от мобилните услуги миналата година за пръв път официално надвишиха тези от фиксирана телефония. Подобна тенденция е и глобално валидна. Мобилните оператори се притесняват обаче, че с насищането на потребителския пазар темповете на растеж ще се забавят. Изходът е в предоставянето на нов тип услуги.

Ето къде (четири години по-късно) пак опираме до 3G. Този път вече мрежите от трето поколение, изглежда, наистина ще видят бял свят. По статистики на Deutsche Bank в началото на 2004 г. съществуват 16 работещи

Комерсиални мобилни мрежи от трето поколение

В края на годината броят им ще достигне 60. Aнализаторите на Gartner пък казват, че през 2007 г. приходите от 3G ще надвишат тези от GSM технологии. Това, което мобилните телекоми се опитват да открият от известно време насам, са услугите, които биха накарали потребителя да смени GSM апарата си с 3G. В началото всички залагат на видеотелефония. Клиентите им обаче не са затрогнати. Видеоконференциите наистина придобиват популярност, но не сред крайните потребители и не през мобилен телефон. Използва ги предимно бизнесът, за който разговорът през видеотелефон или компютър с камера е приемливо средно положение между безличното телефонно обаждане и скъпите пътувания за срещи на живо. Следващата идея за 3G услуги е предоставянето на бърза мобилна връзка към интернет. Това, както и допълнителните услуги, които вървят с него (като сваляне на песни и клипове в мобилния телефон), започват да стават интересни за потребителите, но далеч по-бавно от желаните темпове. Обикновената гласова услуга също има някои предимства при 3G. Най-сериозното от тях е, че цената за минута е около четири пъти по-ниска в сравнение с тази при GSM мрежите.

Проблемът, който операторите започват да разбират, е, че всички тези услуги се харесват на различни групи потребители. Младежите могат да бъдат привлечени с игри в мрежа и сваляне на музика, възрастните - с по-евтина телефония, мениджърите биха използвали мобилен интернет достъп за лаптопа си, мъжете биха плащали, за да виждат на екрана на телефона си интересни моменти от футболни мачове. Изводът, който се налага, е, че операторите трудно могат да спечелят с досегашната си политика в стил „предлагаме услуги, които да привлекат максимално широк диапазон клиенти“. Напротив, те трябва да видят на какви общности се разделя всеки конкретен пазар и да предложат подходяща група услуги за всяка от тях. Това, разбира се, не е лесна задача. Ето защо някои мобилни оператори търсят партньор, който познава определена таргет група и успешно може да препродава услугите им на нея. Това е и една от причините за появяването на т.нар. MVNO (mobile network virtual operator - мобилен оператор с виртуална мрежа). Популярният в последно време модел на MVNO се практикува от компании, които искат да предлагат мобилни услуги, но не им се ще да изграждат необходимата за целта скъпа мрежа. Те заобикалят тази необходимост, като сключват споразумение с някой съществуващ оператор и препродават негови услуги. Една от по-известните компании, занимаващи се с това, е Virgin Mobile, която предлага услуги, насочени към младежи. Реално тези услуги използват инфраструктура от телекомите T-Mobile и Sprint. Компании като Disney и Time Warner също сериозно обмислят варианта „мобилен оператор с виртуална мрежа“, който би им дал шанс да използват популярността на марките си, за да се наложат на един нов пазар. Плановете на операторите за печалба от мобилния интернет, който ще предоставят по 3G мрежите си, може да бъдат объркани от друга

Изгряваща безжична звезда

наречена WiMax. Известна още като IEEE 802.16, технологията позволява създаване на градска безжична мрежа. Oбхватът на действие е до 50 километра, а общата максимална скорост - 70 мегабита в секунда. Това е напълно достатъчно за доставяне на интернет на малък град. Ако WiMax навлезе в употреба достатъчно бързо, възможно е предоставяните по него услуги да конкурират тези на 3G операторите.

За момента обаче мобилните телекоми се състезават основно с фиксираните за крайния потребител и всеки от двата варианта на комуникация има свое предимство и очарование. Плюсът на мобилните телекоми е разнообразието от предлагани допълнителни услуги и в... ами, в мобилността. Фиксираната телефония пък е по-евтина и надеждна. По всичко личи, че някаква смес от двете би се приела много добре. Засега се наблюдават малко тромавите опити на големи телекоми, които имат и фиксирана, и мобилна телефония, да ги продават в комбинация и да изпращат на клиента обща сметка. От няколко години се говори обаче за конвергенция между фиксирана и мобилна услуга. Общата идея е потребителят да има апарат, който по принцип работи като мобилен телефон, но когато човек се прибере вкъщи, насочва обажданията през фиксираната телефонна линия. Така абонатите получават едно устройство, един номер и една месечна сметка за всички водени разговори. Консорциум от седем компании, в който влизат Ericsson, Motorola и Alcatel, работи по подобен проект, наречен Bluephone. Той ще бъде тестван от British Telecom и ако допадне на британците, вероятно ще се превърне в следващия успешен телекомуникационен бизнес модел.

IP (Internet protocol) - интернет протокол. Стандарт за пренос на информация, на основата на който работи интернет. Протоколът определя формата на пакетите, на които се разделя информацията, докато пътува през мрежата. Той определя също и системата на адресиране в глобалната мрежа.
VoIP (Voice over IP) - глас по IP. Технология, при която аналогов звук се цифровизира и се разделя на пакети, които се изпращат по IP мрежа (например интернет).
Wi-Fi (wireless fidelity) - известни още като IEEE 802.11. Набор от стандарти за безжична комуникация, разработени от Института на електрическите и електронни инженери (Institute of Electrical and Electronics Engineers - IEEE). Често се използват за създаване на безжични локални мрежи.
Hotspot (хотспот) - място с публичен достъп (например летище, хотел, кафене), където има безжична локална мрежа, осигуряваща връзка към интернет.
3G - трето поколение мобилна телефония. Характерно за 3G e, че при него вече има протоколи, поддържащи високоскоростен обмен на данни.
GPRS (General Packet Radio Service) - технология за разширяване на GSM мрежите. Една от по-важните стъпки, довели в крайна сметка до трето поколение мобилна телефония (3G). GPRS дава възможност за достъп до интернет и обмяна на данни с максимална скорост 115 килобита в секунда.
UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) - стандарт за трето поколение мобилни мрежи (3G). Позволява трансфер на данни със скорост до 2 мегабита в секунда, напълно достатъчен за гледане видео и слушане на музика в реално време.
Kонвергенция - процес на постепенно сливане на елементи от три сектора: информационни технологии, телекомуникации и електронни медии. Проявява се като конвергиране на инфраструктури, услуги, крайни устройства, административни структури и т.н. В частност терминът конвергенция се използва за описване на възможността за използване на различна среда (медни мрежи, оптични мрежи, безжични технологии и пр.) за пренос на всякаква информация (звук, видео, данни) по тях, без това да има значение за потребителя.

Знаете ли къде свършват телекомуникациите и започва IT секторът? Да? Радвайте се на това знание, докато още можете, защото съвсем скоро различаването между двата сектора ще се окаже изненадващо трудна задача.

Допреди няколко години разликата беше съвсем очевидна за потребителя. От една страна, той си имаше телефон, от друга - компютър. Понастоящем същият този потребител има мобилен апарат с потенциал за бърз достъп до интернет, благодарение на който може да гледа клипове или да проверява електронната си поща. Има също така и компютър, през който може да води телефонни разговори или да осъществява видеоконферентна връзка.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK