Стани голям
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стани голям

Стани голям

1663 прочитания

© shutterstock


Ако на компанийния хоризонт има звезди, класацията на най-динамичните фирми е представителна за най-ярко светещите. Петдесетте най-динамични български дружества (сред 200-те най-големи) имат скок на приходите от средно 62%. На този резултат биха завидeли почти всички местни и чужди корпорации. Постижението им е почти четири пъти по-високо от средното за компаниите от "Капитал 100". Освен това ръстът на 50-те дружества е устойчив, защото за предходната година приходите им са се увеличили с подобаващите 50%.

Докато миналата година шампион беше чужда компания, направила най-големия завод на зелено - турската "Шишеджам" със стъкларските си зароди, тази година лидерът сред най-бързо растящите компании е пак международна фирма, но от текстилния сектор. Причината е в инвестиция от над 73.7 млн. лв., която италианската компания "Е.Миролио" направи за изграждането на нова фабрика за предене и багрене в Ямбол.

Вицешампион е изцяло българска фирма - пловдивският производител на тестени и месни изделия "Белла". През последните години фирмата строеше завод след завод, а още по-агресивно налагаше продуктите си чрез реклама. Част от постижението е резултат от вътрешно преструктуриране и сливане на дъщерни предприятия под шапката на "Белла".

Подгласниците на пловдивското дружество за голямо учудване на мнозина са общинската "Метрополитен" и държавната "Слънчев бряг". Присъствието на първата е вероятно е заради по-интензивното използване на единствената му метролиния в столицата. Морското дружество пък получи многомилионен приход от продажбата на свой актив - електроразпределителната мрежа на курорта беше продадена за 36.8 млн. лв.

И през 2007 г. строителството е било добро поле за растящ бизнес. Докато миналата година в групата на най-динамичните попаднаха "Мидия", "АТ инженеринг 2000", "Планекс", тази групата им се допълва с нови представители - "Холдинг пътища", "Балканстрой", "Главболгарстрой". Факт е обаче, че заради бума в строителството целият бранш расте подобавощо - представителите му сред 200-те най-големи дружества отчитат среден ръст на приходите от над 30%.

Различни са и представители от сектора на горивата - през 2007 г. скокът е най-голям при една от най-младите вериги бензиностанции в страната - гръцката "Еко България". Причината е ясна - фирмата умножи броя на обектите си основно чрез строеж на нови и сделка за наем на бензиностанциите "Еко петролиум". Другият нов горивен шампион по ръст на приходите е "Булмаркет ДМ". От години компанията е един от най-големите търговци на пропан-бутан, но напоследък фирмата навлезе в алтернативни сегменти - предлага оборудване за метанстанции и биодизел. Нарастващата употреба на природен газ от домакинствата пък води до приятния скок в оборота на "Овергаз инк". Енергийните компании почти отсъстват от класацията на най-бързо развиващите се, въпреки че приходите на големите фирми от сектора растат с 23%. Единственият им представител е ТЕЦ "Варна".

Приятна новина за българската икономика е присъствието на 17 индустриални компании в лигата на най-бързоразвиващите се. Една солидна част от тях представляват новоизградени заводи, работещи основно за износ. И тази година осезаемо е присъствието на металургичните компании, което си има обяснение - цените на металите растат, оттам се покачват и приходите на дружествата.

Голяма е и групата на търговските компании. Новост е и пръствието на дилърите на компютри ("Стемо"), машини ("Киров"), алкохол ("Авенди"). Иначе вече традиционно присъстват доставчици на лекарства, автомобили, вериги хипермаркети.

Ако компаниите се подредят по критерия най-растящи за периода 2005-2007 г., първите места се държат от наскоро стъпили на българския пазар фирми. Лидерската тройка включва третия GSM оператор "БТК мобайл", заводите на "Шишеджам" "Тракия глас България" и литовската верига магазини "Т-Маркет" чрез "Максима България".

Динамиката при секторите крие изненада - селското стопанство излиза най-бързорастящо. Основание за това са нарастващите цени на земеделските суровини. Трябва да се има предвид обаче, че в групата на големите 200 компании влизат само една земеделска фирма - "Вианд". Ръстът се дължи изцяло на добрата година на фуражните заводи на "Вианд" - едно от малкото предприятия от сектора с чужд собственик.

Методология

В класацията на най-динамичните компании за 2006 г. участват най-големите 200 български фирми, чиито финансови данни бяха събрани при изготвянето на "Капитал 100". Подреждането е по ръст на приходите за 2007 г. спрямо 2006 г. Включени са данни и за среднопретегления ръст на приходите за последните три финансови години. Класацията по сектори сравнява средногодишния ръст на приходите на най-големите десет компании в сектора (за някои отрасли като селското стопанство броят е по-малък). Класацията не включва дружества, които коренно са трансформирали дейността си, например в ново дружество (като ЧЕЗ, ЕВН, "Еврохолд" и други).

Ако на компанийния хоризонт има звезди, класацията на най-динамичните фирми е представителна за най-ярко светещите. Петдесетте най-динамични български дружества (сред 200-те най-големи) имат скок на приходите от средно 62%. На този резултат биха завидeли почти всички местни и чужди корпорации. Постижението им е почти четири пъти по-високо от средното за компаниите от "Капитал 100". Освен това ръстът на 50-те дружества е устойчив, защото за предходната година приходите им са се увеличили с подобаващите 50%.

Докато миналата година шампион беше чужда компания, направила най-големия завод на зелено - турската "Шишеджам" със стъкларските си зароди, тази година лидерът сред най-бързо растящите компании е пак международна фирма, но от текстилния сектор. Причината е в инвестиция от над 73.7 млн. лв., която италианската компания "Е.Миролио" направи за изграждането на нова фабрика за предене и багрене в Ямбол.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK