Участниците на първия търг платиха под половината от предложените акции

От близо 164 хиляди акции, предложени на първия централизиран публичен търг, реално са платени около 70 хиляди (близо 42% от всички предложени акции), съобщи Центърът за масова приватизация (ЦМП). Ведомството обаче отказва да предостави информация за това каква част от заявените акции са били платени. След провеждането на търга беше оповестено само, че са подадени 30 262 заявки, от които са класирани едва една пета - 6124. За повечето предприятия търсенето надхвърляше предлагането, затова може да се приеме, че броят на заявените акции приблизително съвпада с броя на предложените за продажба. Грубата сметка показва, че ресурсът на класираните заявки е бил малко над 1.5 млрд. лв. под формата на инвестиционни бонове (ако приемем, че една заявка е за 250 хил. бона, колкото по закон се полагат на всеки пълнолетен гражданин). Общият приход на държавата от първия търг е едва 662 млн. лв., от които 645 млн. лв. са под формата на инвестиционни бонове, а останалите са в левове.
Справката на ЦМП сочи, че не е платена нито една акция на “Поляница”, “Хебър транспорт” и “Русе - специализирани превози” АД. Липсата на плащания оправда прогнозите на инвестиционните посредници, защото за тези предприятия постигнатите среднопретеглени цени бяха нереално високи. Фактът, че повечето от половината предложени акции на първия търг останаха държавни, не би трябвало да изненадва, като се има предвид, че механизмът за класиране и плащане на заявките е, меко казано, несъвършен. Глупостта се състои в идеята всички да плащат акциите по една и съща среднопретеглена цена, като освен това участниците имат право да платят или да се откажат от спечелените от тях акции. Така може да се получат (и се получиха) фиктивни наддавания, които изкуствено завишават цените на акциите, като последните си остават държавни по тази причина.
Най-ярък пример за нереално висока и респективно неплатена от повечето участници цена са акциите на “Добруджански протеин”. На първия търг книжата на дружеството достигнаха най-висока среднопретеглена цена на акция - 151 хил. лв., а след това реално бяха платени около 15% от предложените на акции. Това е и единственото дружество, за което има задържани левови депозити на обща стойност 18.7 млн. лв.
Практически безрезултатно е било наддаването и за други девет предприятия, за които са платени около или под десет процента от акциите, предложени на първия търг. Това са “Шамот” - Елин Пелин, “Спартак” - Бургас, “Шуменска крепост”, “Домостроене” - Силистра, “Пътностроителна техника” - София, “Трансстрой - Пловдив”, “Трансстрой - Варна”, “Трансстрой - София” и “Дружество за автомобилни превози” - Елхово. Неплатените акции от тези предприятия ще бъдат пуснати отново на четвъртия централизиран търг. Първият търг може да се смята успешен за продажбата само на седем пакета, от които са изкупени между 80% и 95%, като въпреки това отново не всички класирани акции са платени.

Резултати от плащанията на първия търг
Наименование на дружеството Бр. акции предложени на търга Бр. платени акции Среднопр. цена Най-висока заявена цена Най-ниска класирана цена Приходи в лв. Приходи в инв. бонове Общ приход
Добруджански протеин АД, Добрич 12 085 1 780 151 694 650 000 83 335 0 270 015 320 270 015 320
Шамот АД, с. Елин Пелин 11 234 1 150 11 399 525 000 4 100 425 910 12 682 940 13 108 850
Белотекс АД, Златоград 2 974 1 078 9 737 25 000 5 001 218 900 10 277 586 10 496 486
Адара АД, Малко Търново 18 991 17 805 2 178 50 000 1 655 6 782 178 31 997 112 38 779 290
Спартак АД, Бургас 17 632 606 12 771 525 000 3 488 253 726 7 485 500 7 739 226
Хемустурист АД, Габрово 6 559 2 265 6 591 199 998 4 166 286 619 14 641 996 14 928 615
Огоста АД, Монтана 2 862 593 3 704 10 000 2 000 0 2 196 472 2 196 472
Шуменска крепост АД, Шумен 3 276 376 2 229 17 000 1 243 20 000 818 104 838 104
Поляница ЕАД, Търговище 1 347 0 115 833 142 800 7 140 0 0 0
Домостроене АД, Силистра 6 372 410 2 202 6 250 1 100 0 902 820 902 820
Пътностроителна техника АД, София 1 329 127 10 902 50 000 10 000 3 880 1 380 674 1 384 554
Хидрострой-Рилци АД, Дупница 3 073 1 985 9 866 250 000 5 000 183 736 19 400 274 19 584 010
Пътни строежи АД, Пловдив 2 756 2 150 6 551 50 000 5 102 2 840 040 11 244 610 14 084 650
Авторемонт АД, Дупница 1 269 1 203 10 000 12 500 10 000 0 12 030 000 12 030 000
Хебър-транспорт АД, Пазарджик 502 483 21 086 50 000 20 795 118 248 10 066 290 10 184 538
Товарни превози - Силистра АД, Силистра 1 141 0 8 764 8 764 8 764 0 0 0
Трансстрой - Пловдив АД, Пловдив 3 766 202 14 028 50 000 5 600 198 315 2 635 341 2 833 656
Трансстрой - Варна АД, Варна 5 964 479 9 076 80 330 2 630 612 220 3 735 184 4 347 404
Росица - авторемонт АД, Севлиево 6 433 4 531 12 493 100 000 11 904 259 749 56 346 034 56 605 783
Автотранс АД, Монтана 3 737 3 630 3 344 3 571 3 294 32 000 12 106 720 12 138 720
Автотранс - Септември АД, Септември 11 702 9 746 6 795 40 000 4 150 724 190 65 499 880 66 224 070
Вита-6 АД, Пловдив 10 803 7 341 5 325 25 000 5 319 41 800 39 049 025 39 090 825
Русе - специализирани превози АД, Русе 1 731 0 138 333 165 000 125 000 0 0 0
Трансстрой - София АД, София 4 716 370 9 035 250 000 2 880 0 3 342 950 3 342 950
Трансстрой - Русе АД, Русе 1 181 663 13 543 50 000 10 450 43 902 8 935 107 8 979 009
Трансстрой - автоматика и монтажи АД, София 2 273 1 356 7 196 27 777 5 200 1 668 995 8 088 781 9 757 776
Товарни превози АД, Добрич 6 516 5 479 4 000 10 000 3 012 50 000 21 866 000 21 916 000
Вит - автотранспорт АД, Тетевен 4 721 1 809 1 370 5 000 625 179 620 2 298 710 2 478 330
Авторемонтен завод- Смолян АД, Смолян 1 121 1 001 12 227 51 615 9 243 1 584 893 10 654 334 12 239 227
Дружество за автомобилни превози АД, Елхово 1 230 178 9 373 25 000 8 200 0 1 668 394 1 668 394
Агро-Еър АД, Стара Загора 4 950 915 4 096 65 000 2 001 3 808 3 744 032 3 747 840
Общо 164 246 69 711 16 532 729 645 110 190 661 642 919


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал