Китай за начинаещи, или бизнес с няколко наум

Няколко правила за тези, които искат да правят бизнес с фабриката на света

<font size="2">
<p>За желаещите да инвестират в Китай, вратите все още се отварят трудно. За тези, които искат да купуват обаче, страната е като рог на изобилието.</p>
</font>
<font size="2"> <p>За желаещите да инвестират в Китай, вратите все още се отварят трудно. За тези, които искат да купуват обаче, страната е като рог на изобилието.</p> </font>    ©  Reuters
<font size="2">
<p>За желаещите да инвестират в Китай, вратите все още се отварят трудно. За тези, които искат да купуват обаче, страната е като рог на изобилието.</p>
</font>
<font size="2"> <p>За желаещите да инвестират в Китай, вратите все още се отварят трудно. За тези, които искат да купуват обаче, страната е като рог на изобилието.</p> </font>    ©  Reuters

Представете си стая, голяма приблизително колкото физкултурен салон. После си представете в нея слон. А сега помислете колко време ще успеете да избягвате сблъсъка си с него. Горе-долу това е положението на световния пазар днес. Там има един огромен фактор - китайското производство, с който вече не може да не се съобразяваш, или поне не за дълго време.

Китай произвежда всичко и го прави евтино. Независимо за коя област от производството става въпрос, сблъсъкът с китайската конкуренция е неизбежен. Всяка европейска държава има отрицателен търговски баланс с Китай - европейските консуматори поглъщат все повече стоки, произведени от все повече работници в Китай. В този смисъл да се оглеждаш сега за бизнес партньори на Изток е като да търсиш съвети за борсата от днешния вестник - леко закъсняло. Преди 10-15 години да правиш бизнес с китайци означаваше да си смел, достатъчно авантюристичен и готов на предизвикателства. Днес трябва да си такъв, ако не искаш да правиш бизнес с тях. Което не означава, че да работиш с китайски партньори е станало изключително лесно, а по-скоро е наложително. Дори и днес да се хвърлиш с главата напред в предизвикателство като огромния контролиран хаос на китайското производство, не е препоръчително. Ето защо "Капитал" се допита до няколко български фирми, работещи там, както и до няколко международни компании с опит в Китай, за да достигне до тези няколко правила за работа с китайски партньори.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал