Играта на играчите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Играта на играчите

<font size="2"> <p>Евтината работна ръка е най-изгодния китайски ресурс. Тези работнички получават по 80-100 евро месечно.</p> </font>

Играта на играчите

Или как цяла армия успешни малки бизнесмени дърпат един гигант напред

Огнян ГЕОРГИЕВ
2017 прочитания

<font size="2"> <p>Евтината работна ръка е най-изгодния китайски ресурс. Тези работнички получават по 80-100 евро месечно.</p> </font>

© Капитал


"Познайте на колко години съм?" Л. Т. Лам потропва по масата доволно, докато гледа към българския журналист и португалската му колежка, които са седнали срещу него. Тя смутено предполага 60, аз - към 65. Лам кимва, като изглежда, че е очаквал точно това. "На 82", уточнява той. Годините определено не личат на лицето на китайския предприемач, който има фабрика за играчки в провинция Гуандун. Това, което го е задържало в бизнеса през всичките тези години, обаче струи от него на вълни - ентусиазъм.

В момента Лам работи с най-големите в световния бизнес, като например Hasbro, които отстъпват само на Mattel. Докато ни показва новите продукции на фабриката си Fun toy factory, той едва ли не подскача от радост, защото е подсигурил производството на Iron man - новия хит на детския пазар. Китай държи 80% от световното производство на играчки. Провинция Гуандун, където е и фабриката на Лам, е центърът на този огромен детски рай. Всичко тук се върши на ръка - трите хиляди работници излизат по-евтино от поставянето на машини. Следващия път, когато отидете в магазина, за да търсите подарък за детето си, огледайте внимателно играчките. Много от тях са боядисвани на ръка до последния дребен детайл от безкрайни редици жени, получаващи (ако имат късмет) по около 80 евро месечно. "Ако трябваше да произвежда в Европа, една такава фабрика би имала десеторно по-малък персонал", казва европейски представител, който е с нас, за да огледа условията за безопасност и за тестване на играчките. Именно затова и не е в Европа - този тип производство си е заминало от Стария континент завинаги. Затова ЕС се стреми да проверява отдалеч дали новите снабдители отговарят на условията за безопасност - работниците в лабораторията подлагат "железния човек" на изпитания, от които моите собствени играчки преди години биха се счупили на момента. Но това са изискванията на времето - със своите над 70% приходи от търговия в БВП Китай е най-големият търговец в света и трябва да се стреми да задоволи клиентите си. Ако има нещо, което може да развали настроението на китайските лидери и бизнесмени моментално, това далеч не са протестите около Тибет, а новините за опасни китайски стоки, които да накарат потребителите да загърбят бранда Made in China. След скандала с играчките за "Мател" миналата година китайските власти направиха показна акция, като отнеха лицензите на 700 компании.

Лам няма притеснения за себе си. "През всичките години, в които съществуваме, няма нито едно оплакване от нас", казва той гордо. Докато ни развежда из фабриката си, Лам е повече от доволен да разкаже историята й. Китайският бизнесмен с хонконгски произход твърди, че е отворил първата фабрика за играчки в континентален Китай (извън Тайван и Хонконг) още през 1948 г. Година след това китайските комунисти го прогонват в Тайван, като национализират цялото производство. Подобен ход би спрял евентуално стремежите на други. Не и на Лам.

"През 1979 г. се върнах - Дън Сяопин точно беше започнал отварянето на икономическата зона в Шензен. Жена ми беше много против - казваше ми "за какво ще се връщаш, нали те изгониха". Аз обаче бях категоричен - видях възможност и не исках да я изпускам." Възможността, която Лам вижда, се оказва съдбоносна. Шензен е първата от петте икономически зони, създадени в Китай по време на прехода към пазарна икономика, започнат от Сяопин. Оказва се и най-успешната - в момента съседният на Хонконг град има най-високия БВП на глава от населението в Китай и е високотехнологичен център. Китайските реформи започват с една-единствена проста идея - да превърнат държавните фирми от планови кооперации в пазарно ориентирани структури, управлявани от мениджъри, и да осигурят поле за инициативата на хора като Лам. Тези непрекъснато изникващи градско-селски предприятия през 2005 г. са допринесли за 30% от китайския БВП (460 млрд. евро), като над 70% от тях са частна или съвместна собственост между частници и местна власт. В тях работят 141 млн. души - понякога във фабрики, понякога организирани като съвместна дейност в цели села. Когато създава наново Fun toy factory недалеч от родното място на китайския капитализъм, Лам открива, че за разлика от предишния път сега бюрократите се стремят да му помогнат, вместо да му пречат. При един от случаите те дори му помогнали да внесе повече от позволеното количество машини, за да разшири бизнеса си. "Те тогава не знаеха още нищо за бизнеса. Помагахме си взаимно, за да потръгнат нещата", спомня си той за първите си сблъсъци с новата китайска бюрокрация. Тъй като предприятия като неговото са изключително важни за местната икономика, те получават подкрепата на властите, които искат растеж (защото на неговата база са оценявани от Пекин). Това пък ангажира мениджърите да правят по-голяма печалба и така затварят един по същество чисто пазарен кръг, който не само не е комунистически, но е по-скоро див капитализъм - на работниците рядко се предлагат някакви социални защити. Конкуренцията помежду им ги прави все по-добри и ефективни, не само вътре, но и вън от страната. И отдалеч се вижда, че Китай върви напред с бързи крачки. Отблизо обаче можете да различите тези, които го движат с такава огромна скорост през последните 30 години - и те са именно предприемачи, видели и използвали шанса си, като Л. Т. Лам.

