С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
146 8 яну 2010, 17:13, 22143 прочитания

Това трябваше да е бъдещето

Защо българските митници превръщат пазаруването онлайн в ад

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

В сряда вечерта колегата ни Еленко Еленков описа на dnevnik.bg преживяванията си в столичната митница, докато опитвал да освободи няколко тениски, поръчани онлайн от САЩ. Преминал 14 гишета, загубил 4 часа, платил близо 60 лева, мита, ДДС и разни такси – част от тях, без да е нужно и в нарушение на закона. Ден и половина по-късно статията беше прочетена от 47 хиляди души и коментирана над 600 пъти. Историята, която препечатваме на следващитe страници, обиколи Facebook и Twitter, предизвика взрив от писма и разкази за сходни кошмари с българските митници започнаха да валят във форуми, блогове.

От Нова година на същото са подложени хиляди други хора. Досега пазаруващите онлайн извън пределите на ЕС преживяваха ада "от гише на гише", ако пратката им е над 150 евро. Според последната промяна в Закона за ДДС обаче потребителите ще трябва да посетят митницата и да платят данък за всяка стока на стойност над 15 евро (30 лева).


Защо?

Проверка на "Капитал" показа, че поправката в данъчния закон е била внесена между първо и второ четене в парламентарната комисия по бюджет от нейния председател Менда Стоянова – депутат от ГЕРБ. Минала е без всякакво обсъждане и обяснение, както се вижда от стенограмата на заседанието на комисията: "Има ли съображения по текста? Няма."

В четвъртък търсихме г-жа Стоянова. Тя първо помоли за малко повече време, за да си припомни случая, по-късно уточни, че промяната е наложена, за да се постигне синхронизация с европейското законодателство, а в края на деня описа в блога си виновните евродирективи. Същата информация ни дадоха и от Министерството на финансите. Накратко – държавите могат да освобождават от облагане с ДДС пратки с "незначителна стойност" или такива до 22 евро. Според Менда Стоянова България е била заплашена от санкции и глоби (имало и писмо от Еврокомисията), ако не свали прага. Неубедително е обяснението на депутата защо избира точно 15 евро, при положение че лимитът е 22. Според нея -  защото в българското законодателство "незначителна стойност" е 30 лв. и така щели да се изравнят двете понятия. Можеше да се изравнят и на 44 лева. Разликата е още една книга от Amazon, заради която на някого би му се наложило да виси в митниците.



Ела ми на гишето

Свалянето на прага за ДДС естествено оскъпява стоките, които се купуват онлайн. Но по-големият проблем е, че принуждава много повече потребители да се подлагат на процедурата в митницита. А тя е адска. До такава степен, че от години е обществена тайна как всъщност се прави – плащаш 20 лева подкуп, нищо не обмитяват и заминаваш. Не чак толкова заради парите, а заради загубеното време. Познати на наши репортери твърдят, че от известно време заради преструктурирането в Агенция "Митници", където всички служители бяха уволнени и преназначени, след като минаха тест, митничарите са станали по-внимателни. Едва ли ще е задълго – процедурата плаче да бъде "прескачана". Много хора са принудени да ползват и приятели, които живеят в САЩ - да купят стоката и след това да им я изпратят като подарък, посочвайки сума, по-ниска от 45 евро (тази, която според закона не се облага за подаръци).

Историите и споделените впечатления са безкрайни. Деян Петков (още един пострадал от системата) разказва, че отношението към хората е все едно искаш да внесеш контрабандно стока и искаш да избягаш от плащане на мито. "Тонът е строг, заплашителен до поучителен. Навсякъде се говори на "ти". На основните гишета - 28 и 9, има по 5 души, от които 1 работи. Този един човек постоянно се допитва до колегите си, а те дават акъл", описва атмосферата той.

Ружа Загорска (друг клиент на митниците) си е изградила стратегия на поведение, след като в рамките на месец преди Коледа прекарала повече време при митничарите, отколкото на работното си място, заради няколко чифта ботуши и една дигитална книга. "Гледаш да се държиш възможно най-мило, спокойно и възпитано, защото знаеш, че могат да ти стъжнят живота." Един от най-сериозните проблеми според нея е нежеланието/невъзможността на служителите да ти обяснят смисъла на всяко от безкрайните придвижвания и плащания от гише на гише. Лабиринтът от процедури често става причина самите митнически чиновници да правят грешки. Както в случая на Еленко, който всъщност въобще не е дължал мито, но е бил принуден да го плати и да губи време по опашките. Същото се случило и с Ружа.

Опитахме да потърсим логиката на всяка от стъпките по "освобождаването" на пратките (вижте схемата), но за беда директорът на Митница София Юлия Йорданова се оказа в командировка четвъртък и петък. Екипът ни се сблъска с нервна нейна подчинена, която настояваше, че преди да си вземат пратките, хората са длъжни да се информират за процедурата. "Идват тук неподготвени и след това недоволстват", каза троснато тя. Но след въпрос откъде да се информират беше принудена да признае, че безумието не е описано в един документ, а в "редица регламенти и наредби".

Отговорите от пресцентъра на Агенция "Митници" бяха незадоволителни. Попитахме ги защо се плаща "такса ценности" и защо е точно 4 лева, защо пакетите трябва задължително да бъдат отваряни, защо се преснима в нарушение на закона личната карта, защо точно директорът на митницата трябва да подписва идентификационния EORI номер, защо никой не се чувства длъжен дава обяснения и т.н... До редакционното приключване на броя нямахме отговор на тези въпроси, но ще продължим да ги задаваме през седмицата.

Репортажът на Еленко и гневът, който предизвика, междувременно започнаха да дават резултат. Поне обещания. От пресцентъра на Агенция "Митници" признаха, че процесът по получаването на закупените онлайн стоки би могъл да стане по-улеснен за гражданите и вече се работи в тази посока, но засега изнасянето на всички тези дейности онлайн било невъзможно. Късно в четвъртък Менда Стоянова беше написала втори постинг в блога си, където казва, че е говорила с ген. Ваньо Танов, шеф на агенцията, и той е казал, че още този уикенд започват работа по нова, опростена процедура и тя ще е факт идващата седмица. Коментарът на министъра на финансите Симеон Дянков пред "Дневник" беше: "Ужасно, процедурите са ужасни. Знаех за това, наредил съм проверки. В митниците определено трябва да има огромни реформи и ги планираме в най-скоро време."

Който го може, го може

Практиката по "освобождаване" на пратка в редица европейски държави показва, че не е нито трудно постижимо, нито е голяма философия нещата да се случват лесно и некорупционно. В Германия и Великобритания например за целия процес отговарят куриерските служби, които доставят пакета до дома на гражданите заедно с всички необходими документи за подписване и разплащане и след това имат грижата да уведомят митниците. Според Светла Костадинова от Института по пазарна икономика единият вариант за улесняване на процедурата е, ако всичко се извършва по електронен път - попълваш документите сам, плащаш и получаваш удостоверение за платени мита и данъци или то се изпраща на посочен от теб електронен адрес - в случая куриерската фирма. "Така, поне по най-приблизителни сметки, минимум половината от работещите в митницата могат да бъдат освободени и няма да се губи времето на хората", пише тя в сайта на организацията. Другата възможност според нея е всичко да се случва на едно гише, да се прави от един служител и да отнема не повече от 20 минути.

Със сигурност може. На capital.bg ще ви държим информирани за развитието на случая, ще събираме примери за добри практики и идеи за промяна, ще знаете как отговарят на тях от Агенция "Митници".

* Заглавието на статията е от надписа на една от тениските, поръчани от Еленко
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кауза на мода Кауза на мода

Милано

4 юни 2010, 1695 прочитания

Рамково споразумение 2 Рамково споразумение

Лозана

24 май 2010, 2957 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Това ли е бъдещето" Затваряне
Европейските правила за ДДС и мита при внос

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10