Една здрава година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една здрава година

Ръстът в продажбите на медикаментите през 2008 г. спрямо 2007 г. е 14%.<br />

Една здрава година

Десислава Николова
4698 прочитания

Ръстът в продажбите на медикаментите през 2008 г. спрямо 2007 г. е 14%.<br />

© Анелия Николова


Болните клиенти се увеличават все повече, а здравите все по-често влизат в аптеките, за да се грижат за своето тяло. Ето това е накратко причината 2008 г. да бъде най-добрата от предишните четири години за фармацевтичния пазар. Ръстът в продажбите на медикаменти в стойност доближи 14%, а при хранителните добавки бяха отбелязани 30% повече приходи.

Сред най-големите дружества имаше съществено разместване - през 2008 г. пръв по обороти вече е дистрибуторът "Софарма трейдинг". В България има четири големи търговци на едро с лекарства - "Софарма Трейдинг", "Либра", "Стинг" и "Хигия ", които извършват близо 80% от доставките на всички около 15 хил. продукти на пазара. Те се конкурират остро предимно помежду си и с още 180 фирми с подобен предмет на дейност. Големите четири обаче са първи само по оборотите си. Заради ниските надценки на лекарствата по търговската верига до крайния клиент, свръхобслужването на аптеките (доставки по няколко пъти на ден на големи разстояния) и заради това, че болниците плащат нередовно, доходността на операциите на дистрибуторите през 2008 г. е незначителна или отрицателна, отбелязват в годишния си анализ от IMS Health.

Традициите са това, което бяха

По традиция фармацевтичните компании с най-голям пазарен дял са две - "Актавис", следвана от "Софарма". Всяка от двете фирми има годишни приходи от около 150 - 200 млн. лв. Двете компании произвеждат генерични медикаменти (аналози на научните изобретения след изтичането на патента им) в почти всички терапевтични области. В момента портфолиото на "Актавис" включва 234 медикамента и 90 продукта, за които не се изисква рецепта. "Софарма" произвежда 155 лекарства.

Краят на миналата година не беше така успешен за първия на пазара, който отчете лек спад в продажбите и задържане на експанзията заради проблемите около мажоритарния собственик на групата - исландецът Тор Бьорголфсон беше засегнат от икономическата криза и обяви, че ще продава бизнеса си с лекарства в края на 2008 г. Първоначално дистрибуторът "Хигия", който е част от групата, беше предложен самостоятелно за продажба, но сделка не беше сключена. След това Бьорголфсон предложи в пакет фабриките си по цял свят. Но до продажба така и не се стигна.

В първата десетка на фармацевтичните компании през 2008 г. почти няма размествания - в нея са производителите на оригинални лекарства (патентоват собствени научни изобретения), които имат далеч по-малки портфолиа медикаменти от генеричните фирми. За сметка на това обаче продуктите им нямат аналози и докато трае патентът (около 15 - 20 години) те могат да ги продават на високи цени. В топ 10 са швейцарският концерн Novartis, българската фирма на втория в света по пазарен дял американско-английски концерн GlaxoSmithKline, Pfizer, Roche България и др. (виж таблицата). Единствената новост сред фармацевтчните компании е изместването на досегашния 10-и - инсулиновата компания Novo Nordisk, на 11-о място. На нейно място в класацията влиза немският концерн Bayer, който през последната година имаше изключително активна маркетингова политика.

Според анализа на IMS 60.1% (около 955 млн. лв.) от продажбите се падат на оригиналните компании (произвеждащи лекарства с патент). Генеричните фирми са водещи по брой продадени опаковки - над 209 млн., или 56.2% от продадените в аптеките и използваните в болниците опаковки с лекарства.

Аптеките - все по-големи и все по-малко

Дори и сред големите вериги аптеки (третият участник в лекарстворазпространението) няма такива, чиито продажби да надвишават 100 млн. лв. Ако трябва да се опише една аптека в числа, става въпрос за бизнес с оборот средно от 27 хил. лева месечно, като голяма част от тях са за зареждане с медикаменти, заплати на персонала и режийни. Надценките върху лекарствата, от които аптеките би трябвало да печелят са много ниски и те компенсират с продажба на продукти, които нямат регулирани цени - хранителни добавки, санитарни материали и козметика.

Тенденцията е този бизнес да се окрупнява, а малките като площ и обороти аптеки да затварят. Най-големите вериги, които съществуват гласно или негласно, са с обороти над 20 млн. лв. С най-голям оборот е "Варнафарма холдинг" - веригата аптеки на варненския бизнесмен Веселин Марешки. Втори като приходи и първи като брой обекти (105) са аптеките, които работят под франчайзинговата марка "Ес Си Ес франчайз", която обединява марките "Софийски аптеки", "Санита" и "Сейба". Аптеките обаче не са собственост на франчайзинговата фирма. Вериги има в почти всички по-големи градове, като тази с най-високи обороти в София е "Ремедиум" на семейството фармацевти Юлия и Николай Костови (20 млн. лв. за 2008 г.).

Проблемът и на единичните аптеки, и на веригите е свръхрегулацията на цените в целия сектор и законовото изискване в България да се продава на най-ниските цени в Европа. Заради това годините, през които дистрибуторите и производителите кредитираха сектора, отдавна отминаха. В момента фармацевтите предимно предплащат стоката, която получават.

Очаква се пазарът на медикаменти въпреки всичко да расте. Пациентите са платили от джоба си 1.03 млрд. лева през 2008 г., или 65% от общото количество продадените в аптеките лекарства. Здравната каса, здравното министерство и болниците са успели да покрият с бюджетите си едва 35% от необходимите медикаменти и това съотношение се запазва и през тази година. Само че пациентите не са толкова платежоспособни, както преди кризата.

Дори според най-мрачните прогнози ръст на този пазар ще има и през 2009 г., но той едва ли ще бъде двуцифрен.

ФАРМАЦИЯ
Позиция Продажби (хил.лв) Печалба/Загуба (хил.лв)
2008 2007 Компания 2006 2007 2008 изменение % 2006 2007 2008 рентабилност %
Средно за топ 5 148 680 169 676 195 478 15.21 5 276 6 624 7 019 3.59
1 2 СОФАРМА ТРЕЙДИНГ 138 040 259 290 328 738 26.78 250 767 5281 1.61
2 3 СТИНГ 150 437 190 318 238 400 25.26 1793 375 - -
3 4 СОФАРМА 159 275 160 438 170 195 6.08 22034 30630 19295 11.34
4 5 ТЪРГОВСКА ЛИГА - НАЦИОНАЛЕН АПТЕЧЕН ЦЕНТЪР 173 425 133 645 137 253 2.70 1802 1120 2885 2.10
5 8 БИОВЕТ 122 221 104 690 102 804 -1.80 500 230 615 0.60

Болните клиенти се увеличават все повече, а здравите все по-често влизат в аптеките, за да се грижат за своето тяло. Ето това е накратко причината 2008 г. да бъде най-добрата от предишните четири години за фармацевтичния пазар. Ръстът в продажбите на медикаменти в стойност доближи 14%, а при хранителните добавки бяха отбелязани 30% повече приходи.

Сред най-големите дружества имаше съществено разместване - през 2008 г. пръв по обороти вече е дистрибуторът "Софарма трейдинг". В България има четири големи търговци на едро с лекарства - "Софарма Трейдинг", "Либра", "Стинг" и "Хигия ", които извършват близо 80% от доставките на всички около 15 хил. продукти на пазара. Те се конкурират остро предимно помежду си и с още 180 фирми с подобен предмет на дейност. Големите четири обаче са първи само по оборотите си. Заради ниските надценки на лекарствата по търговската верига до крайния клиент, свръхобслужването на аптеките (доставки по няколко пъти на ден на големи разстояния) и заради това, че болниците плащат нередовно, доходността на операциите на дистрибуторите през 2008 г. е незначителна или отрицателна, отбелязват в годишния си анализ от IMS Health.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK