“Словенски Люденице” е избрана за купувач на “Русенската корабостроителница”
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

“Словенски Люденице” е избрана за купувач на “Русенската корабостроителница”

“Словенски Люденице” е избрана за купувач на “Русенската корабостроителница”

263 прочитания

През изминалата седмица посредникът по продажбата на “Русенска корабостроителница” - Ди Еф Си (DFC), обяви, че за купувач на предприятието е избран “Словенски Люденице” (СЛК). Това е словашката корабостроителна компания със седалище в Комарно. В съобщението на Ди Еф Си се казва, че посредникът ще продължи преговорите със спечелилия кандидат и в началото на септември ще представи проект за приватизационен договор пред надзорния съвет на Агенцията за приватизация.
Въпреки изявленията на приватизационния посредник изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Захари Желязков не се изказа много ласкаво за направения избор. “Получихме доклада на Ди Еф Си за “Русенската корабостроителница”. Констатирахме нередности по правния анализ и постигнахме съгласие с посредника те да бъдат отстранени”, каза през изминалата седмица Захари Желязков. Според него основният недостатък в правния анализ е, че не са заделени акции за удовлетворяване на реституционни претенции, защото според Ди Еф Си земята, към която има иск от бивши собственици, не влиза в активите на предприятието. Агенцията освен това имала твърдото намерение да провери работата на посредника и най-вече анализа на офертите. “Таблицата на Ди Еф Си за класация на предложенията на потенциалните купувачи съдържа едва пет позиции, а тази, която в момента ние подготвяме, е с 20 позиции”, заяви Желязков.
Това не е първото негативно изказване на изпълнителния директор на АП по адрес на работата на Ди Еф Си. Най-вероятно то е в резултат на цялостното неодобрение на държавната администрация по отношение на самостоятелността, към която част от външните консултанти се стремят. Първоначално агенцията имаше намерение да прекрати и да започне нова приватизационна процедура за “Русенската корабостроителница”, защото обнародваното в Държавен вестник решение за метода на приватизация на предприятието беше от името на посредника, а не на АП. Последваха обвинения към Ди Еф Си, че срокът за подаване на оферти за корабостроителницата е бил прекалено кратък и трябва да се обяви нов срок, както и че докладът на посредника бил представен в насипно състояние.
Обявената приватизационна процедура за “Русенската корабостроителница” беше за 80% от капитала, които да се продават чрез преговори с потенциални купувачи. Ди Еф Си получи три оферти. Според неофициална информация посредникът почти веднага е отхвърлил офертата на българското дружество Корабоимпекс, защото в нея се е предвиждало да се осъществи покупка на обособена част от корабостроителницата, а не на предлагания пакет. След това в продължение на близо два месеца Ди Еф Си преговаряше с немското дружество H+S и със СКЛ, които предлагаха доста близки параметри в офертите си.
Класиралият се на второ място участник H+S според съобщението на DFC е консорциум, създаден от две немски компании. Едната е корабно-брокерска компания, която в момента е партньор на “Русенската корабостроителница”, а другата е средно голяма производствена компания с интереси в корабостроенето.
Една от вероятните причини да бъде предпочетена офертата на СКЛ е, че в началото на 90-те години словашката корабостроителница е преодоляла същите проблеми, които в момента има и “Русенската корабостроителница”. Такива са висока задлъжнялост и липса на средства за финансиране на строителството на кораби. По-късно обаче немската фирма се е преструктурирала и от 1992 г. досега е построила повече от 60 кораба за западни клиенти.
Цената, по която СЛК ще придобие мажоритарния пакет от корабостроителницата, вероятно ще бъде обявена едва след подписването на сделката. По всяка вероятност тя ще включва обслужване или изплащане на дълговете на предприятието (около 9 млн. долара към Държавния фонд за реконструкция и развитие и около 3 млрд. лв. към бюджета). Единствената официална информация за параметрите на офертата засега е, че през следващите пет години СЛК възнамерява да инвестира в “Русенската корабостроителница” 12 млн. долара за модернизация на оборудването и за обучение на служителите.

