Опит за летене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Опит за летене


Забравете всичко, което сте чували или знаете за “Сеат”, скромната испанска фирма, която от десетина години под диригентската палка на “Фолксваген” прави скромни и икономични семейни автомобили като “Ароза”, “Толедо” или “Алхамбра”. На Женевския автомобилен салон иберийците представиха прототип на истински расов открит и двуместен, типичен роудстър-машина за пълното удоволствие на шофьор и спътник. Явно градът край Леманското езеро дава винаги успешен старт на коли от този малко странен автомобилен клас. Така беше през 1995 г. с дебюта на “Лотус Елис” и “Рено Спайдер”, сега на “Опел Спийдстър” и “Сеат Формула”.
Още на пръв поглед личи ръката на дизайнера Ервин Химел, майсторът, който преди време работеше за “Лотус” и чиито предишни ангажименти във Формула I не могат да бъдат скрити. Посланията за безкомпромисен спортен болид струят от всеки сантиметър на “Сеат Формула”. През големите черни отвори на каросерията могат да се видят почти всички механизми, които задвижват колата. Вратите се отварят вертикално и под тях блясва алуминиевата структура на шасито - истинско монокю, досущ като на състезателна кола. Под прорезите, зад предния капак, се виждат дори амортисьорите и пружините, а отзад - двулитровият четирицилиндров агрегат с турбокомпресор. Той е монтиран напречно пред задния мост и неговите 240 конски сили се предават на колелата чрез сегентална скоростна кутия, заимствана също от Формула 1. Фантастично звучат фабричните данни: ускорение от 0 до 100 километра за 4,8 секунди, тегло - 3,75 килограма на конска сила. Максималната скорост от 235 км/ч със сигурност ще има значение само за статистиката - това ще разбере обаче само този, който се е возил вече в открит спортен автомобил.
Въпреки че каросерията изглежда тясна като змиорка, учудва обемът на вътрешното пространство. Двамата спътници седят изключително удобно, но са разделени от преминаващ точно през средата алуминиев мост, на който са монтирани лостът на шестстепенната скоростна кутия и дръжката на ръчната спирачка, която се задейства необичайно с преместване назад. Още по-странни са трите измерителни уреда, поставени директно на конзола зад кормилото. В долната част пък се намират копчето за отоплението, контактният ключ и стартовият бутон. А за да могат шофьорът и спътничката му, у дома пред телевизора, да изживеят удоволствието от карането отново, бди неподкупното око на специална видеокамера, разположена между седалките.
Много е вероятно, както и при други подобни прототипи, “Сеат Формула” да слезе от конвейера в малка серия от около 2000 броя годишно. Цената от около 60 000 германски марки със сигурност ще гарантира още повече успеха на този екстравагантен, но изключително симпатичен автомобил.

Забравете всичко, което сте чували или знаете за “Сеат”, скромната испанска фирма, която от десетина години под диригентската палка на “Фолксваген” прави скромни и икономични семейни автомобили като “Ароза”, “Толедо” или “Алхамбра”. На Женевския автомобилен салон иберийците представиха прототип на истински расов открит и двуместен, типичен роудстър-машина за пълното удоволствие на шофьор и спътник. Явно градът край Леманското езеро дава винаги успешен старт на коли от този малко странен автомобилен клас. Така беше през 1995 г. с дебюта на “Лотус Елис” и “Рено Спайдер”, сега на “Опел Спийдстър” и “Сеат Формула”.
Още на пръв поглед личи ръката на дизайнера Ервин Химел, майсторът, който преди време работеше за “Лотус” и чиито предишни ангажименти във Формула I не могат да бъдат скрити. Посланията за безкомпромисен спортен болид струят от всеки сантиметър на “Сеат Формула”. През големите черни отвори на каросерията могат да се видят почти всички механизми, които задвижват колата. Вратите се отварят вертикално и под тях блясва алуминиевата структура на шасито - истинско монокю, досущ като на състезателна кола. Под прорезите, зад предния капак, се виждат дори амортисьорите и пружините, а отзад - двулитровият четирицилиндров агрегат с турбокомпресор. Той е монтиран напречно пред задния мост и неговите 240 конски сили се предават на колелата чрез сегентална скоростна кутия, заимствана също от Формула 1. Фантастично звучат фабричните данни: ускорение от 0 до 100 километра за 4,8 секунди, тегло - 3,75 килограма на конска сила. Максималната скорост от 235 км/ч със сигурност ще има значение само за статистиката - това ще разбере обаче само този, който се е возил вече в открит спортен автомобил.
Въпреки че каросерията изглежда тясна като змиорка, учудва обемът на вътрешното пространство. Двамата спътници седят изключително удобно, но са разделени от преминаващ точно през средата алуминиев мост, на който са монтирани лостът на шестстепенната скоростна кутия и дръжката на ръчната спирачка, която се задейства необичайно с преместване назад. Още по-странни са трите измерителни уреда, поставени директно на конзола зад кормилото. В долната част пък се намират копчето за отоплението, контактният ключ и стартовият бутон. А за да могат шофьорът и спътничката му, у дома пред телевизора, да изживеят удоволствието от карането отново, бди неподкупното око на специална видеокамера, разположена между седалките.
Много е вероятно, както и при други подобни прототипи, “Сеат Формула” да слезе от конвейера в малка серия от около 2000 броя годишно. Цената от около 60 000 германски марки със сигурност ще гарантира още повече успеха на този екстравагантен, но изключително симпатичен автомобил.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Рамекен от Швейцария

Рамекен от Швейцария

Яйца в доматено гнездо

Яйца в доматено гнездо

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK