Русенската корабостроителница беше продадена на втория в класирането
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Русенската корабостроителница беше продадена на втория в класирането

Русенската корабостроителница беше продадена на втория в класирането

Агенцията за приватизация пренебрегна избора на посредника при сделката

1045 прочитания

Агенцията за приватизация определи за купувач на “Русенска корабостроителница” немското дружество РКМД (Rousse Shipyard Beteilibunbsgesellschaft) вместо определения преди повече от месец от приватизационния посредник на предприятието Ди Еф Си кандидат - словашката корабостроителна фирма СЛК. Решението на агенцията подозрително се пази в тайна три дни след приемането, въпреки че е взето още на 2 септември и за него са уведомени кандидатите и посредникът. До редакционното приключване на броя за сделката нямаше официално съобщение от АП.
От софийския офис на DFC казаха, че засега няма да коментират случая и ще изчакат началото на следващата седмица, преди да направят официално изявление. В официалното изявление на СЛК, получено в края на миналата седмица, се изразява учудване от взетото решение, след като през месец юли посредниците по сделката обявиха своя избор. “Според нашата информация от приватизационните съветници към Европейския съюз (които плащат на приватизационния посредник), оценката на офертите на двата участнка приключи през юли и не са настъпили условия, които да налагат промяна в класирането на офертите”, се казва в официалното съобщение. Словашката фирма изразява и учудването освен от самото решение и от “липсата на отговор от страна на съответните европейски институции”. В момента пренебрегнатият купувач и неговите съветници от словашкия офис на Делойт и Туш-обясниха, че обсъждат понататъшните си действия и ще изразят ясната си позиция по-късно.

Причините за смяната

Според източници от агенцията офертите, предложени от двата кандидата, са били много близки. Немската фирма е предложила по-голяма сума за плащане в брой с около сто хиляди долара. Те обаче трябва да бъдат платени в шестмесечен срок, докато словаците са заявили, че ще платят в рамките на 45 дни след подписването на договора за продажба на акциите от Русенската корабостроителница. По отношение на бъдещите инвестиции СЛК обещали с 2.5 млн. долара повече. Те имали превес и по отношение на програмата за заетостта. Това бяха трите показателя, които бяха първоначално обявени за основни при оценката на офертите на потенциалните купувачи.
При вземането на решението си обаче АП се ръководила от следните показатели - РКМД познава добре Русенската корабостроителница и е осигурила множество поръчки, част от които се изпълняват и в момента. В същото време СЛК е също корабостроителница и не е имала делови отношения с нашенската. Въпросният критерий може да се тълкува както в полза, така и във вреда на кандидатурата на РКМД. Регистрираното в Германия дружество е с участието на брокерската фирма “H+S”, която осъществява поръчките, както и на компанията “Прешъс”, която осъществява част от доставките за Русенската корабостроителница.
Друг аргумент на агенцията е, че РКМД е предоставила на Русенската корабостроителница оборотно финансиране, въпреки че оборотното финансиране е по поръчани от “H+S” кораби. Последното, което е натежало в полза на кандидатурата на немската фирма, е, че те са договорили схема за разсрочване на задълженията на корабостроителницата към Държавния фонд за реконструкция и развитие, въпреки че няма никакво официално потвърждение на това твърдение. Най-накрая везните натежали и защото банковата гаранция на словаците изтекла два дни преди решението на агенцията.
Русенската корабостроителница стана особено привлекателна за чуждестранните инвеститори, след като няколко сродни предприятия в Европа бяха закрити през последните години. Поради ниските заплати на работниците тя произвеждаше сравнително евтини, а оттам и конкурентоспособни кораби. Освен това след социалните протести и минаването през процедура на несъстоятелност през 1995 г. задълженията на корабостроителницата бяха консолидирани и поети от ДФРР. В момента тя има задължения към този фонд, които са около 9 милиона долара. Задълженията към държавния бюджет са около 3.5 млрд. лева.

Прозрачността като опасен прецедент

Противоречията между посредника и българските власти започнаха още в началото на лятото. Въпреки подписаните договори от агенцията настояха, че Ди Еф Си няма право да избира купувач. Според вицепремиера Александър Божков в договора с Ди Еф Си е записано, че фирмата трябва само да предложи сравнителна таблица по офертите на кандидатите и да предложи победител, но изборът на купувача се прави от АП. През август лондонският частен институт “Адам Смит” направи тълкуване на договорите с приватизационните агенти, че те имат пълното право да продават. Ролята на агенцията се свежда само до подписа под договора с избрания купувач.
“Виновен за скандала е Анджей Шафернакер, който обявил официално пред журналисти името на избрания купувач (словашката фирма), преди той да е одобрен от Агенцията за приватизация. По този начин се създава опасен прецедент, който може да доведе доста неприятности и при някои от другите големи продажби чрез посредници”, заяви Божков.
До 9 април всички кандидати за корабостроителницата трябваше да подадат оферти. В този срок бяха получени три писма - от РКМД, СЛК и Корабоимпекс. Последната оферта обаче беше отхвърлена от посредника, след което започнаха преговори с останалите кандидати. В края на юли Ди Еф Си внесоха в АП предложение за потенциален купувач и проект за договор. Десетина дни по-късно Анджей Шафернакер обяви пред медиите, че избраният от него купувач е словашката СЛК.

Агенцията за приватизация определи за купувач на “Русенска корабостроителница” немското дружество РКМД (Rousse Shipyard Beteilibunbsgesellschaft) вместо определения преди повече от месец от приватизационния посредник на предприятието Ди Еф Си кандидат - словашката корабостроителна фирма СЛК. Решението на агенцията подозрително се пази в тайна три дни след приемането, въпреки че е взето още на 2 септември и за него са уведомени кандидатите и посредникът. До редакционното приключване на броя за сделката нямаше официално съобщение от АП.
От софийския офис на DFC казаха, че засега няма да коментират случая и ще изчакат началото на следващата седмица, преди да направят официално изявление. В официалното изявление на СЛК, получено в края на миналата седмица, се изразява учудване от взетото решение, след като през месец юли посредниците по сделката обявиха своя избор. “Според нашата информация от приватизационните съветници към Европейския съюз (които плащат на приватизационния посредник), оценката на офертите на двата участнка приключи през юли и не са настъпили условия, които да налагат промяна в класирането на офертите”, се казва в официалното съобщение. Словашката фирма изразява и учудването освен от самото решение и от “липсата на отговор от страна на съответните европейски институции”. В момента пренебрегнатият купувач и неговите съветници от словашкия офис на Делойт и Туш-обясниха, че обсъждат понататъшните си действия и ще изразят ясната си позиция по-късно.

Причините за смяната

Според източници от агенцията офертите, предложени от двата кандидата, са били много близки. Немската фирма е предложила по-голяма сума за плащане в брой с около сто хиляди долара. Те обаче трябва да бъдат платени в шестмесечен срок, докато словаците са заявили, че ще платят в рамките на 45 дни след подписването на договора за продажба на акциите от Русенската корабостроителница. По отношение на бъдещите инвестиции СЛК обещали с 2.5 млн. долара повече. Те имали превес и по отношение на програмата за заетостта. Това бяха трите показателя, които бяха първоначално обявени за основни при оценката на офертите на потенциалните купувачи.
При вземането на решението си обаче АП се ръководила от следните показатели - РКМД познава добре Русенската корабостроителница и е осигурила множество поръчки, част от които се изпълняват и в момента. В същото време СЛК е също корабостроителница и не е имала делови отношения с нашенската. Въпросният критерий може да се тълкува както в полза, така и във вреда на кандидатурата на РКМД. Регистрираното в Германия дружество е с участието на брокерската фирма “H+S”, която осъществява поръчките, както и на компанията “Прешъс”, която осъществява част от доставките за Русенската корабостроителница.
Друг аргумент на агенцията е, че РКМД е предоставила на Русенската корабостроителница оборотно финансиране, въпреки че оборотното финансиране е по поръчани от “H+S” кораби. Последното, което е натежало в полза на кандидатурата на немската фирма, е, че те са договорили схема за разсрочване на задълженията на корабостроителницата към Държавния фонд за реконструкция и развитие, въпреки че няма никакво официално потвърждение на това твърдение. Най-накрая везните натежали и защото банковата гаранция на словаците изтекла два дни преди решението на агенцията.
Русенската корабостроителница стана особено привлекателна за чуждестранните инвеститори, след като няколко сродни предприятия в Европа бяха закрити през последните години. Поради ниските заплати на работниците тя произвеждаше сравнително евтини, а оттам и конкурентоспособни кораби. Освен това след социалните протести и минаването през процедура на несъстоятелност през 1995 г. задълженията на корабостроителницата бяха консолидирани и поети от ДФРР. В момента тя има задължения към този фонд, които са около 9 милиона долара. Задълженията към държавния бюджет са около 3.5 млрд. лева.

Прозрачността като опасен прецедент

Противоречията между посредника и българските власти започнаха още в началото на лятото. Въпреки подписаните договори от агенцията настояха, че Ди Еф Си няма право да избира купувач. Според вицепремиера Александър Божков в договора с Ди Еф Си е записано, че фирмата трябва само да предложи сравнителна таблица по офертите на кандидатите и да предложи победител, но изборът на купувача се прави от АП. През август лондонският частен институт “Адам Смит” направи тълкуване на договорите с приватизационните агенти, че те имат пълното право да продават. Ролята на агенцията се свежда само до подписа под договора с избрания купувач.
“Виновен за скандала е Анджей Шафернакер, който обявил официално пред журналисти името на избрания купувач (словашката фирма), преди той да е одобрен от Агенцията за приватизация. По този начин се създава опасен прецедент, който може да доведе доста неприятности и при някои от другите големи продажби чрез посредници”, заяви Божков.
До 9 април всички кандидати за корабостроителницата трябваше да подадат оферти. В този срок бяха получени три писма - от РКМД, СЛК и Корабоимпекс. Последната оферта обаче беше отхвърлена от посредника, след което започнаха преговори с останалите кандидати. В края на юли Ди Еф Си внесоха в АП предложение за потенциален купувач и проект за договор. Десетина дни по-късно Анджей Шафернакер обяви пред медиите, че избраният от него купувач е словашката СЛК.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Накратко

Накратко

Общи събрания

Общи събрания

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.