През изминалата седмица посредникът по продажбата на “Русенска корабостроителница” - Ди Еф Си (DFC), обяви, че за купувач на предприятието е избран “Словенски Люденице” (СЛК). Това е словашката корабостроителна компания със седалище в Комарно. В съобщението на Ди Еф Си се казва, че посредникът ще продължи преговорите със спечелилия кандидат и в началото на септември ще представи проект за приватизационен договор пред надзорния съвет на Агенцията за приватизация.
Въпреки изявленията на приватизационния посредник изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Захари Желязков не се изказа много ласкаво за направения избор. “Получихме доклада на Ди Еф Си за “Русенската корабостроителница”. Констатирахме нередности по правния анализ и постигнахме съгласие с посредника те да бъдат отстранени”, каза през изминалата седмица Захари Желязков. Според него основният недостатък в правния анализ е, че не са заделени акции за удовлетворяване на реституционни претенции, защото според Ди Еф Си земята, към която има иск от бивши собственици, не влиза в активите на предприятието. Агенцията освен това имала твърдото намерение да провери работата на посредника и най-вече анализа на офертите. “Таблицата на Ди Еф Си за класация на предложенията на потенциалните купувачи съдържа едва пет позиции, а тази, която в момента ние подготвяме, е с 20 позиции”, заяви Желязков.
Това не е първото негативно изказване на изпълнителния директор на АП по адрес на работата на Ди Еф Си. Най-вероятно то е в резултат на цялостното неодобрение на държавната администрация по отношение на самостоятелността, към която част от външните консултанти се стремят. Първоначално агенцията имаше намерение да прекрати и да започне нова приватизационна процедура за “Русенската корабостроителница”, защото обнародваното в Държавен вестник решение за метода на приватизация на предприятието беше от името на посредника, а не на АП. Последваха обвинения към Ди Еф Си, че срокът за подаване на оферти за корабостроителницата е бил прекалено кратък и трябва да се обяви нов срок, както и че докладът на посредника бил представен в насипно състояние.
Обявената приватизационна процедура за “Русенската корабостроителница” беше за 80% от капитала, които да се продават чрез преговори с потенциални купувачи. Ди Еф Си получи три оферти. Според неофициална информация посредникът почти веднага е отхвърлил офертата на българското дружество Корабоимпекс, защото в нея се е предвиждало да се осъществи покупка на обособена част от корабостроителницата, а не на предлагания пакет. След това в продължение на близо два месеца Ди Еф Си преговаряше с немското дружество H+S и със СКЛ, които предлагаха доста близки параметри в офертите си.
Класиралият се на второ място участник H+S според съобщението на DFC е консорциум, създаден от две немски компании. Едната е корабно-брокерска компания, която в момента е партньор на “Русенската корабостроителница”, а другата е средно голяма производствена компания с интереси в корабостроенето.
Една от вероятните причини да бъде предпочетена офертата на СКЛ е, че в началото на 90-те години словашката корабостроителница е преодоляла същите проблеми, които в момента има и “Русенската корабостроителница”. Такива са висока задлъжнялост и липса на средства за финансиране на строителството на кораби. По-късно обаче немската фирма се е преструктурирала и от 1992 г. досега е построила повече от 60 кораба за западни клиенти.
Цената, по която СЛК ще придобие мажоритарния пакет от корабостроителницата, вероятно ще бъде обявена едва след подписването на сделката. По всяка вероятност тя ще включва обслужване или изплащане на дълговете на предприятието (около 9 млн. долара към Държавния фонд за реконструкция и развитие и около 3 млрд. лв. към бюджета). Единствената официална информация за параметрите на офертата засега е, че през следващите пет години СЛК възнамерява да инвестира в “Русенската корабостроителница” 12 млн. долара за модернизация на оборудването и за обучение на служителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Накратко

Накратко

Общи събрания

Общи събрания

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.