Бързият интернет може да бъде мобилна услуга
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бързият интернет може да бъде мобилна услуга

Бързият интернет може да бъде мобилна услуга

Масимо Миглиоло, вицепрезидент мобилни комуникации на Cisco Systems, пред „Капитал“:

704 прочитания

Кои са според вас най-съществените тенденции в телекомуникационния сектор?

- Oсновният фактор е IP протоколът. Говорим за това в две насоки. Първо, в преноса на информация интернет протоколът сега е приет като общ стандарт. Той е пресечна точка на ниво оператори, независим е от платформи и видове достъп - фиксиран или мобилен. Втората насока е свързана с предоставянето на услуги, използващи IP. Операторите търсят начини да максимизират възможностите си за създаване на подобни услуги.

Друга тенденция, която виждаме, е появилата се пак на основата на IP възможност за конвергенция. В случая обаче не говоря за конвергенция на мрежи, по-скоро за конвергенция на услуги. Първото е важно от гледна точка на оператора, второто - от гледна точка на крайния потребител.

Какво се случва в сектора от гледна точка на услуги за крайния потребител?

- Това, което се забелязва все по-често, е, че мобилните оператори започват да се ориентират към някаква конвергенция на услуги. Един пример за това, което имам предвид, е стратегията на Т-Mobile. Тя е ориентирана към различни сегменти от пазара - университетите, предприятията, транспортния сектор. Т-Mobile предлагат услуги на студенти - пренос на глас и данни, все под шапката на оператора. Студентът има лаптоп и получава интерфейс и услуги, които не се променят, независимо дали използва телефон и DSL връзка, безжична локална мрежа, UMTS или GPRS. Swisscom Мobile стигат още по-далеч - дават мобилност. Можеш да се преместиш със своя лаптоп от една среда в друга (да излезеш от обсега на Wi-Fi мрежа и да се прехвърлиш на UMTS например) без връзката ти изобщо да прекъсва. За всичко това в края на месеца студентът получава една-единствена сметка.

И това е много сериозна тенденция. Мобилните оператори се движат в тази посока. В някакъв смисъл светът е разделен на две части. В първата част влизат например Великобритания, Германия, Северна Америка, където проникването на високоскоростния интернет е много голямо. Втората група страни са тези, в които високоскоростният интернет още не е широко използван. Точно в тези страни мобилните оператори започват да се замислят как те да осигурят на потребителите безжични технологии за бърз пренос на данни. Един от начините е UMTS.

Как ще се случи това във времето?

- Аз лично съм много оптимистично настроен по отношение на този вид достъп. Според мен в следващите 12 месеца ще има много сериозно развитие в преноса на данни през UMTS в някои европейски страни. Това, разбира се, зависи от конкретната страна, от регулаторната рамка там и от цената. Една от пречките за по-широко разпространение на подобна услуга би могло да бъде именно това колко струва тя. Аз обаче вярвам, че през следващите 24 месеца мобилните оператори ще намалят тези цени. Начинът, по който хората получават достъп до интернет, също става все по-лесен. Преди, ако някой искаше да има безжичен интернет за лаптопа си, трябваше да използва предплатена карта или нещо подобно. Сега все по-често мобилните оператори се заемат и предоставят една сметка, независимо какъв тип достъп е използвал човек. А различните типове достъп, разбира се, могат да имат различни цени. Още нещо по отношение на тенденциите: за оператори като ­Franсe Telecom, Deutsche Telekom и Telecom Italia, които предлагат и фиксирана, и мобилна телефония, конвергенцията на двата типа услуги се оказва много важна. Много важно става и името. Поне два големи европейски оператора в момента са решили да заложат на марката. Ако преди са имали отделни мобилни услуги, отделни фиксирани услуги, отделни интернет услуги и услуги за бизнеса, сега всички тези отдели се събират и залагат на една силна марка. Брендирането става наистина съществено в сферата на телекомуникациите.

Коя е технологията или технологиите, които ще имат най-голямо значение през следващите години?

- Мисля, че ако всякакъв вид съдържание може да пътува през всякакъв вид среда, за един оператор, изградил подобна инфраструктура, въпросът коя технология за достъп ще бъде водеща получава по-друг отговор. Няма да има една технология за достъп, ще има много. Няма да са само безжични локални мрежи или UMTS или нещо друго... Каквото и да се случи на пазара, този тип IP базирана архитектура ще може да работи с него. Така че целта на компании като Cisco e да доставят платформи, които са напълно прозрачни и могат да осигуряват близост с потребителя, т.е. той има например свой собствен профил и получава сметката си независимо от вида достъп, който е използвал.

Всяка компания на пазара ли ще трябва да поддържа и предлага сама всички видове достъп?

- Имаме различни бизнес модели. Компаниите, осъзнали важността на тази мобилност, която споменах по-рано, се стараят да предлагат по някакъв начин всички видове достъп. Да вземем например Vodafone. Tе имат споразумение с British Telecom да използват BT Openzone, за да предоставят Wi-Fi достъп на клиентите си. Vodafone обаче използват собствената си марка. И техни потребители, попаднали в Openzone-хотспот, получават всички обичайни Vodafone услуги - такова е споразумението с BT. И сметката, която клиентът получава, също идва от Vodafone. Много е интересно: Vodafone не смятат, че се налага да инвестират в такъв тип достъп в тази страна. Клиентите им обаче получават услугата.

Мисля, че операторите вече разбират, че връзката с потребителя е най-важна. Защото сега можеш да разделиш отношенията с клиента от мрежата, която реално се използва за предоставяне на услуги. Така се получава един чисто нов бизнес модел. Ето например Yahoo използват добрата връзка с потребителите, която имат, и вече започнаха да предлагат високоскоростен интернет в Япония.

British Telecom обяви, че ще премине изцяло на VoIP. Това ли е пътят пред телекомуникационните компании изобщо?

- Най-общо да. VoIP (пренос на глас през IP мрежа) е технология, която може да намали разходите. От друга страна, операторът започва да си мисли и това е плашещата част за него: „Да, но ако отидем към VoIP, ще трябва да минем на отворен модел, няма да можем да таксуваме потребителите на минута разговор“ и т.н. В крайна сметка обаче хората вече имат високоскоростен интернет в домовете си. Гласът спокойно може да минава по него и в някакъв смисъл това вече се случва. А и преносът на глас е просто една услуга. Това, върху което операторите трябва да се съсредоточат, е как, след като имат инфраструктурата си, да предлагат различни допълнителни услуги по нея. IP протоколът дава тази възможност.

В крайна сметка според мен се върви към VoIP и се забелязва, че операторите - както фиксирани, така и мобилни - се плашат все по-малко от това.

Кои са според вас най-съществените тенденции в телекомуникационния сектор?

- Oсновният фактор е IP протоколът. Говорим за това в две насоки. Първо, в преноса на информация интернет протоколът сега е приет като общ стандарт. Той е пресечна точка на ниво оператори, независим е от платформи и видове достъп - фиксиран или мобилен. Втората насока е свързана с предоставянето на услуги, използващи IP. Операторите търсят начини да максимизират възможностите си за създаване на подобни услуги.

Друга тенденция, която виждаме, е появилата се пак на основата на IP възможност за конвергенция. В случая обаче не говоря за конвергенция на мрежи, по-скоро за конвергенция на услуги. Първото е важно от гледна точка на оператора, второто - от гледна точка на крайния потребител.

Какво се случва в сектора от гледна точка на услуги за крайния потребител?

- Това, което се забелязва все по-често, е, че мобилните оператори започват да се ориентират към някаква конвергенция на услуги. Един пример за това, което имам предвид, е стратегията на Т-Mobile. Тя е ориентирана към различни сегменти от пазара - университетите, предприятията, транспортния сектор. Т-Mobile предлагат услуги на студенти - пренос на глас и данни, все под шапката на оператора. Студентът има лаптоп и получава интерфейс и услуги, които не се променят, независимо дали използва телефон и DSL връзка, безжична локална мрежа, UMTS или GPRS.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK