Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 юни 1999, 0:00, 620 прочитания

“Натискай силно спирачката!”

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Специалисти по сигурността на автомобила откриха защо стават някои катастрофи, които са могли да бъдат избегнати. Основният извод е, че човек не е биологично предразположен към правилното спиране на автомобила. Приливът на адреналин при опасна ситуация тласка хомо сапиенс към паническо бягство. Тъй като в колата това е невъзможно, потокът от хормони затормозява шофьора и той не натиска правилно спирачката, смята Дитрих Унгерер, професор от Бременския университет. С помощта на манометър, който показва налягането в спирачната система, се доказва, че в критичен момент по пътя водачът на автомобила натиска твърде леко спирачния педал. При направени стотици тестове, казва Герд Есер, специалист по спирачките в концерна “Даймлер Крайслер”, се повтаряше една и съща грешка - в решителния момент хората не удариха спирачката рязко и силно. А последствията може да са фатални - при такива случаи спирачният път на колата може да се увеличи с до 90 процента.
Големите автомобилни фирми коригират човешкия недостатък с помощта на електроника. Така нареченият спирачен асистент чрез специален сензор, монтиран на спирачния педал, напипва опасната пътна ситуация и автоматично увеличава налягането в спирачната система. Но електронните и механични помощници се монтират серийно само в най-скъпите модели или пък допълнително поставени, струват много пари. Затова мнозинството от шофьорите трябва да приспособят психиката си към законите на механиката. За това са необходими само тренировки и малко повече воля.
Херман Алерс, инструктор по обучение на шофьори в германския град Вилмерсхафен, е открил твърде прост, но много ефективен метод. На арматурното табло на учебния автомобил е монтирал голям манометър, който точно показва налягането в спирачната система при натискане на педала. Алерс твърди, че почти всички начинаещи, но и много шофьори с дълъг стаж, спират колата с налягане в системата от около 18 атмосфери. За достигане оптимален спирачен ефект обаче са необходими над 100 бара налягане. Психологическата бариера се преодолява чрез десетки спирания, като при всяко ученикът научава постижението си от инструктора. Някои по-нежни души се страхуват дори да не счупят педала на спирачката, споделя Алерс. Други се притесняват, че колата ще спре внезапно. В крайна сметка обаче всички започват да спират правилно не само на тренировките, но и в реални ситуации.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Рамекен от Швейцария

21 авг 1999, 1897 прочитания

“Волво” С 70 - кабриолет с каска

21 авг 1999, 2026 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "СВОБОДНО ВРЕМЕ" Затваряне
Френска лучена супа

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10