Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 24 юни 2009, 4:25, 4631 прочитания

Телекомуникации В търсене на нови приходи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повече услуги, по-ниски приходи от абонат и по-високо потребление. Така може да се обобщи пазарът на телекомуникациите през миналата година. Към тази картина може да добавим активната регулация от страна на Брюксел и Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).

Основният източник на приходи в телекомуникациите остава гласовата телефония. Големите играчи са едни и същи: Българската телекомуникационна компания (заедно с мобилното си звено "Вивател"), "Мобилтел" и "Глобул". Факт обаче са разместванията между тях: допреди три години постоянният шампион по приходи беше БТК, после "Мобилтел" стана №1, а от 2008 г. "Глобул" е само на няколко хиляди лева разстояние от бившия държавен телеком.


Обаждането ви поевтинява

През 2008 г. дългочаканата преносимост на мобилните номера стана факт. Така всеки човек може да смени своя безжичен оператор, запазвайки телефонния номер. Мярката има за цел косвено да стимулира операторите да предложат по-евтини абонаментни планове. Процесът в България е сложен и изисква ходене до офисите на даряващия и приемащия телеком. Заради бюрокрацията едва 24 хил. души са пренесли своя номер до края на 2008 г. "Потребителите още не са запознати с тази възможност, затова вероятно следващата година ще има видим ефект от преносимостта", коментира Красен Йотов, анализатор от Industry Watch.

Тръгването на преносимостта на стационарните телефонни номера също не е гладко. След тежки преговори и силен натиск на Европейската комисия едва в средата на май 2009 г. българските фиксирани телекоми одобриха единна процедура за пренасяне на номерата. Тя също е сложна и ще натовари финансово малките стационарни телекоми, тъй като те ще плащат по 25 лв. на прехвърлил се абонат. БТК държи 98% от пазара на стационарната телефония, затова скъпата процедура устройва най-много бившия държавен телеком. Тя е възможна от средата на юни и отнема не повече от 25 работни дни. Средно за ЕС този период е 7.5 дни, като желанието на Брюксел е да го сведе до един ден.



Миналата година КРС за пръв път прие план за поетапно намаление на цените на едро между операторите. Това са таксите, които плащат телекомите помежду си за това, че приемат обаждания в своите мрежи. По този начин, ако абонат на "Мобилтел" звъни на клиент на БТК, мобилният оператор плаща такса на бившия държавен телеком. Досега тези цени бяха различни в зависимост от посоката на обаждане. Тарифите на едро влизат в месечните сметки на всички клиенти, затова по-ниският им размер трябва да означава по-ниски цени.

Новите посоки

По-ниските приходи ще притискат мобилните оператори да търсят нови източници на приходи. Един от начините е предплатените абонати да станат клиенти на договор. Предлагането на минилаптопи в комплект с абонаментни планове за мобилен интернет също има голям потенциал. Едновременно с това компаниите залагат на нови услуги. "Мобилтел" и "Глобул" вече влязоха на пазара на фиксирана телефония. Неотдавна най-големият безжичен оператор пусна кабелната телевизия Quarto. Също от 2009 г. "Глобул" започна да предлага високоскоростен кабелен интернет. Прави впечатление, че двете услуги не са дело на една компания, а на няколко партньора. "Мобилтел" си сътрудничи с "Нетера" и локални интернет доставчици за Quarto, а "Глобул" - със "Спектър нет". В този смисъл компаниите осъзнават, че е по-лесно да достигат крайния клиент с помощта на партньори. В бъдеще може да се очакват още такива съвместни услуги.

През 2008 г. КРС опита на няколко пъти да продаде лиценз за четвърти мобилен оператор. Високата цена и голямото проникване на мобилната телефония отблъснаха кандидатите. Според Красен Йотов от Industry Watch новите по-ниски цени на едро може да върнат интереса към четвъртия лиценз. Все пак по-вероятно е новият оператор да ползва безжичната мрежа на съществуващ телеком, а не да инвестира в собствени базови станции. По подобен начин "Вестникарска група България" и "Петрол" станаха търговци на дребно на sim-картите на "Мобилтел". Двете фирми създадоха съответно News Mobile и Petrol Mobile - предплатени sim-карти, които пренасят обажданията през мрежата на "Мобилтел".

БТК завърши юридическото си обединение с "Вивател" в началото на 2009 г. По-късно компанията купи веригата магазини 2be. Интегрираният телеком ще се фокусира все повече върху мобилния бизнес и ще се опита да премахне страничните дейности от портфолиото си. Следвайки тази стратегия, БТК продаде кол-центъра си, започна да се освобождава от излишни имоти и опита да продаде своето подразделение за излъчване на ефирна аналогова телевизия, но поради забавените реакции на държавата сделката с австрийската ORS се провали.

Засега мобилните оператори изглеждат незасегнати от икономическата криза. "Виждаме как корпоративните ни клиенти са по-чувствителни към своите разходи и затова се опитваме да реагираме", коментира Йозеф Винацер, изп. директор на "Мобилтел". "Общите приходи на "Глобул" за първите три месеца на годината се увеличиха с почти 8% спрямо същия период на миналата година до над 213 милиона лева", отвръщат от "Глобул". Средният месечен приход от абонат пада (за "Глобул" през първото тримесечие спадът е 4%), но потреблението расте.

Продължава и концентрацията на пазара на кабелните оператори. През миналата година за малко щеше да се сключи най-голямата сделка между "Евроком" и "Кейбълтел" на неофициална стойност от около 100 млн. евро. Но заради световната криза сделката се провали. Тази година "Кейбълтел" се споразумя друг чужд фонд да я купи, а собствениците на "Евроком" започнаха да обмислят продажба.

ТЕЛЕКОМУНИКАЦИИ
Позиция   Продажби (хил.лв) Печалба/Загуба (хил.лв)  
2008 2007 Компания 2006 2007 2008 изменение % 2006 2007 2008 рентабилност %
    Средно за топ 5 566 952 630 987 644 596 2.16 136 026 141 478 46 708 7.25
1 1 МОБИЛТЕЛ 1 142 008 1 258 354 1 327 089 5.46 327 870 311 260 325 373 24.52
2 2 БЪЛГАРСКА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОННА КОМПАНИЯ 986 081 988 496 900 422 -8.91 283 080 248 553 -197 041 -21.88
3 3 КОСМО БЪЛГАРИЯ МОБАЙЛ 669 400 806 000 899 800 11.64 63 400 143 600 104 000 11.56
4 5 ЕВРОКОМ КАБЕЛ МЕНИДЖМЪНТ БЪЛГАРИЯ 22 724 40 419 57 376 41.95 -123 -1 728 -4 059 -7.07
5 4 НОКИА СИМЕНС НЕТУЪРКС  14 546 61 664 38 291 -37.90 5 905 5 706 5 265 13.75

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

К100 Най-големите работодатели за 2012: Леко разместване на пластовете 5 К100 Най-големите работодатели за 2012: Леко разместване на пластовете

Някои държавни мастодонти продължават да оптимизират персонала си, а частният сектор - да се адаптира към икономическата среда

16 юли 2013, 21118 прочитания

К100 Ритейл: Една малко по-добра година 11 К100 Ритейл: Една малко по-добра година

Повечето вериги за храни увеличават приходите си

16 юли 2013, 19139 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Топ 100" Затваряне
Най-печелившите: Силни по време на буря

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10