Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 май 1999, 0:00, 2019 прочитания

“Пежо” навлиза в новия век

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Жените са суетни същества - минат ли няколко сезона, сменят прическата и червилото, обличат се в крак с най-модните тенденции: всичко с една цел - да бъдат харесвани. Същото е и с автомобилите. Минат ли две-три години, дизайнери и конструктори представят нова модификация с подобна цел - да бъдат купувани повече. А французите разбират от мода и при дрехите, и при колите.
Последното доказателство е новият модел в средния клас “Пежо 406”, модернизиране на една от най-успешните модификации на фирмата, от която за три години и половина са продадени 750 000 автомобила.
Промените личат от пръв поглед: предният капак е станал по-голям, слиза дълбоко в декоративната решетка с никелово лъвче - емблемата на “Пежо”. В синхрон с това са издължените фарове, присвити като очи на разярен хищник. Те сякаш подчертават силата на двигателя, правят “муцуната” по-агресивна.
Оригинално е хрумването на дизайнера да раздели хоризонтално стоповете с лайстна в цвета на каросерията. Новости има и във вътрешната част на купето: модерни, кръгли измервателни прибори на таблото, в средата - дисплей, който дава всевъзможна информация. Критиките към седалките не са пренебрегнати от конструкторите. Сега те са по-удобни, не изморяват при дълъг път. Помислено е и за сигурността на пътниците. Подсилени са предните колони, монтирани са странични въздушни възглавници, които предпазват главата и гръдния кош на шофьора и спътника му.
Оптимизирането на окачването при новото “Пежо 406” се чувства още на първия остър завой по изкачването на Френските Алпи. “Виновни” са новите амортисьори, които изменят характеристиката си според температурата, както и широките 15-цолови джанти и модернизираната електронна антиблокираща система на спирачките.
От двата предлагани нови двигателя към каросерията отлично пасва двулитровият бензинов мотор с 16 клапана и мощност 137 конски сили. Той е олекотен с 27 кг и тежи само 140 кг - една от причините разходът на гориво да е с десет процента по-нисък. Според начина на каране, спортен или умерен, новото “Пежо 406” харчи между 8.3 и 9.1 литра безоловен бензин на сто километра. Това е доста добро постижение при отличния демараж - 0-100 км/ч за 10.8 секунди, и високата максимална скорост - 208 км/ч. Чудесната еластичност на този агрегат, която в планинските условия на теста в Алпите изненада приятно, трудно може да се докаже математически.
Изпробвах и новата модификация на турбодизела с директно впръскване (система “Комън рейл”), който е без принудително охлаждане на постъпващия в цилиндрите въздух. Затова е с 90, вместо 110 коня. Въпреки че автомобилът е много тих, а моторът работи без всякакви вибрации, се чувства липсата на мощност. Конструкторите явно са наблегнали повече на икономичността, среден разход 5-5.6 литра на сто, отколкото на динамичните качества. Предубедеността ми към този дизелов двигател обаче се изпари за броени километри, когато шофирах добре познатото в България “Пежо 306”, екипирано с него. Едва ли може да се подбере по-удачна комбинация между мотор и каросерия. При скорост 130-140 км/ч се чува само вятърът, а автомобилът лесно се ускорява над 180 км/ч. Коронната дисциплина при всеки тест 0-100 км/ч се достига само за 12.6 секунди, което за дизел е направо спортно постижение. Разходът на гориво - между 4 и 4.6 литра на сто км, се доближава до границата на рекорда. За сравнение: лидерът в този клас “Фолксваген Голф ТДИ”, е само с 0.2 секунди по-бърз и харчи 200 грама по-малко гориво. Справедливостта изисква да спомена и с 30 процента по-високата цена на VW.
За десерт в края на теста на изпитание бе подложен спортният вариант на хита на “Пежо” в компактния клас - моделът 206. От него само за няколко месеца са продадени над 300 000 автомобила. S16 е продължение на традицията на французите, започната с легендарното “Пежо 205 ГТИ” - да правят малки, но суперспортни автомобили. Интересно е да се отбележи, че S не подсказва, че колата е спортен модел, а идва от soupape - френската дума за клапан.
Външният вид на “Пежо 206 S16” в никакъв случай не подчертава спортния му характер. Разликата с “цивилните” му събратя е само в леко раздутите предни калници, двете малки емблеми отстрани и по-ниския преден спойлер. Вътрешното оборудване обаче не пречи на спортните амбиции на колата: анатомични седалки, педали и лост на скоростите от алуминий, безброй кръгли измервателни прибори на арматурното табло. Наблегнато е и на комфорта при пътуване - автоматична климатична инсталация, ел. стъкла, централно заключване. А срещу допълнително заплащане - и удобната и полезна електронна навигационна система.
В “Пежо 206 S16” е монтиран новият двигател с обем от два литра, по четири клапана на цилиндър и мощност 137 коня. Тъй като купето е с около 300 килограма по-леко от това на 406, моторът работи много по-спокойно и равномерно. За спортно удоволствие при каране допринася и добре подбраната петстепенна скоростна кутия. При високите обороти обаче се чувства липсата на шеста предавка. Колеги журналисти, участвали в изпитанието, споделиха критиката ми към прекалено дългия ход на лоста за смяна на скоростите. Особено неудобно е преминаването от втора на трета предавка. Сервоуправлението на волана хармонира с малко твърдото, но все пак достатъчно комфортно окачване. Единствено при много висока скорост то става прекалено леко. Спирачките са отлично подбрани за спортните характеристики на двигателя и дори при екстремните спускания на подбраното от рали-специалисти трасе не позволяват да се изгуби контрол върху машината.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Рамекен от Швейцария

21 авг 1999, 1897 прочитания

“Волво” С 70 - кабриолет с каска

21 авг 1999, 2026 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "СВОБОДНО ВРЕМЕ" Затваряне
Десетте най-продавани книги

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10