С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 сеп 1997, 0:00, 1022 прочитания

White Snake идват в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

White Snake идват в София на 21 ноември. Концертът е част от световното турне The last hurrah tour, което представя последния им албум Restless Heart, вече разпространен на пиратски копия в България (не само защото EMI нямат официален представител тук). По думите на Деивид Ковърдейл това ще е последното турне на групата. Организатор за България е Sofia Music Enterprises със спонсорството на Coca Cola. При положение, че българските артмениджъри определят годината като ужасна за бизнеса, идването на White Snake обещава да е музикалното й събитие. Концертът ще е в Зимния дворец в София, който на фона на трагичната липса на зали е уникално съоръжение по-думите на организаторите. Освен това не бива излишно да се рискува с НДК. Това ще е третият концерт в България, за който групата ще дойде със собствената си апаратура (самолет, 10 камиона, 27 души екип). Билетите ще са в продажба в началото на ноември на цена между 5 и 6 долара (това е абсолютният минимум - за концертите им в Англия цената е 12 паунда).
Безброй турнета през изминалото лято заобиколиха или прескочиха България. Най-болезнено беше преживяно това на U2. Въпреки че MTV съобщи, че един техен концерт струва 250 хил. долара, мейджър-компанията им иска от 550 хил. долара до 1 250 хил. долара за концерт. Това със сигурност значи, че няма да ги видим тук. Няма да видим и Селин Дион, чието име се спрягаше за “Златния Орфей” - за нея трябват 550 хил. долара.
Това е повод за поглед върху класическата парадигма за шоу-бизнеса в България и шоубизнеса извън нея. Този проблем е с чудесна предистория: 45-годишното информационно капсулиране създаде суперинфантилната българска естрада. Освен всичко останало тя абсолютно не беше в час. Което не значи, че нямаше и стойностни неща, но тях пък никой не ги наричаше естрада. Освен че не зададе естетически критерии, българската естрада не култивира и онези нормални финансови отношения, на които се базира шоубизнесът (последният пък придоби семантичния оттенък на нещо като мръсна дума). После ситуацията се промени: нахлу информацията и (още по-бързо) масовата култура. Нормално беше, че се появиха и пиратите - те просто запълниха пазарна ниша. Не беше нормално, че когато покриха българския пазар, не се спряха - напротив, оборудваха се заводи и технологични линии, които може и да са осем, но по-скоро са повече, и България се превърна във водещ износител на пиратски носители в света. Големите музикални компании, за които България не е стратегически пазар, но Китай, Русия и ЮАР са, реагираха остро и заплашиха със санкции от Европейския съюз.
В такава обстановка звезди от различна величина започнаха инцидентно да идват тук: Стинг, East 17, 2 Unlimited, Горан Брегович , Пако де Лусия, китарното трио Пако де Лусия - Джон Маклафлин - Ал де Меола бяха големите постижения. Другите гастролиращи ги категоризираха по признака “пенсионирани - непенсионирани”. Попадането в първата категория правеше в очите на лаиците звездата по-малко звезда, но залите пак бяха препълнени, защото, както коментира Димитър Ковачев, шеф на Sofia Music Enterprises: ”Всеки концерт в България е страхотен успех.” Обратното обаче невинаги е вярно: когато суперзвезди като Fate no more или ZZ Top категорично отказват да дойдат в България, или U2 съзнателно я прескачат, не може нищо да се направи. ”Но когато не се намират 30 хил. долара за концерт на Лиса Стенсфийлд или 90 хил. долара за Джордж Майкъл - това вече е неуспех”, според музикалния продуцент Димитър Паскалев.
Когато продуцентите в България говорят за проблемите си, обикновено се фиксира законодателството, което не предоставя данъчни облекчения на фирмите спонсори.Точно ден преди концерта на White snake в Народното събрание трябва да бъде внесен Закон за закрила на българската национална култура. Той обаче няма да разглежда шоубизнеса, защото има съвсем други приоритети, според Мирослава Кортенска от Комисията по културата: ”Трябва съвършено ясно да се разграничи спонсорството от добрата рекламна сделка. Когато се дават пари за шоубизнес, това е свързано с комерсиални очаквания за реклама на конкретен продукт или на неговия производител. А когато се дават пари за култура или благотворителност, се изпълнява една обществена мисия.” Ако шоубизнесът е бизнес като всеки друг, при това с огромен бюджет (по света), за него трябва да важат ординерните пазарни правила.
Все пак не е толкова зле. Между 25 и 27 октомври в НДК ще се проведе Sofia Jazz Fall ’97, част от най-успешната за миналата година световна верига Teacher’s Jazz. Звездите на софийския джаз-фест ще са The Yellow Jackets, една от най-популярните формации в света, с последния си албум Dreamland. Другите гости ще са Holly Slater Quartet от Англия, Frank Amsallem Trio от Франция, Аskia Laroo Band от Холандия и Present Tense, сборната формация на един от най-известните барабанисти в света, Лени Уайт. Вече почти е сигурно, че на 19 октомври ще бъде концертът на нашумелия напоследък с “Еквадор” изпълнител Саш. А в началото на следващата година идва Ричи Блекмор.
Когато поканили ZZ Top в България, мениджърът им бил искрено удивен: “Ама вие живи ли сте още?” Ами горе-долу...



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Рамекен от Швейцария

21 авг 1999, 1839 прочитания

“Волво” С 70 - кабриолет с каска

21 авг 1999, 1962 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "СВОБОДНО ВРЕМЕ" Затваряне
“Хонда CR-V”: три коли в една

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма