Някой пречи на сделката за авиокомпания “Балкан”

Мениджърското дружество отрича да е привличало иракски капитали в наддаването за авиокомпанията

Две израелски фирми - “Израел ленд дивелъпмънт груп” (Israel Land Development Group), и “Рафаели груп” (Raffaelli Group), са сред партньорите на мениджърското дружество “Балкан еър”, което е включено в шортлистата за приватизацията на авиокомпания “Балкан”, съобщи източник от дружеството. Информацията за израелските фирми отрича твърденията в публикация на “Стандарт” от миналата седмица. В статията пишеше, че един от останалите партньори на “Балкан еър” - “Дженерал медитериън авиейшън”, всъщност е свързан с иракски капитал. Шефовете на “Балкан еър” обясниха публикацията като конкурентна атака от страна на останалите потенциални купувачи на авиокомпанията. Сведенията за иракски капитал според тях се възприемат отрицателно от българското правителство и могат да повлияят отрицателно на шансовете на “Балкан еър” да бъде избран за купувач на авиокомпанията. Тъй като останалите кандидати в шортлистата също имат поводи да бъдат смятани за неблагонадеждни, конкурентната атака може да предизвика ответна, а окончателният резултат да бъде провал на приватизацията на авиокомпанията.
“Води се мръсна борба срещу идеите на “Балкан еър”, коментира по този повод изпълнителният директор на авиокомпанията Иван Соколов. Според него мениджърското дружество преди време е водило преговори с “Дженерал медитериън авиейшън”, но не е имало намерение да работи с него.
“Преговаряме с всички, които проявяват интерес. Водили сме преговори с повече от десет фирми, които имат намерение да сътрудничат с “Балкан еър”. Джи Ем Ей беше проучена от лондонската фирма “Дън енд Брадстрийт” (Dun & Bradstreet) и от посредника за “Балкан” ТОБ, но техните проучвания не показаха нищо тревожно”, каза пред “Капитал” Красимир Минков, председател на надзорния съвет на “Балкан еър”. Минков допълни, че откриването или доказването на такива сведения може да стане само чрез разузнавателна служба, но според него от разузнаването рядко изтича информация.
“Балкан еър” обединява мениджъри и служители на авиокомпанията, но не е класическо РМД и не може да ползва преференциите за разсрочено плащане по закона за приватизация. То е един от петте потенциални купувачи на авиокомпанията, включени в краткия списък на кандидатите. Капиталът на “Балкан еър” е 1 млрд. лв., но от тях бяха внесени само 250 млн. лв. Идеята е останалите 750 млн. лв. да бъдат записани и внесени от стратегически инвеститори, които да участват в приватизацията на авиокомпанията чрез капитала на “Балкан еър”. Целта на мениджърското дружество е чрез привличането на външни партньори да улесни решенията на проблемите на “Балкан” (изплащането на дълговете, обновяването на самолетния парк и на обслужването), като едновременно използва опита на екипа на “Балкан”. Освен двете израелски фирми основни партньори на “Балкан еър” са “Луфтханза” (Lufthansa) и “Дженерал кепитъл авиейшън сървисис” (General Capital Aviation Services), дъщерна фирма на “Дженерал електрик” (General Electric). Ако мениджърското дружество стане собственик на авиокомпанията, “Луфтханза” например е заявила готовност да поеме наземното и техническото обслужване.
По непотвърдена информация в шортлистата за “Балкан” са още “Российский авиационний консорциум”, в който водещият участник е “Внуковские авиолинии”, чартърната компания на Мултигруп “Ер виа” съвместно с швейцарски партньори, и български физически лица. Шортлистата продължава да бъде пазена в дълбока тайна от Агенцията за приватизация, от Министерството на транспорта и от посредника ТОБ, въпреки че нейното обявяване вероятно можеше да предотврати част от конкурентните атаки. Наскоро Агенцията за приватизация задълбочи неяснотите, като настоя за преразглеждане на свръхсекретната шортлиста. В края на май в Държавен вестник се появи обява, според която всички желаещи да участват в приватизацията на “Балкан” можеха да подават писма за намерения в продължение на още пет дни. Така възникна теоретичният шанс още някой да бъде включен в шортлистата. Впоследствие обаче стана ясно, че допълнителни кандидати не са подали писма за намерения. По този начин отпадна съмнението, че в правителствените среди се лобира за кандидат, който по една или друга причина не е бил включен в първоначалната шортлиста. Според запознати същинската цел на атаките е срещу процедурата за приватизация, съответно за осуетяване на сделката за авиокомпания “Балкан” и обявяването на компанията в несъстоятелност. Публична тайна е, че в правителството отдавна се обсъжда възможността от “Балкан” да бъдат отделени печелившите дейности - карго- услугите, безмитната търговия и наземното обслужване, които да преминат към печелившото летище “София”. Шефовете на авиокомпанията обаче смятат, че закриването на националния превозвач ще доведе до изтичане на валута от страната заради пренасочването на пътниците към чуждите авиокомпании.
Офертите за “Балкан” на петте кандидата в шортлистата ще се приемат от 10 до 16 часа на 13 юли в Агенцията за приватизация. Изненадващо е, че в този случай срокът за подаване на предложения тече само в продължение на шест часа. Обичайната практика е да се подават оферти от момента на обнародване на решението за приватизация до изтичането на работния ден на определена дата. Предложената за приватизация част от капитала на “Балкан” е от 25% до 75%. Очаква се почти всички от шортлистата да наддават за максималния пакет от авиокомпанията, въпреки че според запознати има и кандидат, който се готви да подаде оферта за 51%.
Депозитът, който потенциалните купувачи трябва да внесат до 13 юли, е 1 милион долара. Той може да бъде задържан, ако избраният купувач подпише приватизационния договор, но не плати договорената цена, каквато е нормалната практика. Друго, по-неясно условие, за да бъде загубен депозитът, е, в случай че АП и кандидатът са подписали споразумение за съществените условия на продажбата, а впоследствие избраникът откаже да сключи приватизационния договор. Предвижда се петте кандидата да предложат размера на цената и бъдещите инвестиции в германски марки. Техните оферти ще се считат за валидни в срок най-малко 120 календарни дни от датата 13 юли, тоест до 11 октомври.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал