Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 юли 1999, 0:00, 4366 прочитания

Грижи за “невидимия” ангренажен ремък

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

За първи път гумен и назъбен ангренажен ремък се поставя серийно през 1961 г. в никому неизвестния сега автомобил Глас 1304 ТС. Той има важната задача да замени обичайната дотогава метална верига, която предава въртенето от коляновия вал на разпределителния. Оттук се командва газоразпределянето на всмукателните и изпускателни клапани, което има съществено значение за работата на мотора. Предимствата на гумения ангренажен ремък пред металната верига са много. По-евтин е, по-безшумен и по-лек. Най-важното - подменя се много по-лесно и бързо. Има само един недостатък: нуждае се от редовна поддръжка, реглаж и замяна. В противен случай, при скъсване или прескачане само на няколко зъба, може да се случи най-лошото - капитален ремонт на двигателя. Това се случва при всеки десети автомобил.
Гуменият ангренажен ремък е изработен прецизно и здраво: може да издържи тежест от цели два тона. Защо тогава изобщо може да се скъса? Отговорът е прост: ангренажният ремък е консумативна резервна част, например като спирачните накладки, която в процеса на експлоатацията задължително се износва. Той се върти до няколко хиляди пъти в минута, подложен е на опъване и триене в регулиращи и обтягащи ролки. В модерните автомобили конструкторите добавят все нови задвижвани от него детайли като помпата на сервоусилвателя, климатика, допълнителни валове. В резултат на това ремъкът става доста по-дълъг, преминава през много повече “препятствия” и съвсем естествено се износва доста по-бързо. Нерегулираният, разхлабен ремък при всяко по-рязко подаване или отнемане на газта на двигателя може да прескочи през три-четири зъба на колелото на разпределителния вал. Тогава в повечето случаи става непоправимото: клапаните се сблъскват с буталото - необходим е основен ремонт на двигателя.
Ангренажният ремък е скрит от погледа зад стабилен ламаринен или пластмасов капак. На арматурното табло за съжаление няма червена контролна лампа, която да предупреди шофьора за назряващата опасност. Именно затова собственикът, а и монтьорите в сервиза, често забравят за него и подценяват работата му. За съжаление последствията от аварията с гумения ангренажен ремък удрят по джоба на шофьора. А е толкова просто: всеки 30-40 000 километра, най-добре в сервиз, ремъкът трябва да се прегледа внимателно, евентуално да се доопъне и регулира. Ако се забележат дори малки пукнатини, омаслявания, износвания само на един гумен зъб или дребни закъсвания, ангренажният ремък задължително трябва да се подмени. Автопроизводителите препоръчват назъбената гума да се сменя при пробег между 60 000-80 000 километра. В повечето европейски страни заедно с ремъка сменят и металната опъваща ролка, която също се износва. Цената на този профилактичен ремонт е десетки пъти по-ниска от подмяната на дефектирал двигател.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Рамекен от Швейцария

21 авг 1999, 1897 прочитания

“Волво” С 70 - кабриолет с каска

21 авг 1999, 2028 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "СВОБОДНО ВРЕМЕ" Затваряне
Спанак с пармезан

Още от Капитал
Дезинфекция в ББР

Премиерът уволни Стоян Мавродиев и целия борд на държавната банка след пореден скандален кредит

Как ще изглежда кредитният мораториум в България

Всички клиенти с редовно обслужвани заеми ще могат да поискат отсрочка на вноските си за до шест месеца

Ще има ли печалби тази година

Корпоративният сезон на Уолстрийт започва и трябва да даде посока накъде се движи бизнесът в пандемия

С какви "оръжия" се изправяме срещу COVID-19

Ваксините срещу новия коронавирус ще са готови минимум след 12 - 18 месеца. Няколко съществуващи лекарства обаче може да облекчат битката дотогава

Изкуство под ключ

Как галериите за съвременно изкуство в България общуват с аудиторията си по време на извънредно положение

Оглед на кукувиче гнездо

Sofia Bird Walks за птиците през пролетта, новия си подкаст и разходките, които ще организират след края на пандемията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10