"Те умират да правят бизнес", казва европейски представител на бизнеса в Гуандун - провинцията, която дава 12% от китайския БВП и която сама по себе си е по-голяма от икономиката на която и да било страна от Югоизточна Азия (с изключение на Индонезия). "Трябва само да им дадеш възможността за това - вижте Хонконг. Една година например е достатъчно време, за да се случи нещо в Китай, само е необходимо да им дадеш насока." С насока, дадена преди почти три десетилетия, не е чудно колко далеч са стигнали китайските предприемачи. Като се има предвид, че продукцията на предприятия като Fun toy factory вече се радва на интереса на новата средна класа в Китай, която има парите и желанието да задоволява капризите си, да се гадае докъде ще стигне този растеж е безсмислено. Засега граници няма. Има само ужасно много пари.

Лам твърди, че е пионерът на една индустрия, която в момента произвежда 75% от световните играчки

Фотограф: Капитал

Гуандун е световния рай на играчките: почти всичко се прави тук.

Фотограф: Капитал

Тестването на играчките за безопасност е ключово, ако искат да са адекватни на изискванията на ЕС.

Фотограф: Капитал

"Познайте на колко години съм?" Л. Т. Лам потропва по масата доволно, докато гледа към българския журналист и португалската му колежка, които са седнали срещу него. Тя смутено предполага 60, аз - към 65. Лам кимва, като изглежда, че е очаквал точно това. "На 82", уточнява той. Годините определено не личат на лицето на китайския предприемач, който има фабрика за играчки в провинция Гуандун. Това, което го е задържало в бизнеса през всичките тези години, обаче струи от него на вълни - ентусиазъм.

В момента Лам работи с най-големите в световния бизнес, като например Hasbro, които отстъпват само на Mattel. Докато ни показва новите продукции на фабриката си Fun toy factory, той едва ли не подскача от радост, защото е подсигурил производството на Iron man - новия хит на детския пазар. Китай държи 80% от световното производство на играчки. Провинция Гуандун, където е и фабриката на Лам, е центърът на този огромен детски рай. Всичко тук се върши на ръка - трите хиляди работници излизат по-евтино от поставянето на машини. Следващия път, когато отидете в магазина, за да търсите подарък за детето си, огледайте внимателно играчките. Много от тях са боядисвани на ръка до последния дребен детайл от безкрайни редици жени, получаващи (ако имат късмет) по около 80 евро месечно. "Ако трябваше да произвежда в Европа, една такава фабрика би имала десеторно по-малък персонал", казва европейски представител, който е с нас, за да огледа условията за безопасност и за тестване на играчките. Именно затова и не е в Европа - този тип производство си е заминало от Стария континент завинаги. Затова ЕС се стреми да проверява отдалеч дали новите снабдители отговарят на условията за безопасност - работниците в лабораторията подлагат "железния човек" на изпитания, от които моите собствени играчки преди години биха се счупили на момента. Но това са изискванията на времето - със своите над 70% приходи от търговия в БВП Китай е най-големият търговец в света и трябва да се стреми да задоволи клиентите си. Ако има нещо, което може да развали настроението на китайските лидери и бизнесмени моментално, това далеч не са протестите около Тибет, а новините за опасни китайски стоки, които да накарат потребителите да загърбят бранда Made in China. След скандала с играчките за "Мател" миналата година китайските власти направиха показна акция, като отнеха лицензите на 700 компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Made in China

Made in China

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK