Все по-трудно нагоре
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Все по-трудно нагоре

Компаниите в сектора имат ръст на продажбите средно с 10% през 2008 г. <br />

Все по-трудно нагоре

Бойчо Попов
4964 прочитания

Компаниите в сектора имат ръст на продажбите средно с 10% през 2008 г. <br />

© Анелия Николова


Растеж, но със забавени темпове. Така с едно кратко изречение може да се опише 2008 г. за компаниите в сектора "Машини и инструменти". И това не е чудно, като се има предвид, че бизнесите на повечето от тях са свързани с автомобилопроизводството и строителството – двата сектора, които най-силно пострадаха от глобалната икономическа криза.

Това леко размества местата в секторната класация. Наистина "Идеал Стандарт-Видима" си остава лидер, но с много по-нисък ръст на продажбите. Вторият от миналата година - "Епик електроник асембли" отстъпва мястото си на следващия - "Либхер Хаусгерете Марица", чийто бизнес е в сферата на потребителската електроника и не беше толкова сериозно засегнат от рецесията.

Като цяло годината изглежда прилична за сектора. Приходите на 20-те най-големи компании растат средно с 10% и всички дружества завършват на печалба.

Големите също плачат

"Ние сме част от световната икономика и когато тя попада в подобни неприятни ситуации, е нормално да се почувства и при нас." По този начин Васил Кънев, вицепрезидент на "Идеал Стандарт интернешънъл" за Източна Европа, описа състоянието на фирмата. България и е със стратегическа роля за развитието на мултинационалната компания в регион Източна Европа. В Севлиево се намират два от най-значимите производители на оборудване за баня. Заводът за санитарна арматура "Идеал Стандарт-Видима" е най-големият производител в света с капацитет шест милиона изделия годишно, а този за санитарна керамика с три милиона изделия годишно е водещ производител в Европа. Кънев е категоричен, че засега концернът не изпитва сериозни затруднения вследствие на кризата, въпреки че "след автомобилостроенето, строителството и свързаните с него дейности са следващите браншове, които страдат най-много в подобни кризисни времена". Въпреки този оптимизъм обаче "Идеал Стандарт-Видима" отбелязва ръст на продажбите от едва 4.8% спрямо 2007 г. "Този резултат не ни удовлетворява, защото, въпреки че не сме на загуба, обикновено имаме годишен ръст на приходите от 20-25%", казва Кънчев.

Поднасяне на завоя

В топ 20 на компаниите от сектора "Машини и инструменти" влизат пет фирми, поддоставчици на автомобилната промишленост. Логично заради започналата през втората половина на годината криза техният бизнес е засегнат от рецесията и намалените поръчки.

Така например "Епик електроник асембли", която произвежда високотехнологични компоненти, е повишила продажбите си през 2008 г. с по-малко от един процент. Но имаше и повод за празнуване – през февруари 2008 г. дъщерната на ЕПИК – "СензорНайт" отвори новата си производствена сграда в Ботевград. Фабриката бе предназначена за производство на високотемпературни сензори, които се вграждат в двигателите с вътрешно горене, от които компанията годишно произвежда по около 8 милиона броя. Инвестициите бяха направени, преди някой да подозира, че толкова автомобилни компании ще срещнат сериозни трудности и дори ще бъдат заплашени от изчезване. Мениджърите на "СензорНайт" предвиждаха, че до 2013 г. производството може да достигне 10-13 млн. сензора. Тези изчисления са направени на база на годишното производство на автомобили. Ако през 2008 г. годишно се произвеждаха 68 милиона автомобила в света, прогнозите бяха за 2013 г. да достигнат 73 млн. Сега обаче тези планове трябва да бъдат ревизирани.

"Миналата година - 2008, е белязана от незадоволителни резултати за "Мелексис". Цялостно финансовата година донесе 9% по-малко приходи спрямо предходната за цялата група", твърди Диана Димитрова, финансов директор на "Мелексис България". През четвъртото тримесечие продажбите се свиват силно в резултат на намаленото търсене на автомобили и съответното свиване в складовите наличности на клиентите. Продажбите през годината бяха отрицателно повлияни и от обезценяването на долара. Спадът в приходите на българското дъщерно дружество е по-нисък – намалението е със шест процента спрямо предходната година.

Около 70% от продажбите на "Мелексис" се генерират от автомобилната индустрия. Останалите 30% отиват за телекомуникационния, медицинския и индустриалния пазар. През първото тримесечие на 2009 г. продажбите са значително по-ниски (над 50%) спрямо същия период на миналата година.

Този спад обаче според Димитрова е свързан повече с динамиката на сектора, отколкото с потребителското търсене. Според нея корекциите на складови наличности, а не толкова реалният спад в продажбите на автомобили към потребителя са главната причина за по-слабите продажби на компоненти за автомобилната индустрия. С привършването на запасите обаче поръчките бавно се възобновяват през второто тримесечие.

Отлагане на проекти за по-добри времена

Монтанският производител на акумулатори "Монбат" също страда от кризата. Компанията регистрира почти 17% ръст на приходите си през 2008 г. - съвсем нелош резултат при показателите на останалите фирми в класацията. Но година по-рано този ръст е бил цели 65%. Ръководството на производителя на акумулатори на няколко пъти занижи прогнозите си за резултатите на компанията през изминалата и настоящата година, за да отчете новите икономически реалности. И тази година няма да е лесна за фирмата, а от ръководството на "Монбат" вече очакват 96.2 млн. лв. продажби за годината и 16.35 млн. лв. нетна печалба, което е съответно с 35 на сто и 39 на сто по-малко спрямо очакванията на мениджмънта, обявени в края на миналата година.

Конкретните причини за понижените перспективи пред компанията са спадът на цената на оловото, натискът на конкурентите и заниженото търсене на продукцията на предприятието. Реализиране на прогнозите за 2009 г. ще означава за предприятието спад на продажбите почти наполовина спрямо миналата година. Заради кризата "Монбат" планира още съкращения на персонала и намаление на транспортните разходи с 20%. Освен това дружеството е ограничило планираните за тази година инвестиции - от 25 млн. лв. на 14.5 млн. лв. Кризата е отложила и проекта за производство на тягови елементи за следващата година, а пусковият срок на завода за рециклиране на стари акумулатори в Румъния е изтеглен към октомври тази година.

Частично имунизирани срещу спада

Една от компаниите, които не се опасяват от спад на поръчките в близко бъдеще, е "Булярд корабостроителна индустрия" (БКИ). Според Ивелина Манчева, изпълнителен директор на дружеството, заводът има поръчки за строителството на 12 кораба и мощностите му са запълнени за следващите няколко години. Освен това всички поръчки на БКИ са авансирани. С изпълнението им заводът реално започва да преодолява два от основните си проблеми - поръчки, които да не са за някой от акционерите в завода като "Индустриален холдинг България" или кипърската "Булкон", и работа по качествено нови проекти за кораби. Кризата обаче може да се усети в следващите няколко месеца. Вече е факт отказът от изпълнение на около 30% от всички поръчки за строеж на нови кораби в Китай.

За корабостроенето ще има период, в който корабособствениците ще предпочитат да изчакат, за да видят развитието на пазара. Това неминуемо ще доведе до намаляване на поръчките в сравнение с последните години. Най-ранно подобряване на ситуацията може да се очаква след май-юни следващата година. Очакванията на бранша са сериозен брой малки и средни корабособственици с големи кредити за покупка или поръчка на кораби, направени в последните месеци преди кризата, да изпитат сериозни затруднения поради резкия спад на навлата и цената на корабите.

Машини и инструменти
Позиция Продажби (хил.лв) Печалба/Загуба (хил.лв)
2008 2007 Компания 2006 2007 2008 изменение % 2006 2007 2008 рентабилност %
Средно за топ 20 96691 124737 137929 10,58 5279 8764 7792 5,65
1 1 ИДЕАЛ СТАНДАРТ-ВИДИМА 317250 399791 419273 4,87 10286 34131 16028 3,82
2 3 ЛИБХЕР - ХАУСГЕРЕТЕ МАРИЦА 164205 220983 306440 38,67 13257 11056 7605 2,48
3 2 ЕПИК ЕЛЕКТРОНИК АСЕМБЛИ 198304 263480 265059 0,60 9910 12741 12659 4,78
4 4 СЕНЗОР-НАЙТ ИНДАСТРИЪЛ 118595 177453 186896 5,32 2508 10745 11431 6,12
5 5 МОНБАТ 85722 141547 165266 16,76 8486 16901 26632 16,11
6 6 СЕ БОРДНЕТЦЕ-БЪЛГАРИЯ 74733 136511 141004 3,29 1441 257 259 0,18
7 7 ФИЛКАБ 88867 119656 134031 12,01 9975 7859 3535 2,64
8 11 ШНАЙДЕР ЕЛЕКТРИК БЪЛГАРИЯ 72051 96930 108824 12,27 3350 7705 566 0,52
9 16 ВАГОНОРЕМОНТЕН ЗАВОД - 99 54633 71976 104348 44,98 1029 1940 3025 2,90
10 8 ЕЛКАБЕЛ 133568 113520 103371 -8,94 15876 6585 3844 3,72
11 9 МЕЛЕКСИС БЪЛГАРИЯ 60990 108908 102131 -6,22 903 9902 7937 7,77
12 10 БУЛЯРД КОРАБОСТРОИТЕЛНА ИНДУСТРИЯ 74112 101204 97531 -3,63 659 213 72 0,07
13 12 ХЕЛИОС - МЕТАЛ ЦЕНТЪР - 80423 96045 19,42 - 4117 7046 7,34
14 14 М + С ХИДРАВЛИК 58506 76267 82199 7,78 3341 4140 6627 8,06
15 15 СПАРКИ-ЕЛТОС 53148 72794 78410 7,71 929 9191 9826 12,53
16 17 ДАТЕКС 49421 62516 77282 23,62 6071 14586 17508 22,65
17 19 ХЮНДАЙ ХЕВИ ИНДЪСТРИС КО. БЪЛГАРИЯ 42516 58014 76290 31,50 4714 6404 9028 11,83
18 18 ОМЕГА 60017 60105 72760 21,05 373 497 1735 2,38
19 13 АРКУС 97634 79840 71138 -10,90 6291 13208 8923 12,54
20 20 АЛТЕСТ - АЙ ДЖИ ТИ 32850 52824 70285 33,06 899 3110 1561 2,22

Растеж, но със забавени темпове. Така с едно кратко изречение може да се опише 2008 г. за компаниите в сектора "Машини и инструменти". И това не е чудно, като се има предвид, че бизнесите на повечето от тях са свързани с автомобилопроизводството и строителството – двата сектора, които най-силно пострадаха от глобалната икономическа криза.

Това леко размества местата в секторната класация. Наистина "Идеал Стандарт-Видима" си остава лидер, но с много по-нисък ръст на продажбите. Вторият от миналата година - "Епик електроник асембли" отстъпва мястото си на следващия - "Либхер Хаусгерете Марица", чийто бизнес е в сферата на потребителската електроника и не беше толкова сериозно засегнат от рецесията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.